Kan niet browsen via UNC pad.

Status
Niet open voor verdere reacties.

tomonic

Gebruiker
Lid geworden
14 feb 2008
Goedemorgen,

Gebruikers kunnen browsen op het netwerk maar niet via unc pad. bv \\server\documenten.
Ik wil dit weer beschikbaar maken voor gebruikers.

Nu is er een policy die ervoor zorgt dat dit niet mogelijk is, namelijk remove Run from Start menu. Run command wordt verwijderd en het is niet mogelijk om UNC paden te gebruiken.

Nu wil ik graag dat men UNC paden kunnen gebruiken zonder dat men het Run command kunnen gebruiken. Ik heb flink lopen googelen maar kon verder niks vinden.

Weet iemand hoe je UNC paden kan aanzetten zonder dat Run command ook wordt aangezet?

Bij voorbaat dank.

Als het niet lukt om te browsen met \\[unc-pad] , dan heeft het ook geen zin om het via Run of anderszins beschikbaar te stellen, want het werkt dan toch niet.

Probeer eens te browsen met een volledig pad, dus stel dat je Domein bijv. MIJNDOMEIN.LOCAL heet, en de pc/server die je wilt bereiken SERVER1, probeer eens het volgende:
Start -> Run -> \\server1.mijndomein.local

Als dat werkt, dan blokkeer je netbios op je netwerk. Gaat misschien te ver om dat hier verder uit te diepen.

Bladeren in je netwerk kun je ook beschikbaar stellen met het icoontje Mijn Netwerklokaties op het Bureaublad neer te zetten. Er kan dan gebladerd worden via:
Volledig Netwerk -> Microsoft Windows-netwerk
Je kunt daar dan ook een snelkoppeling naar het Bureaublad maken voor je domein, zodat de eerste 2 stappen overgeslagen kunnen worden: Rechtsklik daartoe dan op de getoonde domeinnaam, en kies Snelkoppeling maken.

Succes,

Tijs.

Bijlagen

• snelkoppeling_domein_bureaublad.JPG
    snelkoppeling_domein_bureaublad.JPG
    2,6 KB · Weergaven: 65
Laatst bewerkt:
Als het niet lukt om te browsen met \\[unc-pad] , dan heeft het ook geen zin om het via Run of anderszins beschikbaar te stellen, want het werkt dan toch niet.

Probeer eens te browsen met een volledig pad, dus stel dat je Domein bijv. MIJNDOMEIN.LOCAL heet, en de pc/server die je wilt bereiken SERVER1, probeer eens het volgende:
Start -> Run -> \\server1.mijndomein.local

Als dat werkt, dan blokkeer je netbios op je netwerk. Gaat misschien te ver om dat hier verder uit te diepen.

Bladeren in je netwerk kun je ook beschikbaar stellen met het icoontje Mijn Netwerklokaties op het Bureaublad neer te zetten. Er kan dan gebladerd worden via:
Volledig Netwerk -> Microsoft Windows-netwerk
Je kunt daar dan ook een snelkoppeling naar het Bureaublad maken voor je domein, zodat de eerste 2 stappen overgeslagen kunnen worden: Rechtsklik daartoe dan op de getoonde domeinnaam, en kies Snelkoppeling maken.

Succes,

Tijs.

Bedankt voor je reactie.

Maar het is niet echt wat ik zoek. Als de Run command binnen de grouppolicy is uitgezet, dan werkt UNC paden ook niet. Maar als de Run command aanstaat dan werkt het wel (nog niet getest, maar volgens de omschijving werken UNC paden dan ook niet als de Run command uit staat).

Men kan niet browsen via Volledig netwerk --> Microsoft netwerk dat staat uit. Maar dat maakt niet uit, zelf als dat uit staat kan er alsnog UNC paden worden gebruikt.

Dit gebeurt er als het Run command wordt verwijderd uit start menu.

Allows you to remove the Run command from the Start menu, Internet Explorer, and Task Manager.

If you enable this setting, the following changes occur:

(1) The Run command is removed from the Start menu.

(2) The New Task (Run) command is removed from Task Manager.

(3) The user will be blocked from entering the following into the Internet Explorer Address Bar:

--- A UNC path: \\<server>\<share>

---Accessing local drives: e.g., C:

--- Accessing local folders: e.g., \temp>

Dit betekend dus dat men niet via UNC paden niet kan browsen. En mijn probleem is dus, hoe kan ik de user laten browsen ZONDER het Run command beschikbaar te maken.

Niet getest, maar ik zie hier geen beperkingen voor Verkenner/Bureaublad, er worden wél beperkingen opgelegd aan Internet Explorer.
Ik vraag me overigens wel af hoe je toegang wilt verschaffen tot UNC-paden als je bladeren uitzet? :confused:

Probeer het eens uit, die snelkoppeling te maken op het Bureaublad. Werkt dit niet, zet ook (tijdelijk desnoods) de volgende instellingen op Niet geconfigureerd of Uitgeschakeld:
Netwerkverbindingen uit menu start verwijderen

Tijs.

Niet getest, maar ik zie hier geen beperkingen voor Verkenner/Bureaublad, er worden wél beperkingen opgelegd aan Internet Explorer.
Ik vraag me overigens wel af hoe je toegang wilt verschaffen tot UNC-paden als je bladeren uitzet? :confused:

Probeer het eens uit, die snelkoppeling te maken op het Bureaublad. Werkt dit niet, zet ook (tijdelijk desnoods) de volgende instellingen op Niet geconfigureerd of Uitgeschakeld:
Netwerkverbindingen uit menu start verwijderen

Tijs.

Bedankt voor je reactie.

Bladeren is anders als via het UNC pad mappen benaderen, dat zit apart.
Als je netwerkomgevingen uit zet, dan kan je nog wel UNC paden benaderen, alleen het icoontje en andere koppelingen zijn niet meer zichtbaar.

Ik heb ervoor gezorgd dat de Run optie weer beschikbaar is. Ik kan nu via het UNC pad browsen op het netwerk, zonder dat Netwerkomgeving of iets anders zichtbaar is als icoontje.

Op het werkstation kan er nu ook gebrowsed worden via een snelkoppeling naar Word documenten. Alleen op een ander werkstation niet, maar dat is waarschijnlijk een profiel probleem.

Ik ben er niet achtergekomen hoe je via UNC paden kan browsen EN dat het Run command niet weergegeven is.:confused: Maar het werkt in ieder geval.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan