Kan module niet vinden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Swentheman

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 jul 2007
In tegenstelling tot een eerdere vraag met deze titel kom ik er niet zelf uit. Ik ben geen programmeur of zo, ken dus geen VB en werk niet met modules. Wel met formulieren, macro´s en dat soort eenvoudige zaken.

Ik heb een database gebouwd met wat formulieren met daarop knoppen die weer andere formulieren openen. Mijn laatste wijziging in deze database was een eenvoudige selectiequery toevoegen, en enkele kruistabellen. Nu open ik hem opnieuw en op iedere knop waar ik op klik krijg ik de melding `kan module niet openen´. Iemand enig idee?

Twee mogelijkheden:
- je access installatie is corrupt geraakt. Oplossing: Access opnieuw installeren.

- je hebt bij de formuliereigenschappen de eigenschap HasModule op Nee gezet.
Hiervoor is maar één oplossing: uithuilen, backup terugzetten en opnieuw beginnen.

Elk formulier en elk rapport in access heeft een bijbehorende module. Normaliter zie je die niet. De eigenschap HasModule kan gebruikt worden om te zorgen dat een formulier of rappport geen bijbehorende module heeft. Voordeel hiervan is dat het formulier sneller te laden is.

Twee mogelijkheden:
- je access installatie is corrupt geraakt. Oplossing: Access opnieuw installeren.

- je hebt bij de formuliereigenschappen de eigenschap HasModule op Nee gezet.
Hiervoor is maar één oplossing: uithuilen, backup terugzetten en opnieuw beginnen.

Elk formulier en elk rapport in access heeft een bijbehorende module. Normaliter zie je die niet. De eigenschap HasModule kan gebruikt worden om te zorgen dat een formulier of rappport geen bijbehorende module heeft. Voordeel hiervan is dat het formulier sneller te laden is.

Dank voor je snelle antwoord. Jouw mogelijkheid twee is het in ieder geval niet. Volgens de eigenschappen bevat het formulier een module (ik heb een nederlandse access versie). Jouw eerste mogelijkheid betwijfel ik. Andere databases, ook met formulieren via knoppen, werken wel (gelukkig). Ik neem aan dat bij een corrupte access het altijd fout gaat.
Ik ben dus nog niet toe aan uithuilen. Maar dat kan altijd nog:confused:

Als je module is verdwenen doordat je hem per ongeluk hebt weggegooid dan is die nog wel terug te halen (als je mazzel hebt). Er mogen in ieder geval geen nieuwe objecten zijn aangemaakt en je mag je database ook niet hebben gecompact..., want net als onder dos worden je gegevens dan overschreven. Bij compacten worden alle objecten in een nieuwe database aangemaakt en de oude weggegooid. Vervolgens wordt de database gerenamed.

Heb je mazzel?

Jouw eerste mogelijkheid betwijfel ik. Andere databases, ook met formulieren via knoppen, werken wel (gelukkig). Ik neem aan dat bij een corrupte access het altijd fout gaat

Met "corrupt" wordt bedoelt dat je Access toepassing corrupt is, niet Access zelf.
Probeer eerst eens te toepassing te comprimeren en herstellen.
Dat doe je vanuit de menubalk Extra -> Databasehulpprogramma's -> Comprimeren en herstellen.

Als dat niet helpt, probeer dan je toepassing te decompileren.
Klik in je bureaublad op Start -> Uitvoeren en type dit in:

"C:\Program Files\Microsoft Office\Office\Msaccess.exe" /decompile "C:\Mijn Documenten\MijnToepassing.mdb"

waarbij:

- het eerste stukje voor /decompile verwijst naar waar het bestand MsAccess.exe staat en
- het stukje na /decompile verwijst naar de naam en lokatie van je toepassing

Als dat ook niet helpt, importeer je toepassing dan in een nieuwe lege database.
Beste is om eerst je tabellen en queries te importeren, daarna 1 voor 1 je macro's, formulieren en rapporten.
Check vervolgens steeds na import van een formulier/rapport of het formulier/rapport goed werkt.
Mocht je tegen een formulier/rappirt aanlopen dat niet goed werkt (= je krijgt weer de foutmelding te zien), dan zul je of een eerdere versie van je formulier/rapport moeten gebruiken of dit opnieuw moeten maken (als je geen backup hebt gemaakt).

Zie ook

http://support.microsoft.com/?kbid=304548

http://support.microsoft.com/kb/209137 (Access 2000)

http://support.microsoft.com/kb/283849 (Access 2002 en hoger)

Groet,

Tardis

Update op mijn probleem.

Ik heb de decompile geprobeerd, dat lukte niet. Kreeg de melding dat formuliernaam Formulier 1 onjuist gespeld is of verwijst naar een niet bestaand formulier. Dat laatste klopte, ik heb geen formulier met die naam.

Uiteindelijk dus maar overgegaan tot restoren van de laatst werkende back up en vervolgens de gewijzigde tabellen en query's overgepompt. Het is saai, maar leuker dan uithuilen en opnieuw beginnen.

Kortom: het blijft voor mij een raadsel wat er nu wanneer mis is gegaan, maar ik kan verder. Hartelijk dank voor jullie hulp en tijd.

Groeten,
Swen

Er is misschien nog een andere mogelijkheid.

Nieuwe mdb maken en alle componenten uit je opstandige mdb hierin importeren.
Dat wil ook nog wel eens helpen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan