Kan geen nieuw record meer invoeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

James48

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2016
Geacht forum, ik ben een database aan het maken voor mijn neefjes, echter als ik nu een nieuw record wil invoeren krijg ik de melding: Kan geen record(s) toevoegen. De join-sleutel van de table MutatiesT komt niet voor in de recordset.
Ik gebruik 6 Tabels, waaronder Tabel "MutatiesT"
Ik maak gebruik van Relaties, die alleen tezamen komen in MutatiesT
De records worden ingevoerd in een Form.
Dit formulier haalt de gegevens uit een Query waar alle velden van 6 gelinkte Tabels in gestopt zijn.

Ik wil graag weten wat de reden de melding is alsjeblieft? :shocked:

Dit formulier haalt de gegevens uit een Query waar alle velden van 6 gelinkte Tabels in gestopt zijn.
Deze zin bevat de oorzaak, en aangezien je volgens je laatste regel alleen daarin geïnteresseerd bent, is dat wat je krijgt :).
Waarschijnlijk heb je aan deze aanwijzing nog niet genoeg, dus wat extra duiding.

Records toevoegen doe je altijd op basis van één tabel; ook al gebruik je voor je query 30 tabellen, er wordt er maar één gevuld. Dat zou dus de tabel [MutatiesT] moeten zijn. De overige tabellen dienen als referentie voor je formulier en leveren dus hooguit aanvullende gegevens. Er vanuit gaande dat je koppelingen correct zijn, heb je in MutatiesT dus 5 velden met een verwijzing naar het sleutelveld uit de overige 5 tabellen zitten.

De velden uit de andere tabellen die je laat zien, zijn wél muteerbaar, maar veranderen niets aan de waardes uit die tabellen die je opslaat in MutatiesT. Voorbeeldje: als je bedrijfID 123 opslaat in MutatiesT en je laat de bedrijfsnaam zien "Bakker Klootwijk" bijvoorbeeld) dan kun je in het formulier vermoedelijk prima de naam van de bakker veranderen in "Klootse bakkers". Je tabel MutatiesT bevat dan nog steeds de waarde 123. Maar in de tabel BedrijvenT staat dan bij recordID 123 nu de naam "Klootse bakkers". Terwijl je dat dus níet hebt veranderd in de tabel BedrijvenT! Althans: dat dénk je.

Jouw probleem wordt veroorzaakt doordat je alle velden hebt gebruikt, en dus óók de sleutelvelden uit de gekoppelde tabellen. En dat is dus iets dat pertinent niet mag!

Beste OctaFish, bedankt voor uw reactie.
Ik heb een afbeelding gemaakt van de Query gegevens, misschien is dit duidelijker svp.
ScreenHunter_993 Nov. 29 23.10.png

OK, je hebt dus niet alle velden gebruikt, als het plaatje tenminste volledig is. Sterker nog: als ik me niet vergis heb je óók niet alle velden uit MutatiesT gebruikt. En ook daar kan dan het probleem liggen, zekers als één van de ontbrekende velden een verplicht veld is.

Ik heb alleen een gedeelte van de Query laten zien, de overige velden passen er niet op...

Hier gegevens van 2 Tabels
ScreenHunter_997 Nov. 29 23.32.png

ScreenHunter_996 Nov. 29 23.32.png

Er is inderdaad iets aan de hand in de Query, dit omdat ik ook in de Query geen nieuw record kan maken.
Normaal laat hij in de Query altijd reeds tevoren de Default value in de velden van een nieuw record zien, en nu niet.

Bijlagen

• ScreenHunter_997 Nov. 29 23.54.png
    ScreenHunter_997 Nov. 29 23.54.png
    24 KB · Weergaven: 61
Laatst bewerkt:
Beste OctaFish, ik heb het gevonden vooral dankzij uw gegevens.
Ik ben opnieuw alle sleutelvelden gaan checken en zag plotseling dat ik de verkeerde MaanstandCode uit Tabel Maanstand gebruikt had, deze heb ik nu veranderd in MaanstandCode uit MutatiesT en nu werkt het weer, ik snap niet hoe dit ontstaan is... ;-(
Hier de foutieve invulling
Maanstandcode.png

Hier de juiste invulling
ScreenHunter_997 Nov. 30 00.12.png

Zoals ik al zei in bericht #4 dus :). Kun je de vraag op <Opgelost> zetten. En onthouden voor de volgende keer; altijd de velden gebruiken van de tabel die je aan het vullen bent.

Hartelijk bedankt OctaFish, blij dat ik er weer verder aan werken kan.
Verzoek of afbeelding in bericht #6 verwijderd mag worden alsjeblieft (namen...)

Groet, James48

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan