Kan mails ontvangen maar niet versturen naar extern adres.

Status
Niet open voor verdere reacties.

jordy14nl

Gebruiker
Lid geworden
21 dec 2008
Halloow,

Ik heb een paardagen geleden de server opnieuw geinstaleerd (bedrijfs omgeving).
Met Windows Server 2008 R2 Standard, Deze is ingesteld als DC, Print server, DHCP, DNS, Deployment, Webserver, VPN-server.
Nu heb ik daar Exchange 2010 op geinstaleerd. en het lijkt allemaal te werken. via office 2007, en OWA kan ik mailen onderling.
Verder kan ik mails ontvangen van buiten af. Maar ik kan ze niet versturen?
het lijkt of ze gewoon verstuurd worden. ze komen bij verzonden items. maar op een extern account(gmail) komt niks binnen.

in de Queue viewer zie ik deze melding:
451 4.4.0 Primary target ip address responded with: 421 4.2.1 Unable to connect. Attempted failover to alternate host., but that did not succeed. Either there are no alternate hosts, or delivery failed to all alternate hosts.
En die tekst blijft in een loop staan van pogingen om te versturen.

Kan iemand me helpen dit op te lossen? :)

Gr. Jordy

Voor spoed moet je ergens anders zijn. Dit forum wordt gerund door vrijwilligers. Titel aangepast

Oke, Dan gaan we verder zonder het spoed label. Maar alsnog moet dit worden opgelost. :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben google al afgeweest. en ik ben nu ten einde raad. daarom post ik hier aangezien er hier mensen zullen zijn met ervaring :), en zoals hier boven al was vermeld is dit geen 'SPOEDJE' meer :).

Ontopic: Die site had ik al geprobeerd maar ik krijg dan deze melding
telnet wordt niet herkend als een interne
of externe opdracht, programma of batchbestand.

Telnet aanvinken onder Windows onderdelen...

Bron: google -> ff zoeken op foutmelding

Tardis

Je moet de Telnet client als Windows Feature toevoegen via Programma's toevoegen en verwijderen (=appwiz.cpl)
Namelijk hebben Windows 2008 en Windows 7 en Windows Vista die feature standaard niet geïnstalleerd staan.
EDIT: Dat gaf Tardis ook zojuist aan, zie ik. Postings hebben elkaar gekruist.

Dan is volstrekt onduidelijk hoe je de mail had ingericht staan vóór de herinstallatie: Had je misschien een smart host server ingesteld via welke alle mailtjes (moeten) worden afgeleverd naar het Internet? Indien ja, dan moet je die natuurlijk nu weer instellen in Exchange.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Inmiddels ben ik bezig met Telnet.
De Exchange 2010 server is een nieuwe toevoeging. Moet dus vanaf de grond worden opgebouwd.

Zo... Dat is dan lekker (excuseer, maar dit moet me echt van mijn lijf): Exchange 2010 is niet een leuk speeltje, dus daarvoor moet je je trainen én een goede voorbereiding doen.

In ieder geval blijft mijn tip over smart host staan: Misschien had je dat eerder ingesteld staan. Is dat het geval, dan moet je dat nu in Exchange 2010 ook doen. Is dat het geval, dan staat hier hoe je 'm weer kunt instellen in Exchange 2010 (authenticatie-deel is specifiek, dus dat kan bij jou anders zijn; wellicht helemaal geen authenticatie nodig).

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik heb wel training gehad in Exchange maar deze helaas niet kunnen afmaken. Ik zal eens kijken naar die smart host

Wellicht is m.b.t. smart host deze link duidelijker/handiger, want minder specifiek.

Tijs.

Graag nog even vermelden wat er fout was in je configuratie van Exchange. Dan hebben anderen er ook nog wat aan, eventueel.

Tijs.

Da's mooi. Betekent wel dat naar mijn inschatting je geen zakelijk Internet-abonnement hebt, want met een zakelijk abonnement zou je eigenlijk rechtstreeks mail moeten kunnen afleveren ipv. de smtp-server van Ziggo als smart host moeten aangeven als 'tussenstation'...

Tijs.

Het is als tijdelijke oplossing. we hebben wel ziggo zakelijk. Maar normaal gesproken werk ik samen met iemand anders. de AD is mijn werk. de web/mail server doet mijn collega.
Ben blij dat het werkt.

Mogelijke redenen voor je probleem:
a. Blokkade wellicht van alle (gmail.com) mailservers in je firewall
b. Ontvangende (Gmail.com) mailservers accepteren geen (smtp-)verbinding vanaf het publieke ip-adres van je Exchange server.

De enige nuttige test (al aangegeven) is de telnet test vanaf de Exchange server naar de 'probleem' ontvangende mailservers op poort 25 en kijken of je er een mail doorheen krijgt.
Krijg je niet eens verbinding, dan is er een firewallprobleem aan jouw kant.
Krijg je wel verbinding, maar wordt de mail geweigerd, dan zal er een blacklisting probleem, reverse dns probleem of SPF probleem zijn.

Ik neem aan dat je collega dit allemaal gaat oppakken en testen. Hopelijk komt er een oplossing uit de bus waarbij je géén smart host nodig hebt.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan