Kan je de eigenschappen van een netwerk printer aanpassen met VBA?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Arliator

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2014
Hallo,

Ik heb het volgende probleem, ik heb al heel wat gezocht op internet, maar geen passende oplossing gevonden.
Het probleem is het volgende, op mijn werk staan standaard de instellingen voor printen op zwart-wit, dit vanwege de kostenbesparing.
Nu is er een excelsheet wat in kleur moet geprint worden, is een eis van de leiding.
Nu wil ik dus elke keer als ze op een knop drukken eenmalig de printinstellingen naar kleur omzetten.
Ik heb een macro opgenomen om te zien wat die doet, maar als ik de kleurinstellingen wijzig, zie daarvan niks terug in de opgenomen macro.

Heeft iemand hier een oplossing voor?
Ik wil niet in het register rommelen (was een suggestie die ik heb gevonden) maar echt alleen eenmalig de instellingen omzetten naar kleur, zodat ze alleen dit bestand in kleur afdrukken en het volgende gewoon weer in zwart-wit.
Alvast bedankt voor het meedenken.

Lijkt het je niet handig om dan ook aan te geven om welk merk/type printer het gaat en vanuit wel programma je dat wilt doen?

Sorry, is wel heel erg dom van mij.
Het programma is Excel 2010.
De printer is een mulitcopier, ik ben nu thuis, ik weet even het merk niet.

Merk en type zijn belangrijk want vaak kan je de instellingen van de printer middels commando's of stuurcodes aanpassen. Als we dat weten kan ik wel even voor je kijken of het mogelijk is. Als de printer HP compatible is en PCL5 of PCL6 "praat" dan kan dat via VBA wel geregeld worden.

Oke!
Dat wist ik niet, ik zal morgen kijken en gelijk hier neerzetten.
Alvast bedankt voor de moeite!

De printer is een Konica Minolta C220.
Ik hoop dat dit genoeg informatie is, anders hoor ik het wel.

Ok. Ik zie dat deze verschillende mogelijkheden heeft m.b.t. de Printer Command Language (PCL) maar ik kan er geen programmer manual van vinden. Daarom kan ik ook niet zien of deze de mogelijkheid heeft om vanuit een programma die printer te laten weten dat hij moet wisselen tussen Color en Black and White Only Mode.

Oke, dank je wel, dit gaat dus denk ik niet lukken.
Helaas, dan moeten we wat anders verzinnen.
In ieder geval reuze bedankt voor het kijken.
Je hebt me wel vaker geholpen, waardeer ik enorm!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan