kan niet formateren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Huckley

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2005
heb eerst c schijf gecromprimeerd vervolgens weer ongedaan gemaakt. toen heb ik norton 2002 eroverheen laten lopen vanaf de cd rom. vervolgens wilde ik hem installeren, maar daar gaf ie een fatale error aan. toen wilde ik hem weer verwijderen in software en dat lukte niet. pc opnieuw opgestart. hij start alles op maar reageert nergens meer op. heb geprobeerd hem te formateren in dos dmv format c: maar geeft dan de melding dat hij dit niet ken.
vind het ook vreemd dat wanneer ik de xp schijf in de cd rom leg en reboot dat ie niet vanuit de cd rom start.
HELP!!!!!!

Bios

Even in Bios je boot sequence aanpassen.

Eric.

P.S. een NTFS schijf kun je niet formatteren in Dos. Wel in herstelconsole.

Laatst bewerkt:
ben niet zo thuis in bios probeer het mij staps gewijs uit te leggen
P.S het is idd een ntsf gebeuren

je kan wel een NTFS bootdisk maken.
zie bootdisk.com

Herstel console

Als je nog in Windows kunt.

Ga naar uitvoeren en type CMD gevolgd door [Enter] (de toets dus).

Ga naar je CD-rom waar je XP CD in zit (b.v. D:)

Type CD D:\i386 gevold door [Enter]
Type Winnt32 /cmdcons gevold door [Enter]

Hij zal herstelconsole als opstart optie toevoegen.

Bij de volgende boot kun je naar herstelconsole.

Eric.

sorry eric, maar ik ken er niet meer in. zit nu ff op andere pc

Tijdens boot

Meestal staat onderin je "post" scherm (dat zwarte) druk op del om in setup te komen.

Soms moet je heel snel al op [Del] drukken. Als dat niet werkt (HP en Compaq) druk op [F10] of Toshiba druk op [Esc].

Als je het niet weet kunnen ook oneerbiedig op de bovenste toetsen rammen.

Dan kom je in het Bios en daar ga je naar (ja dat is de vraag) bootsequence. Maar al de biossen zijn anders, dus soms is het zoeken.

Eric.

sorry was ff vergeten kwam er via f2 en mijn vraag is waar moet de bootsequence op staan

Als het niet lukt

Je kunt ook op die andere machine je CD er in doen (venster dat komt dicht klikken) en makeboot van de CD runnen.

Moet je wel 6 lege floppen hebben een een machine met floppydrive uiteraard.

Eric.

Kies een blommige

Flop, CD-rom,, HDD 0.

Als CD-rom maar voor Hdd staat.

Moderne biossen ondersteunen meerdere CD-rom's bij de oude types moet het de master zijn.

Desnoods even als master op secundaire IDE zetten.

Eric.

Als je geen meerdere partitie's hebt aangemaakt kun je met een win98 opstartdisk met fdisk de ntfs partitie verwijderen en dan op nieuw formateren.
Bij meerdere partitie's zul je ze allemaal moeten verwijderen en nieuwe aan moeten maken maar dan ben je wel de gegevens kwijt die er op staan.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
SJJ

Fdisk is voor schijven tot 30 gig en dan alleen nog in 98 of ME.

In alle NT versie's gebruikt met schijfbeheer om te partioneren of te formatteren.

Eric.

Laatst bewerkt:
Beste SJJ

Als je kunt lezen weet je dat de man een NTFS schijf heeft, zelfs voordat hij dat zegt.

En helaas Fdisk kan niet met NTFS om gaan.

Eric.

Dat is nieuw voor mij , vreemd dat ik al wel 100 pc's met fdisk heb bewerkt die een NTFS partitie hadden en waar xp fout meldingen gaf tijdens installatie.
Je moet gewoon opstarten met een win98 opstartdisk en de nondos partitie verwijderen, en een dos partitie aan maken maar is niet nodig als je winxp opnieuw installeerd want daarin kun je de partities gewoon aanmaken.
Probeer het maar eens uit, maar wel de nondos partitie verwijderen werkt gegarandeerd
Ik praat niet formateren maar over partitie verwijderen en aan maken met fdisk.
:thumb:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo SJJ

Ik weet nog wel een moeilijker weg.

Maar als jij 100 PC's beheert of maakt dan dacht ik dat jij wel zou weten dat het makkelijker kan sinds NT.

Boot van CD en verwijder de partities in Setup. Maak daarna een nieuwe aan van zeg 5 of 10 gig. De rest doe je met schijfbeheer.

Fdisk is echt alleen maar voor 98. Helaas zijn veel mensen hier 98 blijkbaar nog niet ontgroeid.

XP heeft zelfs FAT32 niet meer nodig. Die van mij geeft me niet eens de kans. (2000 nog wel)

Eric.

Ja dat weet ik alemaal wel maar als er echt problemen zijn dan kan het niet anders zou je toch moeten weten dit heeft niets moeilijke wegen te maken.
Winxp geeft wel een setup problemen dan blijft er niets anders over dan fdisk of het wel oude dos.
Is mij allemaal geleerd tijdens mijn opleiding als netwerkbeheerder en internat. pc techn. en ook nog bij de opleiding van mcse van microsoft himzelf.
Discussie gesloten.

Blij

Ben blij dat jij de discussie sluit. No hard feelings overigens.

Jij zou toch moeten weten dat je XP niet de schuld mag geven, als het jou niet lukt.

Tot vandaag is het mij nog altijd gelukt zonder naar Fdisk te hoeven grijpen.

Mocht je een uitdaging voor mij tegen komen, ik hoor het graag.

Over en uit.

Eric.:thumb:

Ik praat over een probleem als het niet lukt en niet over de vele malen dat het wel lukt.
En het probleem ligt niet altijd aan xp.
Omdat vervuiling van de mbr problemen kan geven door xp, en dan werkt je setup niet naar behoren net als bij een mbr virus.

Als ik een uitdaging heb zal ik het laten weten

Discussie is nu echt gesloten.:D :thumb: :cool:

No hard feelings overigens:D :thumb: :cool: :D

Laatst bewerkt:
bedankt voor de info

Ik kan niet op een Privé bericht reageren!
zou niet weten hoe ik me daar voor aanmelden moet!
Maar in elk geval was hij niet aan eten maar mij aan helpen een schutting in de tuin te plaatsen!

Maar ik wou even laten weten dat Ik:" Piet.H" nu even reageer in de naam van Bert die dus gister even op mijn Pc en dus onder mijn accound heeft gereageerd!
Ik print alle optie's voor 'm uit en dan kan ie het thuis verder na lezen!
Hij zal zich als het weer in orde is ook wel aan gaan melden bij het forum!
Wij allebij zijn niet echt thuis in de Bios instellingen en hij heef weer een andere kamaraad gevraagt die maanag even komt kijken!
Vanmiddag was ik even bij hem thuis en hij is in de veilige modus aan het defragmenteren.
Omdat de balken wel heel eg rood waren hoe dat nu afgelopen is weet ik niet!

Maar ik zal maandag wel even laten weten of het gelukt is of niet!
Dus zal ik dit topic ook als opgelost aan vinken alhoewel het dus nog niet voor de bakker is!
Met de vriendelijke groeten,
Piet.H

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan