Kan ik een eigen lettertype ook op de site plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

milcop

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2009
hee...

ik heb zelf een website maar ik heb 1 vraag
* Kan ik een aparte lettertype op de site zetten en dat andere mensen hem kunnen zien zonder dat ze die leettertype moeten installeren

Ik werk trouwens met html

Groetjes,
Milco

Dat kan, dan moet je zorgen dat het lettertyp(font) op je site staat.
volgens mij is dat een .ttf bestand, die je dan moet aanroepen.

Dan hoeven mensen hem niet geinstalleerd te hebben maar laadt hij van de website af.

en weet je ook hoe ik er een verwijzing naar moet maken of kan ik gewoon de bestand uploaden en de tekst in die lettertype doen of het dan ook goed is??

Het is mogelijk maar de manier waarop is nogal verdeeld. Wat veel website makers doen is het genereren van een plaatje doormiddel van javascript / ajax. Hierdoor is de tekst nog wel SEO (search engine optimization) proof en verschijnt de tekst als plaatje.

Ik heb zelf in het verleden nog wel eens het volgende gedaan. In je cascading style sheet voeg je de volgende code in

@font-face {
font-family: FontNaam;
src: url('fonts/HIER_DE_NAAM_VAN_HET_FONT_BESTAND.otf');
}

Zorg er wel voor dat je dan op je webserver een map fonts hebt staan waar het custom lettertype in zit.
Ik weet niet of het cross browser werkt maar misschien dat als je kennis goed genoeg is dat je eens kan verdiepen in wat voorbeeldscripts om het in javascript te doen.

Zoek bijv op google eens op: html custom fonts

en weet je ook hoe ik er een verwijzing naar moet maken of kan ik gewoon de bestand uploaden en de tekst in die lettertype doen of het dan ook goed is??
Je kunt daarvoor @font-face gebruiken (https://developer.mozilla.org/en/css/@font-face), helaas moet je dan naast een ttf bestand ook een .eot bestand aanbieden voor IE.

Let wel dat deze techniek niet voor ieder font is toegestaan, het hangt van de licentie af.

Ik zou eens kijken naar Cúfon. Dat is een JS engine die doet wat jij wilt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan