Kan Microsoft Security Essentials niet meer gebruiken

• Onderwerp starter Onderwerp starter pdka
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

pdka

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2002
Ik kan Microsoft Security Essentials niet meer gebruiken. Ik krijg de volgende melding: "Dit programma kan niet geopend worden vanwege een beleid voor software restrictie. Open Event Viewer voor meer informatie of neem contact op met de systeembeheerder". Ik kan Microsoft Security Essentials ook niet verwijderen/opnieuw installeren. Systeemherstel werkt ook niet meer. Dit riekt naar een virus of malware. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Ik zou gewoon doen wat er staat, en dus Event Viewer openen. Wordt ook wel Logboeken genoemd.
[Windows-toets]r toetscombinatie -> eventvwr.exe
Ik neem aan dat in het Windows logboek Toepassing staat waarom het niet geopend kan worden.

Tijs.

Dank voor je reactie. Ik krijg volgende melding. De link naar Help en ondersteuning biedt geen oplossing.

Capture2-9-2008-12.25.172-9-2008-12.26.114-9-2008-10.16.2128-8-2013-9.20.19.jpg

Doe eens het volgende:
Maak een nieuwe snelkoppeling op je bureaublad, met de volgende opdrachtregel er in geplakt:
cmd /k reg.exe export HKLM\SOFTWARE\Policies\Microsoft policyreg.txt && notepad policyreg.txt
Rechtsklik op de snelkoppeling en kies voor "Als Administrator uitvoeren"
Kijk of je wat krijgt in Kladblok en sla dat bestand op en doe die als bijlage aan je volgende posting.

Andere plek waar je kunt kijken:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> secpol.msc
Kijk in Softwarerestrictiebeleid. Kijk daar of er restrictiebeleid in werking is. Kan ook in submappen onder Softwarerestrictiebeleid zijn ingesteld.

Overigens zou het me niet verbazen dat áls we wat vinden het inderdaad met malware te maken heeft, want het is té toevallig dat je anti-virus via Software Restricties zou zijn uitgeschakeld.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik zie maar liefst 8 anti-malware/anti-virus tools/fabrikanten genoemd:
Lavasoft
Trend Micro
Microsoft Antimalware
McAfee
f-secure
Malwarebytes
Microsoft Security Client
Symantec

Vraag is of je dergelijke software op je pc hebt gehad of niet. Indien niet, dan zou ik verwachten dat malware die allemaal in die register-sleutel hebben gezet.

De Microsoft Security Client komt overeen met met de GUID die je in de schermafdruk liet zien:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\Safer\CodeIdentifiers\0\Paths\{56B35CAD-08C0-4C78-A3AD-486666E3625D}]
"SaferFlags"=dword:00000000
"ItemData"="C:\\Program Files\\Microsoft Security Client"

Kijk in Secpol.msc of je dezelfde uitsluitingen ziet, en haal dan (minstens) de policy weg voor Microsoft Security Client. Herstart je pc en kijk of je dan wél weer MSE kunt opstarten.

Tijs.

Laatst bewerkt:
De PC waar ik dit probleem op heb is 12 jaar oud. Ik heb in de loop der jaren al die programma's er wel eens op gehad, maar altijd netjes gedeïnstalleerd (dacht ik ten minste).

Als ik secpol.msc probeer uit te voeren krijg ik de melding dat Windows het bestand niet kan vinden.

Ik vermoed dat de malware resten van die programma's gevonden heeft en (dus) alles op Disallowed heeft gezet, onafhankelijk of die programma's (nu) nog op de computer staan of niet.
Dus ik ga ervan uit dat de deïnstallatie gewoon gelukt is, toendertijd, maar het deïnstallatie-programma niet alles weggehaald heeft. Daar hoef je je geen zorgen over te maken, wat mij betreft.

Ok, laten we proberen die sleutel dan handmatig te verwijderen:
Maak een nieuwe snelkoppeling, en plak het volgende er in als opdrachtregel:
cmd /k reg.exe delete "HKLM\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\Safer\CodeIdentifiers\0\Paths\{56B35CAD-08C0-4C78-A3AD-486666E3625D}" /f

Weer op rechtsklikken en kiezen voor "Als Administrator uitvoeren" (als je Vista, Windows 7, Windows 8 of Windows 2008 gebruikt), anders erop dubbelklikken (bij Windows 2000 en XP).

Je zou in het CMD-venster dan "De bewerking is voltooid" of vergelijkbare succes-melding moeten zien.

Herstart je pc en kijk of je daarna nog steeds/weer het probleem hebt.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Graag nog de vraag als opgelost aangeven: Klik op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe horizontale balk, bijna bovenaan deze wegpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan