kan nas niet bereiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

rvandersar

Gebruiker
Lid geworden
31 jan 2004
ik heb een nas synology DS110j achter een router sitecom 300Nxr staan in een netwerk met twee andere pc's en een laptop
alle computers stonden in zelfde werkgroep.
mijn laptop is opnieuw geinstaleerd en heeft nu een afwijkend werkgroep naam gekregen
als ik in verkenner: mijn netwerk locaties / volledig netwerk/MS netwerken aanklik
zie ik alleen de werkgroep van de nieuwe laptop en niet de aangesloten NAS
als ik een andere pc aanzet dan komt ook de tweede werkgroep naam in het scherm en daaronder ook de NAS die dan wel te bereiken is
waarom zie ik hem niet zonder dat een andere pc aanstaat ??? hoe verander ik dit

Ik zou inderdaad de suggestie van erbicom uitvoeren als ik jou was.
De reden waarom je de NAS niet ziet zonder een gestarte pc in dezelfde werkgroep als de NAS is dat er dan geen browser master op je netwerk is die inventariseert en toont welke computers/NAS etc. er in de werkgroep aanwezig zijn. De NAS kan blijkbaar zelf niet de rol van browser master op zich nemen.

Dus als je eigen computer in dezelfde werkgroep zit als de NAS, dan zul je de NAS kunnen zien, want jouw computer is dan de browser master voor de werkgroep.

Tijs.

dat betekend dat ik met een pc van derden met natuurlijk een andere werkgroepnaam niet zonder meer mijn nas kan bereiken ???

Het kan zijn dat je soms de werkgroep niet mag wijzigen om dat in een andere omgeving problemen geeft wat je niet kan overzien

Natuurlijk kun je er wel bij, maar dan op ip-adres.

Dus stel dat de NAS ip-adres 192.168.1.12 zou hebben, dan kun je (ook zonder het doorbladeren van de werkgroep) erbij komen d.m.v.
[Windows-toets]r toetscombinatie -> \\192.168.1.12

En natuurlijk kan er (vanuit een 'externe' werkgroep) naar de werkgroep van de NAS worden gekeken zolang er een browser master aanstaat voor de werkgroep waar de NAS in zit.

Tijs.

erbij komen d.m.v.[Windows-toets]r toetscombinatie -> \\192.168.1.12

Ik weet dat je dan met de interne webbased programma werkt en niet in een verkenner omgeving of kan dat ook

En ik weet dat je volstrekt ernaast zit.
Misschien om het je nog eens duidelijker te maken, doe eens (met de NAS op ip-adres 192.168.1.12):
[Windows-toets]r toetscombinatie -> explorer.exe \\192.168.1.12

Levert precies hetzelfde op als [Windows-toets]r toetscombinatie -> \\192.168.1.12

Tijs.

Werkt nu wel. Precies wat ik zocht. hartelijk dank voor je moeite en geduld

Fijn dat je nu weet dat je de NAS kunt bereiken via bladeren in zijn werkgroep (als er een browse master actief is in die werkgroep) óf direct op ip-adres.

Graag de vraag nog even op opgelost zetten: Klik op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe horizontale balk, bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan