Kan geen win xp installeren...

Status
Niet open voor verdere reacties.

tommyboy8

Gebruiker
Lid geworden
20 okt 2004
Ik probeer al enkele dagen mijn windows xp opnieuw te installeren dmv een clean install (dus alles verwijderen->format) Maar telkens als ik de pc laat opstarten via de cd-rom en hij aan de voorbereiding van de installatie begint krijg ik volgende blauw scherm ...

DSCF1677.jpg

Iemand die weet wat te doen??

Ja idd (daar heb ik enkele minuten ook een post van gemaakt en opgelost). Kan ik geen win xp installeren op een SATA schijf??? Vreemd want dat heb ik eerder op deze schijf toch ook al gedaan????

Tja, je zal de vorige keer wel netjes de SATA drivers voorhanden hebben gehad op diskette en tijdens de eerste movements van de XP setup op F6 hebben gedrukt.

Nee, daar ben ik 100% zeker van heb dat ik zo'n actie niet gedaan heb. Heb de xp geinstalleerd zoals ik altijd deed, dus zonder knoppen indrukken e.d. want dat heb ik nog nooit gedaan en een diskette met drivers kan ook niet want ik heb geen diskettestation :confused: Hoe kan ik dit nu oplossen???

Omdat ik via de bios de opstartvolgorde heb veranderd en daar m'n cd-rom op de 1ste plaats heb gezet. Als hij nu opstart vraagt hij of ik de pc wil opstarten via de cd-rom, dat ik dan een willekeurige toets moet indrukken. Dat doe ik dus en dan kom ik in het voorbereidende installatie gedoe.....

Dan zijn er nog maar 2 mogelijkheden:
1. de schijf is bechadigd
2. één van de volgende hardwareapparaten is defect: CD speler, geheugen, voeding, processor of in het ergste geval, het moederbord.

Echter, ik geloof al heel lang niet meer in toeval, dus de eerstvolgende vragen die bij mij bovenkomen zijn:

- werkte de machine voorafgaande aan de nieuwe installatie correct en
- wat is er kort voorafgaande aan de nieuwe installatie aan de machine veranderd, hetzij software- hetzij hardwarematig?

Er is vorige week een kortsluiting geweest in één van de stroomleidingen van het huis. zekering was gesprongen en pc is dus uitgegaan. Daarna had ik de 1ne foutmelding na de andere waardoor ik toch al enkele weken van plan was om m'n pc is opnieuw te installeren( teveel rommel) maar daar is het tijdens de installatie mislukt. Ik had nog een andere pc staan waar ik de schijf op kon aansluiten en daar heb ik dan de windows opnieuw op kunnen zetten en dan daarna de schijven verwisselt en dan was het probleem (deels) opgelost. Bleek dat er weer iets fout was gegaan, vandaar dat ik dus nu probeer m'n pc op de goede manier te installeren vanop de huidige locatie. Zijn er geen programma's waarmee ik kan testen welk er kapot is? Voor het geheugen kan ik memtest gebruiken dacht ik maar welk voor de HD, de cpu, voeding, mobo e.d.?

Schijven verwisselen en dan XP installeren en vervolgens de schijf weer terugwisselen gaat idd. niet lukken. Kortsluiting geweest? Breng de pc maar naar een pc boer.

O ja, dat kan.
Pak maar even een alternatieve voeding, geheugen, videokaart, hdd, moederbord en processor. Je bent er in een uurtje achter wat er mis is.

Geheugen : ga ik vannacht testen met memtest
cpu, HD, mobo : Als deze kapot is, dan kan ik nu toch normaal ook niet meer op de pc :confused:
Voeding : idem als hierboven
Videokaart : is on-board

Hoe moest ik weten dat je "normaal" op de computer kon?
Als het ding nog normaal werkt, begin dan maar eens in apparaatbeheer rond te neuzen.

Laatst bewerkt:
Oeps, mijn fout, dacht dat ik dat al had vermeld :o Heb net aparaatbeheer bekeken maar waar moet ik juist op letten? Staat nergens een uitroepteken o.f. bij ...

In apparaatbeheer géén foutmeldingen?
Waarom wil je eigenlijk Windows opnieuw erop zetten?

omdat er verschillende dingen niet echt meer werken zoals het hoort en volgens mij komt dat door dat switchen van pc naar pc e.d. Kan bv mijn schijf D,E en F niet openen zonder omwegen. Hij vraagt telkens "openen met" en dan moet ik elke x naar de windows folder gaan en daar explorer aanklikken en dan opent hij wel, maar als ik dat dan achteraf opnieuw doe, moet ik bovenstaande handeling opnieuw doen...

Tja, tenzij je aangeeft dat Windows bij het openen steeds diezelfde actie moet uitvoeren.

Begin eens met een zéér, zéér uitgebreide scan naar spyware (Ad-aware2008 én Spybot Search and destroy) en virussen. Als dat goed blijkt te zijn, ga dan eens aan de gang met Ccleaner.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan