Kan master cd niet gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

ElsyV

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2007
De pc met xp start niet meer op.
Dit is de foutmelding:
Windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden: windows-hoofdmap >\system3\hall.dll installeer het bovengenoemde bestand opnieuw.

Ik heb van de week met de helpdesk gebeld en deze adviseerde me om een master cd te kopen. Dit heb ik gedaan maar kan er niets mee.
Als ik hem in de computer stop en dan opnieuw met de knop opstart kom ik steeds op dit zwarte scherm met de foutmelding terecht.

Als ik snel Esc indruk heb ik na een paar keer geluk dat ik kan kiezen uit herstelprocedure starten. Hier begint hij mee en dan kan ik kiezen uit 1.windows:/ (of zoiets)
Maar dan krijg ik alleen een prompt te zien met C:/Windows en weet niet wat ik verder moet doen.

Ik heb met F8 al ingesteld dat hij moet booten vanaf de cdrom.

Wie kan hiermee helpen?

Hoi,

Hal heeft te maken een goede doorstart van xp!

Probeer dit eens:

Starten vanaf windows cd
Druk op R om naar het herstel te gaan.
Typ in het dos schermpje chkdsk /r
Na het scannen typ "FIXBOOT" Als het vraagt om te overschrijven dan "ja"
Dan type "EXIT"om weer gewoon op te starten!

Het scannen naar fouten kan een tijd duren hoor dit is normaal!
Als het goed is moet het nu weer opstarten zoals altijd!
Suc6.

Mvg,
Chico.:)

en als dat dan nog niet werkt die hall.dll terug kopieren van af de instalatie,
in de map system32.
type in de recovery console copy D:\1386\system32\hal.dll c:\windows\system32\hal.dll

d staat voor cdrom/dvd drive deze kan bij jou een andere letter heben

@Chico

Het duurde inderdaad uren voor hij klaar was.
Daarna heb ik gedaan wat je verder schreef maar hij komt toch weer met het zwarte scherm met de foutmelding.

@virtuosa

In het recovery gedeelte typ ik nadat ik voor 1-windows heb gekozen in wat je opgaf.
Ik krijg de melding dat hij deze opdracht niet herkend.

Ik heb ook al geprobeerd om van de C: een Q: te maken maar dat geeft dezelfde foutmelding.
Q is mijn dvd rom.

Ik heb ook al geprobeerd om van de C: een Q: te maken maar dat geeft dezelfde foutmelding. Q is mijn dvd rom
het is COPY BRON BESTEMMING
Dus je moet van de D een Q maken en de C de C laten
En volgens mij heeft Hal 2 ellen dus: Hall.dll

copy Q:\1386\system32\hall.dll c:\windows\system32\hall.dll

Ron

Laatst bewerkt:
Ik heb dit ook al geprobeerd dat ik ergens anders heb gevonden maar dan zegt hij dat hij die map niet kan vinden:

expand Q:\i386\hal.dl_ c:\windows\system32\hal.dll

Ik zag nog een foutje in de copy:

copy Q:\i386\system32\hall.dll c:\windows\system32\hall.dll

Als dit niet werkt typ dan eens:

dir Q:\

Wat zie je dan?

Ron

Hoi,

Ik zag dat bij GoT, Misschien de oplossing voor jou??

Ongeldige Boot.ini
Windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand ontbreekt of is beschadigd:

Windows\System32\Hal.dll

Naar boven
Oorzaak
Dit probleem kan optreden als het bestand Boot.ini ontbreekt, beschadigd is of onjuiste vermeldingen bevat.

Naar boven
Oplossing
U kunt dit probleem oplossen door de computer op te starten vanaf de cd-rom met Windows XP, de herstelconsole te starten en vervolgens het bestand Boot.ini opnieuw samen te stellen met het hulpprogramma Bootcfg.exe. Ga hiervoor als volgt te werk:
1. Configureer de computer zodanig dat deze kan worden opgestart vanaf het cd-rom- of dvd-rom-station. Voor meer informatie hierover raadpleegt u de documentatie bij de computer of neemt u contact op met de fabrikant van de computer.
2. Plaats de cd-rom van Windows XP in het cd-rom- of dvd-rom-station en start de computer opnieuw op.
3. Druk op een toets om de computer opnieuw op te starten vanaf de cd-rom met Windows XP zodra het bericht 'Druk op een toets als u de computer vanaf cd-rom wilt opstarten' wordt weergegeven.
4. Druk in het scherm 'Welkom bij Setup' op R om de herstelconsole te starten.
5. Kies de installatie waartoe u toegang wilt krijgen met de herstelconsole als op de computer kan worden gekozen uit twee of meer besturingssystemen voor het opstarten.
6. Typ desgevraagd het beheerderswachtwoord en druk op ENTER.
7. Typ bootcfg /list bij de MS-DOS-prompt en druk op ENTER. De vermeldingen in het huidige bestand Boot.ini worden weergegeven.
8. Typ bootcfg /rebuild bij de MS-DOS-prompt en druk op ENTER. Met deze opdracht worden de vaste schijven van de computer doorzocht op installaties van Windows XP, Microsoft Windows 2000 en Microsoft Windows NT, waarna de resultaten worden weergegeven. Volg de aanwijzingen op het scherm om de Windows-installaties aan het bestand Boot.ini toe te voegen. Hieronder ziet u hoe u een installatie van Windows XP kunt toevoegen aan het bestand Boot.ini:
a. Als een bericht wordt weergegeven van de volgende strekking, drukt u op J:
Totaal aantal gevonden installaties van Windows: 1

[1] C:\Windows
Installatie aan de opstartlijst toevoegen? (Ja/Nee/Alle)
b. Er wordt een bericht weergegeven van de volgende strekking:
Geef de identificatie voor opstarten op
Dit is de naam van het besturingssysteem. Typ in dit bericht de naam van het besturingssysteem en druk op ENTER. U typt hier Microsoft Windows XP Professional of Microsoft Windows XP Home Edition.
c. Er wordt een bericht weergegeven van de volgende strekking:
Geef de optie voor opstarten van het besturingssysteem op
Typ in dit bericht /fastdetect en druk op ENTER.

Opmerking De aanwijzingen op het scherm kunnen afhankelijk van de configuratie van de computer afwijken.
9. Typ exit en druk op ENTER om de herstelconsole te sluiten. De computer wordt opnieuw opgestart en de bijgewerkte opstartlijst wordt weergegeven wanneer u het besturingssysteem kunt kiezen waarmee u wilt opstarten.

(bron: microsoft)

@ron

Hij zegt dat hij deze opdracht niet kent. Ik heb ook geprobeerd met 1x de letter l.

Als ik Q: intyp dan staat er :

Q:\>

@chico

Als ik bootcfg /list intyp krijg ik deze melding: Er zijn geen opstart vermeldingen die kunnen worden weergegeven.
Als ik bootcfg /rebuild doe krijg ik na enige tijd:
FOUT: kan de schijven niet controleren op installatie van Windows. Deze fout wordt mogelijk veroorzaakt door een beschadigd bestandssysteem dat controle door Bootcfg verhindert. Gebruik chkdsk als u schijffouten wilt opsporen.

Maar dit heb ik al gedaan.

Laatst bewerkt:
Dan denk ik dat een herinstallatie het enige is wat kan helpen!
Misschien kun je je schijf in een andere pc hangen als slave en zo wat bestanden redden!
Ik weet niet of je een orginele windows xp cd hebt! en een driver cd! Als je gaat formateren doe dan een gewone en niet de snelle formatatie!

Ik ben verder een beetje uitgedacht! Misschien dat een ander nog sugesties heeft!??:confused:

In ieder geval veel succes!
Mvg,
Chico.:)

@Chico

Ik heb deze week de master cd's gekocht (4 stuks)
Kon ik de computer maar helemaal opnieuw installeren maar dat gaat dus niet.
Er hoeft niets bewaard te worden, is pc van kids nu.

Ik heb al met F8 gezegd dat hij als eerst moet booten vanaf de cd-rom.
Het groene lampje zie je wel knipperen maar dan komt gewoon de foutmelding weer.

Ook heb ik hal.dll op dvd gezet en zo geprobeerd het in C:\windows\system32 te kopieëren met dit commando: C:\windows>copy Q:\hal.dll c:\windows\system32

en nog wat andere mogelijkheden.
Dan krijg ik te zien: kan bestnad niet uitpakken of kan bestand niet vinden.

@Ron

Oh, sorry.
Dit had ik al een keer geprobeerd en dan krijg ik te zien wat er op master cd 1 staat.
Dit heb ik met alle 4 de cd's gedaan omdat ik wou zien of er wel hal.dll opstaat. Maar dat kan ik nergens vinden.

Ik heb deze week de master cd's gekocht (4 stuks)
Ik weet niet wat master CD's zijn, maar het lijkt me dat je gewoon de Windows CD moet hebben om iets uit te richten.
Je kunt, met een windows CD, opstarten van CD en dan een nieuwe install doen met daarvoor een volledige formattering van de harde schijf. Maar met wat ik zo lees zou het me ook niet verbazen als de HD is overleden

Ron

Die cd's heb ik deze week besteld bij Packard Bell toen ik dit probleem aan hen voorlegde.
Ze vertelden me dat ik dan Master cd's moest hebben om de computer weer als nieuw te installeren. Die heb ik dus bij hen gekocht en op die cd's staat ook Master cd 1 t/m 4

Een andere cd heb ik niet.

Ik heb bij onze nieuwe computer een externe harde schijf. Kan ik hier niets mee?

Laatst bewerkt:
Hoi,

Weet je wel zeker dat je vanaf cd opstart?
Ik heb zelf ook een pb laptop, en via F8 kom ik terecht in de veilige modus!
En met F2 kom ik in de bios waar je de bootsequenties in kunt stellen!
( 1- cd, 2-hd)

Mvg,
Chico79

Ps: Al geprobeerd in promptscherm (van herstelprocedure) het commando "FORMAT C:"
Hiermee wordt je c schijf geformateerd!

Laatst bewerkt:
Nadat je

dir Q:

hebt ingetypt krijg je idd de lijst met bestanden op de master cd te zien. Staat daar wellicht een setup.exe bestand of iets dergelijks bij?

(indien de lijst te lang is en te snel voorbij schiet kun je

dir Q: /p

typen om de lijst per pagina te bekijken)

Ik wil jullie allemaal bedanken voor het meedenken maar ik heb het probleem zelf opgelost !

Ik heb een nieuwe pc gekocht.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan