Kan niet via ene computer in de andere

Status
Niet open voor verdere reacties.

riccardodeboef

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2002
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
Office 365
Hallo,

Hieronder volgt even een korte beschrijving van mijn huidige situatie:

Ik maak gebruik van een draadloos netwerk waarvan 2 computers gebruik maken. Beide computers maken deel uit van dezelfde werkgroep. Op 1 computer draait Windows XP en op de laptop draait Vista. Van beide computers heb ik de schijven gedeeld.

Ik kan wel via de laptop (Vista) op de gedeelde schijven komen van mijn desktop (XP), maar omgekeerd niet. Ik kan wel op "openbare bestanden" komen, maar niet op mijn gedeelde schijven. Dan vraagt hij om een wachtwoord. Ik heb echter bij het installeren van Windows Vista geen wachtwoord voor de laptop opgegeven. Wanneer ik niets invul kom ik er echter ook niet in.

Op zich vind ik dit vreemd, want bij mijn "netwerkcentrum" op de laptop heb ik de optie "bestanden delen zonder wachtwoord" ingeschakeld (ingeschakeld of uitgeschakeld maakt overigens niet uit. In beide gevallen vraagt het systeem om een wachtwoord). Ik weet dus niet hoe ik dit nu moet verhelpen. Moet ik alsnog een wachtwoord invoeren op mijn laptop en zo ja, waar doe ik dat dan? Of is het op een andere manier op te lossen?

Ik hoor het graag.

Riccardo

van XP naar Vista netwerk vraagt om gebruikersnaam en wachtwoord

Hi, ik heb hetzelfde probleem en heb internet afgestruind.

aantal adviezen uitgevoerd;
registry aangepast
download van microsoft voor XP topology geinstallleerd
filesharing geactiveerd op de vista laptop
van public naar private netwerk gezet

echter XP blijft om een gebruikersnaam en wachtwoord vragen

pingen lukt wel naar de beide computers (ip-adres)
Vista naar XP lukt wel maar van XP naar Vista vraagt om gebruikersnaam

Wie o Wie weet een oplossing??????

Alvast bedankt voor je antwoord:(

in windows vista heeft standaard niet iedereen volledig toegang tot gedeelde schijven, ondanks dat alles in netwerkcentrum lijkt goed te staan. voor mij was dit ook een probleem maar nadat ik de machtigingen voor 'iedereen' op volledig beheer had gezet deed ie het.

doe:
rechtermuisknop op je gedeelde item
slecteer delen
druk op geavanceerd delen
druk op machtigingen
slecteer iedereen
vink volledig beheer aan
toepassen en OK

het is even klooien met machtigingen, uiteindelijk lukt het wel

Hallo Soepla,

Bedankt voor je reactie, maar dit is niet de oplossing. Bij mij stond "iedereen" al als volledig gemachtigd. Ik hoorde laatst van iemand dat je dit kan oplossen door je computer alsnog een wachtwoord te geven. Weet iemand hoe je dat precies doet?

Het wachtwoord instellen was ook het antwoord niet (ben ik net achter gekomen).
Ik krijg nog steeds de melding dat ik niet de juiste machtiging heb. Wat dat betreft lijkt het idd wel een machtigingsprobleem, maar alles staat goed (voorzover ik kan nagaan).
Ik blijf het ook vreemd vinden dat ik wel met de Vista computer bij de gedeelde bestanden van de XP computer kan, maar niet omgekeerd.

Ik heb het probleem opgelost. Ik heb bij Mijn netwerkcentrum op de Vista-laptop aangegeven dat ik met wachtwoord beveiliging bestanden wil delen.

Ik heb toen (via Start/Configuratie/Gebruikersaccount) een account op de laptop aangemaakt met gebruikersnaam:....(X) en wachtwoord......(Y).
Hetzelfde heb ik gedaan op de PC waar XP op draait. Ik heb hier eveneens gebruikersnaam X en wachtwoord Y opgevoerd (of dat feitelijk iets uitmaakt weet ik overigens niet, maar ik heb ze maar even gelijk aan elkaar gehouden). Wanneer ik via Mijn netwerkverbindingen nu contact zoek met de Vista laptop moet ik een gebruikersnaam (X)en wachtwoord (Y) opvoeren. Daarna heb ik toegang tot de schijf.

Vreemd dat het zo werkt, maar het werkt nu in elk geval.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan