Kan niet opstarten met 'n CD-ROM

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yari02

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
26 jun 2002
Berichten
1.621
Na mislukt Flashen van mijn BIOS (backup teruggezet),
is de C-schijf verdwenen en kan met opstarten de CD-ROM niet meer gebruiken. De onderste regel 'druk op een toets om de PC van CD-ROM te starten' wordt overgeslagen, is niet zichtbaar.
Tijdens pogingen in de veilige modus te starten kwam op een geven een 'bootmenu' op het scherm, met de opties SCSI, CD-ROM en ZIPDISK(A-disk ontbrak).
Ik enterde op SCSI, zal dat het geweest zijn.
Het opstarten met CD-ROM is nog altijd niet mogelijk.
Hoe herstel ik dat.
FDISK gaf overigens aan dat er nog altijd sprake is van een schijf en twee partities, die ik had aangemaakt.
Installeren van Windows lukt alleen met hulp van de 6 opstartdiskettes.
Na de installatie zie ik weer wel de C resp. D-schijf.
Is dit door de installatie weer opgelost ? ? ? ?
 
Probeer eens in het bios de opstart volgorde te veranderen. In het bios zit een menuutje "boot" (meestal) en daar kan je selecteren naar welke drives de pc moet kijken bij het opstarten. Meestal staat daar standaard "A" als eerste. Als je daar nu cdrom van maakt, kun je weer opstarten met cdrom. (ik vermoed dat dit het is)
 
Waar het om gaat is, dat ik nu de keuze niet kan maken.
Als je bij het opstarten geen toets aanraakt start Windows op vanaf de HD en zonodig, als ik een toets aanraak, vanaf CD-ROM. Die optie is er dus niet meer.
Hij start gewoon van de HD op. Als ik uberhaupt anders wil kan ik een ME-opstartdiskette gebruiken en kom dan in het bekende menu waar ik via de optie 'met ondersteuning van CD-ROM' bij de prompt kan komen.
Of met de 6 opstartdiskettes van Windows.
Ik ben dus m'n 'reguliere' opstartprocedure kwijt ! !
 
zit in het BIOS hoor als je die aanzet heeft windows niks te vertellen
 
Probeer in het bios eerst de cdrom te selecteren, daarna saven en als het goed is moet je met een bootcd, de optie krijgen die jij aangeeft.

Zoniet heb je een anderprbleem.

Maar het lijkt me dat het niks uitmaakt hoe het in het bios staat als je bootcdrom erin stop en opstart ( zonder flop) moet je dat menutje krijgen!!!

En die keuze krijg jij dus niet??!
 
Easy boot menu

Wie weet hoe ik 'simpel' het EASY BOOT menu kan activeren.
Het lukt mij alleen als ik eerst in het BIOS menu de optie 'fail-safe defaults' activeer en save.
Daarna op floppy een foutieve naam.bin in de A-drive; met opstarten ALT/F2 klik om zogenaamd een nieuw BIOS te Flashen. Krijg dan een errormelding (uiteraard) en kom via ESC in het betreffende EASY BOOTmenu. Daar kan je kiezen uit SCSI, CD-ROM en ZIP. Vervolgens enter je op CD-ROM (is bevestig keuze) en vervolgens PC starten en de Windows-XP CD-ROM kan weer worden gestart. Na de Windowsinstallatie, in het BIOSmenu de optie 'load optimized defaults' activeren en saven en PC weer starten.
 
Bootvolgorde

Juiste en meest recente BIOS geflashed en in BIOSmenu
de bootvolgorde aangepast. 1. CD-ROM; 2. Floppydisk; 3. HDD. Werkt weer zoals het hoort.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan