kan ik mijn PC nu weggooien?

Status
Niet open voor verdere reacties.

max2006

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2007
Beste helpmij-ers,

Ik zit met mijn handen in het haar omdat sinds een paar dagen mijn Aldi PC uit 2005, met daarop geinstalleerd Windwos XP, niet meer wil opstarten.
De oorzaak weet ik inmiddels: vlak voor alle ellende begon heb ik een nl. virus-scan uitgevoerd waaruit bleek dat de boot-sector geinfecteerd was. Ik heb toen de opdracht gegeven de virussen in quarantaine te zetten en bij de volgende keer opstarten te vernietigen.
Achteraf gezien was dat niet de juiste beslissing denk ik... Hoe dan ook, sindsdien blijft de PC bij het opstarten al hangen bij het Intel-logo, helemaal aan het begin.
Maar daarmee is het verhaal nog niet compleet. In het begin kon ik nl. nog in de BIOS komen en kwam er ook, na heel lang wachten, uiteindelijk een scherm tevoorschijn waarbij via allerlei commando's als CHKDSK, CD, DEL de boel kon besturen. Ook kon ik nog de installatie CD inzetten.
Omdat ik met een hernieuwde installatie mijn C: -bestanden zou overschrijven heb ik geprobeerd in eerste instantie de boot-sectie te repareren, in de hoop mijn bestanden nog te kunnen redden.
Afijn, nadat ik in een poging daartoe de opdracht FIXMBR had gegeven, leek het goed te gaan. De PC kwam bij het opstarten ineens veel verder: passeerde het intel-logo, passeerde alle bekende cijfertjes en letters, ook het Windows-logo kwam te voorschijn en..... hij bleef alsnog hangen.
Het leek erop alsof ik iets verder was gekomen, maar het tegendeel is waar. Zoals het nu is blijft de PC direkt al na 1 seconde bij het intel-logo hangen en komt er- hoe lang ik ook wacht- geen ander scherm meer tevoorschijn. Op toetsenbordaanslagen komt geen reaktie en op het inbrengen van disks komt geen reaktie. Kortom: ik krijg er helemaal geen beweging meer in en heb spijt dat ik niet direkt heb geprobeerd de boel te herinstalleren.
Mijn brandende vraag aan alle experts hier is dus: kan ik de PC nu weggooien of is er nog een sprankje hoop voor me?
Alvast veel dank voor jullie reakties...
Met vriendelijke groet,

Roel (wanhopig)

Laatst bewerkt:
Bios al is gereset (batterijtje even van mobo, dan terug erin)?
Eventueel zo veel mogelijk randapparaatuur afkoppelen, zodat enkel nog je harde schijf en videokaart is aangekoppelt. Start hij dan gewoon verder op zonder problemen, dan weet je dat het aan 1 van de losgekoppelde apparaten ligt.
ikzelf heb een tijd geleden iemands pc moeten herstellen. Dat probleem leek erg veel op dat van jou. Uiteindelijk bleek het aan de cd brander te liggen, want als ik die afkoppelde, deed ie het weer perfect. dus wie weet....
Moest dat dan toch uiteindelijk niet helpen, even je ramgeheugen testen met MemTest: http://www.memtest86.com/download.html

het kan natuurlijk ook om een defect in de schijf gaan.
ik zou eerst de schijf testen met een diagnostic tool van de fabriekant van de schijf.

Mochten de tips hierboven niets opleveren kan je dit nog proberen.
Je kan ook de schijf uit je pc halen en die in een andere pc erbij hangen. Dan kan je met een beetje geluk je bestanden veilig stellen en de schijf formatteren.

volgens mij is het gewoon een fout in windows,
installeer hem eens opnieuw.

volgens mij is het gewoon een fout in windows,
installeer hem eens opnieuw.

Leg hem dan eerst maar eens uit hoe hij voorbij het intel mobo logo komt. Als je goed leest loopt hij daar al vast. Dus kan hij ook niet in de bios komen of een bootable cd gebruiken, gewoonweg omdat hij daar niet eens komt omdat hij vastloopt.
Tip voor Robincon: Lees voor je post!

Max2006, heb je al een update met wat je heb geprobeerd en of het is gelukt? Graag horen we van je zodat we je verder kunnen helpen mocht dat nodig zijn.

reaktie max 2006

Hartelijk dank aan allen die hebben gereageerd!
Hoewel ik het probleem nog niet definitief opgelost heb, heb ik aan elke reaktie wel iets gehad.
En ik ben inmiddels een stuk verder gekomen...! Na ongeveer anderhalf uur (!) naar het logo te hebben gestaard kwam er dan plotseling toch een uitnodiging om de herstel-CD erin te gooien. Vervolgens was mijn plan om Windows op een al bestaande aparte partitie van 5 Gyg grootte te installeren, waarna ik mijn C-gedeelte met bestanden alsnog zou kunnen sparen.
Uiteindelijk kwam ik tijdens deze procedure op de een of andere manier alsnog in Windows terecht en heb ik mijn bestanden zodoende naar een externe harde schijf kunnen verplaatsen. Die stap heb ik dus inmiddels gezet!
Daarna heb ik een virusscanner laten lopen om het bootvirus te identificeren en handmatig aan te pakken, maar helaas liep de PC halverwege alsnog vast, zodat ik moest herstarten.
Bij het herstarten stuit ik nu weer op hetzelfde probleem: direkt vastlopen en helemaal nergens toegang toe.
Omdat ik inmiddels weet dat er na verloop van tijd alsnog iets kan gebeuren, wacht ik nog even af en hoop het probleem alsnog op te lossen zoals ik hierboven heb beschreven.
Als het me niet lukt en/of er doet zich een ander probleem voor dan meld ik me hier zeker weer.
Nogmaals bedankt en ik hou jullie op de hoogte.
Mvg,
Roel

Hartelijk dank aan allen die hebben gereageerd!
Hoewel ik het probleem nog niet definitief opgelost heb, heb ik aan elke reaktie wel iets gehad.
En ik ben inmiddels een stuk verder gekomen...! Na ongeveer anderhalf uur (!) naar het logo te hebben gestaard kwam er dan plotseling toch een uitnodiging om de herstel-CD erin te gooien. Vervolgens was mijn plan om Windows op een al bestaande aparte partitie van 5 Gyg grootte te installeren, waarna ik mijn C-gedeelte met bestanden alsnog zou kunnen sparen.
Uiteindelijk kwam ik tijdens deze procedure op de een of andere manier alsnog in Windows terecht en heb ik mijn bestanden zodoende naar een externe harde schijf kunnen verplaatsen. Die stap heb ik dus inmiddels gezet!
Daarna heb ik een virusscanner laten lopen om het bootvirus te identificeren en handmatig aan te pakken, maar helaas liep de PC halverwege alsnog vast, zodat ik moest herstarten.
Bij het herstarten stuit ik nu weer op hetzelfde probleem: direkt vastlopen en helemaal nergens toegang toe.
Omdat ik inmiddels weet dat er na verloop van tijd alsnog iets kan gebeuren, wacht ik nog even af en hoop het probleem alsnog op te lossen zoals ik hierboven heb beschreven.
Als het me niet lukt en/of er doet zich een ander probleem voor dan meld ik me hier zeker weer.
Nogmaals bedankt en ik hou jullie op de hoogte.
Mvg,
Roel

Als je je bestanden hebt veilig gestelt zou ik gewon de boel opnieuw installeren.

Als je je bestanden hebt veilig gestelt zou ik gewon de boel opnieuw installeren.

Leg hem dan eerst maar eens uit hoe hij voorbij het intel mobo logo komt. Als je goed leest loopt hij daar al vast. Dus kan hij ook niet in de bios komen of een bootable cd gebruiken, gewoonweg omdat hij daar niet eens komt omdat hij vastloopt.
Tip voor Jeffcoboy: Lees voor je post!

Als je in Windows komt, ben al voorbij de BIOS he Aenar.

Als je in Windows komt, ben al voorbij de BIOS he Aenar.

En als je goed leest zie je dat hij nu weer het zelfde probleem heeft, dus hij komt niet meer in windows!

Laatst bewerkt:
Klopt, ik kwam weer niet voorbij het intel-logo en kon dus het BIOS of welk scherm dan ook niet bereiken.
Dit keer heb ik het probleem 'opgelost' door stug te blijven herstarten, steeds weer de PC aan en uit te zetten en warempel... ong. de 10e keer kwam ik weer WEL een scherm verder (namelijk de mededeling dat er een opstartprobleem is en dat ik desgewenst een disk kan invoeren).
Inmiddels heb ik de besmette files geidentificeerd en ga ik die OF verwijderen OF ik herinstalleer toch maar gewoon Windows.
Hoe dan ook: ik sluit dit draadje af en kom nog eventueel met een ander draadje terug als ik bij 1 van bovengenoemde handelingen op problemen stuit.
Dank nogmaals,
Roel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan