• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Kan ik verticaal zoeken in meerdere tabbladen en meerdere hits dan weergeven in een tabel

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

PeterPlessers

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2024
Berichten
23
Dag alleman,

Stel, ik heb 5 tabbladen, voor 5 klanten, het 6de tabblad is een tabblad magazijn waar magazijn locaties staan 'uitgetekend'.

Ik heb al een verticale zoekfuntie die zorgt dat als iets van een klant klaar is en dat staat bijvoorbeeld in reklocatie B6, dat dat visueel ook in het rek B6 zichtbaar wordt.
Op elk tabblad van de klant staan allemaal projectlijnen met alle gegevens in, vooraan is er één kolom met de locatie selectie keuze. Op deze kolom wordt er dan ook een overeenkomst gezocht door het vert.zoeken.
Maar voor bepaalde zaken is het niet mogelijk van dat in een rek te steken, dan blijven de producten gewoon op een pallet in een bepaalde zone van het afhaal magazijn staan.
Als ik daar dan bijvoorbeeld 3 locaties 'Vloer R', 'Vloer S' en 'Vloer T' van maak, kan ik dan vóór meerdere projectlijnen Die éne melding zetten, en dat die allemaal in zoekvolgorde of alfabetisch in deze tabel komen te staan?
Ik hoop dat mijn inleidende uitleg duidelijk is, als het kan steek ik een voorbeeldje in elkaar, kan moeilijk het effectieve bestand delen omwille van bedrijfsinformatie.

Dank jullie wel alvast om dit even te overlezen.

Peter
 
Je klantwerkbladen hebben verschillende indelingen, daar maak je niemand blij mee, en je vraagstelling is ook niet echt duidelijk.
 
Ik zou elke layout op elkaar kunnen afstemmen, dat is niet het grootste probleem.
En de vraag is als ik in de locatie kolom nu bij meerdere rijen de waarde "R" zou ingeven, dat als die waardes met de R-locatie dan in mijn tabblat 'magazijn indeling' onder elkaar zouden komen staan in willekeurige volgorde.
Het probleem is dat als ik het op mijn manier doe, dat er dan enkel de eerste hovereenkomst met die waarde wordt getoond. Ik kan het enkel door dan R1, R2, R3,... te kiezen, en dat deze dan ook in die volgorde tevoorschijn komen. Bij 2 overeenkomsten R en R wordt er maar ééntje weergegeven.

Waarom is dit belangrijk voor mij, ik gebruik een rek waar platen rechtop staan, voor de klanten bestemd, maar wij steken een plaat die klaar is gewoon tussen twee beugels, random, waar de eerste vrij komt, en dat is veel werk om die dan allemaal locaties te geven, zeker omdat de locaties nogal variabel zijn. Soms hebben we iets in die rek te steken, waarvoor we enkele dingen moeten verzetten in de rek, om dit order bij elkaar te houden. Dan zou ik al die interne bewegingen ook allemaal moeten gaan aanpassen in ons overzicht, een heel gedoe dus.
Dus als iets in die zone blijft is het goed, maakt niet veel uit op welke centimeter dat juist staat.

Hoop dat deze extra uitleg wat duiding brengt.
 
Wat dacht je van een totaal andere benadering met een stukje VBA en zonder honderden formules?
Met een intuïtieve selectie van de magazijnlocatie die dubbelingen voorkomt?
In bijgaande versie alleen voor werkblad Klanten geïmplementeerd en nog zonder vloer R, S en T.
Het zou ook véél eenvoudiger worden als je alle klanten op één werkblad zet met een extra kolom waarin de klantnaam staat, zoals op werkblad Klanten.
 

Bijlagen

  • magazijnlocaties.xlsm
    31,7 KB · Weergaven: 8
Nu ook met vloerlocaties.
 

Bijlagen

  • magazijnlocaties AH.xlsm
    32,8 KB · Weergaven: 7
of zo?
 

Bijlagen

  • magazijnlocaties.xlsm
    59 KB · Weergaven: 6
Dank je wel allemaal.
Dit zit er allemaal wel super uit.
Maar we kunnen echt niet werken met één tabblad voor de klanten, mijn voorbeeld bestand is echt véél simpeler dan de lijst waar we mee werken.
Facturatiedienst kijkt ook in de lijsten, lijsten van bepaalde klanten worden samen geproduceerd enzo, is planning gewijs makkelijker als er wat scheiding op zit.

Maar de oplossing van Ahulpje trekt momenteel mijn voorkeur precies, de vraag is natuurlijk, kan dit over verschillende tabbladen verspreid worden?

Kan je misschien bij je Vb wat uitleg typen hoe wat naar wat verwijst? Dan is het voor mij wat minder chinees om het tot een goed einde te brengen.
 
als ik het zo lees denk ik dat je beter terug overschakelt op pen en papier.
 
Het is zeker mogelijk de macro te koppelen aan alle cellen waarin een locatie kan worden gekozen. Maar in de huidige opzet wordt er van uitgegaan dat de twee cellen direct rechts van de cel waarin de locatie wordt geplaatst de teksten bevatten die in het "magazijn" worden "opgeslagen".
Je zou op basis van het werkblad waarin een locatie moet worden toegevoegd de magazijntekst kunnen bepalen.
Voor werkblad Klanten de twee cellen (of één cel?) rechts naast de locatie.
Voor werkblad B2B KLANT en referentie.
Voor werkblad Projecten ook KLANT en referentie, al levert dat wel dubbelingen op.
 
Aanpassingen vielen wel mee. Je kunt nu op ieder werkblad waarin je een locatie kunt opgeven een magazijn / vloer locatie kiezen. Zie de verschillende Worksheet_SelectionChange gebeurtenissen voor de aanroep van UpdateMagazijn, de omschrijving die in het magazijn komt te staan wordt daarin samengesteld.
Ik heb CHATGPT de code laten becommentariëren, zie de code in Module1. Nog een korte samenvatting gemaakt door CHTGPT:
Here's a summary of the subroutine:

It first checks if the target cell already contains a value (an order).
If it does, it prompts the user to remove it. If the user agrees, it removes the order, clears the cell, and sets a flag indicating that the order was removed.
If the target cell is empty but omschrijving (description) is provided, it prompts the user to select a location in the "Magazijn indeling" sheet.
It ensures that the selected location is within the specified range and is not already occupied.
If the location is valid, it updates the target cell with a value corresponding to the selected location and sets the location with the description.
It handles additional checks for specific floors (R, S, T) using the Vloeren subroutine.
If no valid location is provided or no order is removed, it displays a warning message.
It reactivates the original worksheet and activates the cell to the left of the target cell.
 

Bijlagen

  • magazijnlocaties AH.xlsm
    40,7 KB · Weergaven: 8
Facturatiedienst kijkt ook in de lijsten, lijsten van bepaalde klanten worden samen geproduceerd enzo
Zoveel gemakkelijker dat alles op 1 blad staat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan