Kan niet inloggen op sbs 2003 domein

Status
Niet open voor verdere reacties.

112fan

Gebruiker
Lid geworden
22 jun 2010
De eerste keer inloggen lukte de 2e keer zij hij dat dat het domein niet beschikbaar is. Wat moet ik eraan doen? De SBS draait DNS, AD, en DHCP (tijdelijk uitgeschakeld). De SBS heeft 2 netwerkkaarten. Wat bedoelen ze met lokale netwerkverbinding en netwerkverbinding. Ik heb ook ISA 2000 maar dat snap ik niet.

1. Welk ip-adres en welke DNS-server staat genoteerd op het werkstation als je doet:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /all
2. Welk ip-adres heeft de SBS server (noem die van de netwerkkaart die aan hetzelfde netwerk zit als het werkstation).
3. ISA2000 is (o.a.) een firewall. Deïnstalleer ISA2000 eens, zéker als je geen idee hebt waar het goed voor is en hoe je het moet gebruiken.

Tijs.

Waarom heb je DHCP uitgezet op de server?

Dat je ISA niet begrijpt is nu wel duidelijk (komt bijna in elke nieuwe vraag van je naar voren). In 1 van je andere vragen heb ik een link geplaatst maar geen reactie ontvangen.

Ik heb DHCP uitgezet omdat ik nog niet weet hoe ik het uitzet in router.

Dan wordt het extra relevant om terug te melden of ip-adressen en (vooral) DNS-server wel goed staan op de werkstations. Zie mijn eerste posting.
[Als de DNS server in het domein (in jouw geval dus de SBS2003 server) niet als eerste DNS-server staat ingesteld op de werkstations dan kan er niet worden ingelogd op het domein.]

We horen het wel.

Tijs.

Hoe regel je dan dat sbs de eerste DNS server is en de router de 2e? Bij de werkstations bij DNS servers als eerste sbs en dan als alternatief de router?

Dat stel je
a. óf vast in op de werkstations
b. óf je wijzigt het in de DHCP scope. Dus, in jouw geval waarbij de router de DHCP server is, in de DHCP server opties in je router.

Tijs.

Hoe doe je het bij de werkstations? Waarschijnlijk kom ik niet in de DHCP scope van de router, maar binnenkort ga ik DHCP in de router uitschakelen.

Waar je aanpassingen moet doen zijn (ervan uitgaand dat je DHCP server rol wél hebt toegevoegd, maar niet hebt gemachtigd (engels: authorized)):
1. Start -> Uitvoeren -> dhcpmgmt.msc
(of ga naar Start -> Alle programma's -> Systeembeheer -> DHCP)
2. Als je dat nog niet gedaan had: Maak een scope die je lokale netwerk omvat (=rechstklik op de getoonde DHCP server en kiezen voor "Nieuwe scope"). Zorg ervoor dat het ip-adres van de router én die van de server niet kunnen worden uitgegeven. Dat kan het makkelijkst door een blok ip-adressen als DHCP reeks aan te geven die niet de server bevat en ook niet het ip-adres van de server, kies dus een slimme eerste ip-adres en laatste ip-adres, want dat geeft het ip-blok aan dat in de scope wordt uitgegeven.
Vergeet niet om, zodra toegevoegd, op de scope te rechtsklikken en te kiezen voor Activeren.
3. Klik de scope open, rechtsklik Scope-opties, kies "Opties configureren"
Zet het vinkje bij optie 003 Router
Zorg ervoor dat het je ip-adres van je router toevoegt als router in het vakje eronder
Zet het vinkje bij optie 006 DNS-servers
Zorg ervoor dat het ip-adres van de server toevoegt als DNS-server in het vakje eronder
Zet het vinkje bij optie 015 DNS domein-naam
Zorg ervoor dat je daar de volledige domeinnaam invult van je domein in het vakje eronder (bijv. mijndomein.local als dat de domeinnaam zou zijn)
Op OK drukken

Zodra je de router als DHCP server hebt uitgeschakeld, weer die DHCP console starten op de server, rechtsklikken op de getoonde DHCP server en kiezen voor Machtigen (engelse versie: Authorize).

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Oke, weet iemand misschien hoe je internet deelt met sbs 2003 met 2 nic's?

Je moet stoppen met het 'stapelen van vragen', zoals je nu doet: Je informeerde eerder naar DHCP en nu naar Routing and Remote Access Service (RRAS) terwijl je nog niet eens teruggemeld hebt of het inloggen op je domein ondertussen al werkend is.
Dat laatste is je originele vraag, dus dáár richten we ons op.

Meld eerst terug of het inloggen op het domein vanaf werkstations al werkt ondertussen.

Tijs.

Het inloggen werkt kunnen we dan nu verder gaan op mijn andere vraag?

Kijk hier, de subonderwerpen:
Enable the Routing and Remote Access service
Enable LAN and WAN routing
Manage Routing Interfaces
Manage Devices and Ports
Configure NAT/Basic Firewall

Oftewel: Maak een NAT router (met simpele firewall) in RRAS op je SBS server, waarbij 1 netwerkkaart verbonden is met Internet en de andere met het interne netwerk.
hier staat nog wat extra informatie over NAT.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan