Opgelost Kan niet alles zien op mijn netwerk

• Onderwerp starter Onderwerp starter rob1
  • Startdatum Startdatum
Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

rob1

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2001
Hallo,

Op mijn (nieuwe) netwerk in huis kan ik niet alles zien. Ik weet wel wat, maar ben zeker geen IT-er. Het netwerk ziet er als volgt uit: TP-link AX10 router krijgt internet (bekabeld) van Starlinkrouter. Van TP-Link AX10 is er een bekabeld netwerk naar een TP-Link AX10, Een TP-Link MR200 en een Fritzbox 7360. Overal is WIFI en daar waar ook netwerkaansluitingen zijn werkt ook alles goed. De printer is een Borther 1612 die alleen WIFI heeft en maakt verbinding met de TP-link MR200. Op de apparaten die geen directe verbinding hebben met de TP-Link MR200 is de printer niet te zien, en dat is wel de bedoeling.

Iedere router heeft een vast IP adres.

In het oude netwerk, wat er min of meer het zelfde uit zag, maar dan met wat andere apperatuur, kon ik van af iedere plaats in het net werk alles zien en was de printer ook overal te gebruiken.

De TP-Link AX10 is nieuwe voor mij en ik denk dat ik daar in wat in moet stellen, maar ik heb geen idee wat.

Groeten,
Rob.

Hallo Lange Pier,

De IP scanner heb ik en ook de handleiding. Vroeger had ik het met (bejaarde) fritzboxen, daar was wat minder aan in te stellen en dat maakt het makelijker, of de fritzbox is gewoon makkelijker misschien.

Hoe zien de IP adressen er uit in je netwerk? Volgens mij zijn die TP-link dingen in meerdere standen in te stellen. Zou zomaar kunnen dat die nieuwe in router modus staat. Dan heb je als gevolg daarvan verschillende netwerken. Op zich geen punt, maar dan is je netwerk minder transparant zullen we maar zeggen.

Hallo RogerS,

Dat klopt. De routers staan als router ingesteld. (192.168.0.1, 2, 3, 56) en die maken ieder hun eigen IP range aan. Ik begreep namelijk op internet dat als ze op AP ingesteld staan de alleen dienst doen als WFI extender. En dat is niet de bedoeling om dat we in huis ook overal LAN aansluitingen hebben. Maar ik weet nog dat bij mijn vorige werkgever er een grote printer was, waar iedereen op kon printen, en daar waren ook allemaal verschillende netwerken.

Wat is jouw hoofd router. Dus waar komt het internet binnen.
De fritzbox is end of life dus die zal het wel niet zijn.
Beste is om de dhcp van de niet hoofd router uit te zetten.
Maak er 1 intern netwerk van met bijvoorbeeld 192.168.10.1 en sluit daar alles op aan dan klooi je ook niet met de printer.
Veel eenvoudiger voor de niet IT-er

Waarom is de printer verbonden met de MR200 en niet met de hoofdrouter?

Als je de MR200 in AP-modus zet, zal deze niet meer als volwaardige router functioneren, maar dat betekent niet dat het alleen een Wifi-extender wordt. Je kunt nog steeds de bekabelde LAN-aansluitingen gebruiken.
De printer zal zich in hetzelfde subnet als de rest van het netwerk bevinden en beschikbaar zijn voor alle apparaten in het netwerk.

Bij je vorige werkgever gebruikten ze waarschijnlijk een VPN om subnetten met elkaar te verbinden.

@jdex De printer is niet verboneden met de hoofd router omdat de WIFI van de hoofd router daar in huis zwak is. Ik woon in Spanje in een oude (opknap) boerderij met hele dikke muren, Vandaar ook alle routers in huis. De printer staat in een waar de MR200 de WIFI verzorgt.

@puppie De hoofd router is de AX10, daarop via LAN een AX10, een MR200 en een fritsbox.
De DHCP Staat nergens uit. Ik heb wel de routers in huis een static IP gegeven in de range van de hoofdrouter. Alles op de hoofdrouter heeft IP 192.168.0.x alles op de tweede AX10 heeft een IP 192.168.1.x op de MR200 is het IP 192.168.2.x en op de fritsbox is het 192.168.0.x. is automatisch, waarom de fritzbox dezelfde IP range heeft als de hoofdrouter weet ik niet.

Ik ga uitvogelen hoe ik dat moet doen met het aanpassen van de IP adressen om overal een netwerk met IP 192.168.10.x te krijgen. Ik neem aan dat ik in de IP pool bv router 1 192.168.10.0 tot 50 geef en de volgende router van 192.168.10.51 tot 100 enzo voords. Toch?

Zet alle routers in AP modus(behalve de hoofdrouter)
Schakel dhcp uit op alle routers (behalve de hoofdrouter)

De hoofdrouter beheert de IP-adressen, waardoor de routers erachter geen eigen subnetten kunnen creëren. De overige routers fungeren dan als verlengstukken van het netwerk.
Voor alle routers dezelfde wifi netwerknaam en hetzelfde wachtwoord gebruiken.

Als er extra firewallregels actief zijn op de routers achter de hoofdrouter, zorg er dan voor dat verkeer binnen hetzelfde netwerk is toegestaan.

@jdex Ik heb gedaan wat je zegt en kan nu bijna alles zien op het netwerk. Alleen de printe nog niet. Die moet op een andere router dan de RM200 de WIFI verbinding maken. De TP-Link MR200 is met geen mogelijkheid in te stellen als AP. Hij doet het nu als AP, maar zet ik DHCP uit dan werkt er niets meer wat op die router verbinding maakt. Ik denk dat ik daar tzt ook een AX10 weg zet. Allemaal wat nieuwer en meer van deze tijd. De rest werk prima. Bedankt.

• Leuk
Waarderingen: jdex
@jdex of iemand anders natuurlijk. Kan het zijn dat met de instellingen van hier boven het browsen op internet een beetje langzamer gaat? Ik bedoel als ik bv naar helpmij.nl ga dan duurt het even voor de pagina geladen wordt. Doe ik een speedtest dan is alles nogmaal. Of is het mijn idee?

Ja, zelfs als de speedtest normaal lijkt, kan het browsen traag zijn.
Dit kan door verschillende problemen worden veroorzaakt.
Probeer in eerste instantie de MR200 uit het netwerk te halen en kijk of dit een verschil maakt.
Doordat de MR200 niet in de AP modus staat, kan dit de responstijd vertragen bij het laden.

Goedemrogen Jdex,

Ik heb de netwerkkamel van de MR200 uit de hoofd router gehaald, alles een keer opnieuw opgetart. Maar met browsen zie ik geen verschil. Een andere computer blijkt geen problemen te hebben. Het moet dus iets in de computer zijn die langzaam gaat met browsen.

Als aanvulling. Zelfs in hele grote bedrijven heb je in essentie niet meer dan 2 routers. 1 voor de verbinding met het internet. De andere voor het interne verkeer.

Verkeer in je zakelijke netwerk scheidt je dan met VLANs. Voordeel daar is dat je printer e.d. niet op basis van discovery hoeft toe te voegen. Dat stuur je op een heel andere manier aan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan