Kan niet overclocken ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

dnc mafia

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2009
heey allemaal,

ik heb een Q9550 met stepping E0 en ik krijg em niet overgeclockd terwijl dit een hele goeie cpu moet zijn voor overclocken. ik heb mensen gezien met 4.0 GHz.

Ik ben egt een noob met overclocken :p ik weet wel een paar dingen enzo.. veel forums gelezen en op sites hoe het precies moet enz.

maar bij mij is het egt een drama. als ik in bios alles laat voor wat het is en me fsb met 1MHz omhoog doe is die al onstabiel ( van 333 MHz naar 334 )

ik heb een Asus P5QC.. prima moederbord, alleen weet ik niet zeker of het egt geschikt is voor overclocken. heb ook wel gelezen over anderen mensen met dezelfde setup en 3.6 GHz haalden..

Ik denk persoonlijk dat het aan me ram ligt. heb er op dit moment ram in zitten waarvan ik niet eens weet wat het merk is.. ( uit een packerd bell pc ) opzich prima ram, latency van 5 op 333 MHz ddr2. Ik heb daarnaast geprobeerd om met DDR3 over te clocken ( P5QC ondersteund ddr2 en ddr3 ) dat was ook niet succesvol. ook direct na 1 MHz overclocken kreeg ik bluescreen na het opstarten van een spel. onstabiel dus

de hele setup:
P5QC
Q9550 E0
ATI HD 4870
psu: rasurbo 630W
cpu koeler: Scythe mugen 2 ( idle @ 26 graden )
Ram( die ik nu gebruik ): DIMM1: Micron 16HTF25664AY-667E1 2 GB DDR2-667 DDR2 SDRAM (5-5-5-15 @ 333 Mhz) (4-4-4-12 @ 266 Mhz) (3-3-3-9 @ 200 Mhz)
+
DIMM3: Micron 8HTF12864AY-667E1 1 GB DDR2-667 DDR2 SDRAM (5-5-5-15 @ 333 Mhz) (4-4-4-12 @ 266 Mhz) (3-3-3-9 @ 200 Mhz)

2gig+1gig... ik weet het is raar maarja

en het andere setje: OCZ PC3 12800 titanium edition ( OCZ3T1600XM2GK )

iemand enig idee ?

Misschien ligt het aan je voeding? Deze is van een B-merk.

voeding mag geen probleem zijn, deze is goed genoeg.

clock je CPU zelf nog eens 1Mhz omhoog, en kijk op die BSOD wat de error is, evengoed is het een driver probleem. (even vlug in google intypen wat de error is, en je weet 9 op 10 kansen wat je probleem is.

een overklok van 1Mhz op de FSB is niets.
Dit zou eigenlijk niets uit moeten maken.

Stel je voltages van je CPU en RAM eens manueel in op de standaard waarden.

Voltages ect. van je ram staat op de sticker.
Standaard voltage van de 9550 is 1.25V

Laatst bewerkt:
En probeer het in ieder geval met het setje DDR3 geheugen, en niet met twee totaal verschillende reepjes DDR2

owja bijna vergeten :)

Laat je PCI-E frequenctie vast op 100Mhz staan. Als je dit mee omhoog laat lopen, heb je kans dat je je graka molt.

Zelf heb ik ook de 9550 E0 gehad en deze stabiel op 4Ghz gekregen. Voor het betere moet je eigenlijk iets lager gaan zitten.
op 3,6 of 3,8Ghz, verschil merk je amper maar je cpu loopt onder z'n max, wat weer goed is voor je Vcore / temperaturen.

Laatst bewerkt:
heey bedankt voor jullie reacties.
aan me voeding ligt het zoiezo niet

ik ga vanavond die ddr3 er weer in stoppen en kijken wat er gebeurt als k weer ga overclocken... dan post ik die bios foutmelding BSOD melding wel

en idd als je aan je pci-e frequentie zit kan je je videokaart mollen xD
had er ook over gelezen dus ik zit daar iedergeval niet aan

nou ik heb dus net het ddr3 setje erin gedaan...
eerst maar ff normaal opgestart..
daarna heb ik fsb verhoogd naar 352 MHz met multiplier van 8.5 dus 3.0 GHz

en na een stress test van everest ultimate, kreeg ik natuurlijk de BSOD.. everest zelf gaf geen foutmelding.

dit is de bsod foutmelding:

IRQL_not_less_or_equal
0x0000000A : 0xFFFF0000, 0x00000002, 0x00000001, 0x82B98E89

ik heb opgezocht wat dit betekend, maar de microsoft site zegt iets van dat het foutmeldingen zijn van windows 2000 ofzo ik heb zelf een illigale versie van vista ultimate :o... ik denk dat de ram niet compactible is ?

hij loopt nu trouwens op 3 GHz... nog geen problemen zover, maar alsik denk ik een spel of wat dan ook open, krijg ik weer bsod...
iemand enig idee ?

en 1.9V staat ook op de sticker van het geheugen zelf?? anders even naar 2V zetten

ksnap t egt nog steeds niet..

dram voltage op 2,0 gezet met fsb op 410 en vcore op 1.25 hij was stabiel...

dus ik verhoog en naar 420MHz en vcore etc zelfde gelaten

crasht ie weer, dus vcore beetje omhoog, crasht ie weer ?

dus van 420 weer terug naar 410MHz en vcore weer op 1.25 en dram op 2,0 crasht ie ALWEEER

dus dram ook terug naar 1,9, was die weer soort van stabiel.. crashd die na 10 min weer terwijl die daarvoor in het begin gwn stabiel was...

nu staat alles weer gwn op stock, ik snap er egt geen ******* van...

Zet inmiddels toch mijn vraagtekens bij die voeding, 630W en 3 tientjes ongeveer zag ik....

hahah 5 tientjes toen ik em kocht.. maar serieus... t kan tog niet daaraan liggen ?

hahah 5 tientjes toen ik em kocht.. maar serieus... t kan tog niet daaraan liggen ?

ZOU kunnen, zeg niet dat het 100% zo is...
Maar een 630W voeding die op dit moment voor ca. 30 euro te koop is, kan gegarandeerd nooit veel soeps zijn

ksnap t egt nog steeds niet..

dram voltage op 2,0 gezet met fsb op 410 en vcore op 1.25 hij was stabiel...

dus ik verhoog en naar 420MHz en vcore etc zelfde gelaten

crasht ie weer, dus vcore beetje omhoog, crasht ie weer ?

dus van 420 weer terug naar 410MHz en vcore weer op 1.25 en dram op 2,0 crasht ie ALWEEER

dus dram ook terug naar 1,9, was die weer soort van stabiel.. crashd die na 10 min weer terwijl die daarvoor in het begin gwn stabiel was...

Datr is nu het leuke van overklokken :) tenminste vind ik.
Je zegt dat je de vcore iets omhoog hebt gegooid, waar moet ik dan aan denken? 1,3V? of lager?

Probeer Vcore eens op 1,3V, dram op 2V

Datr is nu het leuke van overklokken :) tenminste vind ik.
Je zegt dat je de vcore iets omhoog hebt gegooid, waar moet ik dan aan denken? 1,3V? of lager?

Probeer Vcore eens op 1,3V, dram op 2V

ja ik had em dus op 1.3V gezet, maar toen kreeg ik bsod direct na het herstarten...

t valt inderdaad wel mee...

alhoewel ik dit net lees van hardware.info:
En ook Rasurbo mag zich achter de oren krabben en de op de doos en voeding vermelde vermogens aanpassen: hun 535W model doorstaat onze 500W test niet en hun 635W model blijft eveneens bij 400W steken.Sterker nog, die laatste voeding overleed ter plekke toen we 500W probeerden!

ik zelf heb egt totaal geen probleem met de prestaties van de voeding, ik ga binnekort wel een nieuwe voeding aanschaffen: tagen piperock 800W, niet vanwege het overclocken maar gwn omdat het mooi is :D

en kan je trouwens je mhz van 333MHz in een keer naar 400MHz doen... of moet dat in stapjes ?

en als je je MHz van je cpu veranderd veranderd de MHz van je ram ook natuurlijk...
stel ik zet me cpu op 400, dan gaat me ram naar 800MHz, dan is me ratio 1:1
maar kkan ook me MHz van me ram ook nog hoger zetten, onafhangkelijk van de fsb van me cpu... is het juist beter om hem hoger te zetten, of gwn zo laag mogelijk te houden?

en wat is het nut van die FSB strap to northbridge.. die kan je op 200MHz 300MHz 400MHz zetten...

Overclocken moet natuurlijk in stapjes, zo kun je kijken waar hij blijft steken. En kijk, Tagan is gewoon een goed merk. Onderdeel van de FSP group geloof ik?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan