Kan mijn versterker 4 speakers aan (heb maar 2 speaker uitgangen)

Status
Niet open voor verdere reacties.

avanveen

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 apr 2007
hoi,

ik heb een vraagje..

Ik heb een Pioneer stereo keten met versterker M-J200 en 2 speakers van 130 watt, van 8 Ohm.
De 2 speaker uitgangen zijn allebei bezet, ik heb geen idee hoeveel watt de versterker aankan.

Nu is mijn vraag of ik hieraan nog 2 staande speakers kan aansluiten van (100-130 watt).
Ik beschik over een 2-weg luidspreker schakelaar, waar dus wel 4 boxen op aangesloten kunnen worden, maar voor zover ik zie kan dit ding maximaal 200 watt aan.

Ik vrees dat ik mijn versterker wel eens zou kunnen stuk maken als ik alles probeer aan te sluiten. Heeft iemand een idee of mijn versterker dit aankan, of heeft er iemand een mogelijke oplossing om 4 luidsprekers aan te sluiten wanneer je versterker slechts beschikt over 2 speaker uitgangen?

Vriendelijke groeten.

Het is mogelijk om 2 speakers op 1 uitgang aan te sluiten maar is gegarandeerd slecht voor je versterker. Je stopt ook geen 2PKtje in een vrachtwagen.

Ten eerste zijn speakers geen gloeilampen, de aangegeven wattage is de maximale belastbaarheid, in dit geval 130 Watt bij 8 Ohm impedantie.

Maar ik lees nergens wat de versterker kan ophoesten, bij 4 of 8 Ohm, zal vast wel bij de uitgang staan.

Overigens kun je 2 speakers in serie zetten, alleen zal de geluidssterkte een stuk minder worden, de impedantie wordt dan 16 Ohm, of parallel, maar dat kan alleen als de versterker ook met 4 Ohm overweg kan, want de belasting wordt dan maar 4 Ohm.

En ook kun je een 1000Watt versterker gebruiken bij speakers met een belastbaarheid van 100 Watt, alleen moet je dan niet de volumeknop te hoog zetten, dan hoor je PANG.

update bericht

op de versterker staat achteraan hetvolgende (misschien helpt dit) :

50/60 Hz, 250 Watt
Imp. 8-16 Ohm

De onderste zin is dan van belang, 8-16 Ohm, dan kun je de speakers in serie zetten, let dan wel op de zogenaamde plus en mis, om de speakers in dezelfde fase te laten werken.

In serie wil dus zeggen, plus in de versterker, de min van de speaker aan de plus van de andere, en de min van die andere, in de min van de versterker.

Het kan, maar je moet het niet doen.
Speakers hebben een zogenaamde 'impedantie'. Dat is de 'aanpassing' aan de versterker. Als je hem harder zet zorgt de uitslag van de speaker voor verschillen in't spanningsveld, waardoor de impedantie daalt. Standaard hebben veel all in one setjes impedanties tot 6 ohm. Als je meer speakers aansluit zakt die impedantie al een heel stuk. Als je ze dan ook nog hard gaat zetten zakt hij nòg verder. Uiteindelijk komt hij op zo'n laag niveau dat de versterker sluiting veroorzaakt en het feestje voorbij is.
Mijn devies: Verkoop het alles in één setje. Voor 100 euro heb je een prachtige 2e hands losse componentenset en heb je gelijk 4 uitgangen :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan