Kan opeens geen mails meer versturen op iMac

Status
Niet open voor verdere reacties.

weddy

Gebruiker
Lid geworden
21 dec 2011
Berichten
13
Ik kan opeens van vandaag op morgen geen mails meer versturen op mijn iMac, ontvangen lukt wel.

Het probleem doet zich voor op de 2 mailadressen in mijn account (gmail en eigen gehost adres).

Bij het gmail adres krijg ik na het verzenden van een mail onmiddellijk volgende mail terug:

Delivery to the following recipient failed permanently:

info@blabla.be

Technical details of permanent failure:
Google tried to deliver your message, but it was rejected by the recipient domain. We recommend contacting the other email provider for further information about the cause of this error. The error that the other server returned was: 550 550 "Unknown User" (state 13).


Ook op mijn iPhone lukt het verzenden van mails niet meer.
 
De melding is toch erg duidelijk, en naar mijn inschatting ook gewoon waar: De geadresseerde bestaat niet (oftewel: Het e-mail adres zou fout zijn).

Ik zou het zo doen, nu je schrijft dat je wel mail kunt ontvangen: Kies Beantwoorden (of Reply o.i.d.) op een mail die je recent (vandaag) binnenkreeg, en vraag in je antwoord of ze je een mail willen sturen dat jouw mailtje aankwam of niet. Komt ook dat antwoord direct van Gmail terug als niet af te leveren, dan zou er écht iets aan de hand kunnen zijn.

Tijs.
 
Ik krijg dit uiteraard naar elk emailadress dat ik stuur.
 
Ik heb (wel vanuit de web-site van Gmail) een mail gestuurd, en die kwam gewoon aan. Mag ik aannemen dat je telkens 1 geadresseerde tegelijk neerzet in je mail, dus niet 10tallen (bijv.)?

Ik vraag dit omdat er 550 in de terugmelding staat, wat (normaliter) wijst op een mogelijke blokkade vanwege "spam" activiteiten. Die indicatie kan door Gmail zelf uit spam-lijsten zijn gehaald of door de mailservers van de geadresseerden.

Verder: Test ook eens vanuit de web-site van Gmail, zoals ik gedaan heb.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ja ik stuur maar naar 1 geadresseerde. Het rare is dat ik ook met mijn ander mailaccount (geen gmail) geen mails meer kan versturen en ook met mijn iphone of via gmail zelf in de browser lukt het niet.

Ik sta voor een raadsel.
 
Dit lijkt vreemd, inderdaad.

Zeker gegeven dat mails vanuit je niet-gmail account niet (meer) aankomen en ook vanuit je browser niet meer lukken zou er (m.i.) nog 1 optie open kunnen staan: Het Internet ip-adres dat je gebruikt/hebt zou op een spam-lijst kunnen staan.

Simpele test: Ga naar een vriend/kennis (al dan niet met je ipad), log daar in op Gmail en test je Gmail. Verbind je ipad met het draadloze netwerk aldaar en probeer mail te versturen via je ipad.
Als beiden lukken, dan lijkt me het verhaal van hierboven van toepassing. Indien dat niet werkt, dan weet ik het niet meer.

Tijs.
 
Ik heb het van op het werk en daar kan ik wel sturen. Ik vrees dus inderdaad dat mijn ip adres geblokkeerd is.

Hoe is dit mogelijk en wat is de oplossing?

Het is niet zo dat ik me met illegale activiteiten bezighoud :p
 
Meestal worden dergelijke ip-adressen automatisch na enig tijdverloop van 'goed gedrag' weer van de lijsten verwijderd, meen ik begrepen te hebben. Verder weet ik er ook niet zoveel van.

Je zou een mail moeten sturen naar je provider met vermelding van je ip-adres thuis ( aldaar even achterhalen via http://www.watismijnip.nl ) en vragen óf je ip-adres geblacklist is en wat je provider er aan kan doen om het ongedaan te maken. Het is namelijk maar zeer de vraag of je daar zélf invloed op uit kunt oefenen.

Tijs.
 
Oke zal ik doen, mijn ander account geeft meer info:


This message was created automatically by mail delivery software.

A message that you sent could not be delivered to one or more of its
recipients. This is a permanent error. The following address(es) failed:

xxx@xxxxxxxxxx.be
SMTP error from remote mail server after RCPT TO:<xxxx@xxxxxxxxxx.be>:
host mx.mailprotect.be [178.208.39.142]: 554 5.7.1 Service unavailable; Client host [159.253.0.58] blocked using zen.spamhaus.org; http://www.spamhaus.org/sbl/query/SBL157084

------ This is a copy of the message, including all the headers. ------

Return-path: <info@abc.be>
Received: from xxxxxxxxxxx.access.telenet.be ([84.193.xxx.xx])
by vserver26.axc.nl with esmtpa (Exim 4.76)
(envelope-from <info@abc.be>)
id 1TGFyT-0000A9-CP
for shop@abc.be;
 
Er staan nog e-mail adressen onderaan je vorige mail. Die ook nog even anoniem maken.

De melding van zojuist geeft aan dat vserver26.axc.nl op de spam-lijst staat. Dat is (blijkbaar) niet je eigen ip-adres (want dat is blijkbaar 84.193.xxx.xx (=xxxxxxx.access.telenet.be)).

Je moet je dus een paar vragen gaan stellen:
Je verstuurt blijkbaar 'die andere mail' via vserver26.acx.nl. Doe je dat voor Gmail ook? Indien ja, dan doe je dat verkeerd: Normaal gesproken verstuur je Gmail-mail niet via een tussenliggende server maar rechtstreeks via de Gmail-servers (met inloggen, zie de afbeeldingen hieronder).
Overigens verklaart dat niet hoe het kan dat je via je browser van thuis uit geen Gmail mail kunt versturen... :confused:

image8.gif

image9.gif


Tijs.
 
Al mijn instellingen zijn juist. Hoe komt het dat mails niet van mijn eigen IP worden verzonden?

Dit geeft geen duidelijke antwoorden
a. Heb je bij Gmail die instellingen zoals in de schermafdrukken? Indien ja, dan zou het betekenen dat (naast vserver26.acx.nl) óók je privé ip-adres geblokkeerd zou kunnen zijn.
b. Heb je bij abc.de mail die vserver26.acx.nl als smtp-server voor uitgaande mail opgegeven (kan bij jou een heel andere naam hebben, maar op die manier wel verwijzend naar ip-adres 159.253.0.58)?

Theoretisch zou het ook kunnen zijn dat ergens een hacker in je router (of het netwerk er achter) alle smtp-pogingen (dus zowel voor abc.de als voor Gmail) doorstuurt naar dat vserver26.acx.nl, maar dat is wel heel theoretisch.

Tijs.
 
M.b.t. je edit: Die vserver26.acx.nl is niet jouw probleem ténzij je die gebruikt voor (1 of meerdere) e-mail accounts als server voor uitgaande mail (zie ook mijn vorige posting).

Tijs.
 
Volgens mij is dit de server waar mijn website op draait..
 
Volgens mij is dit de server waar mijn website op draait..

Dat is dan niet zo best. Ik neem aan dat je die zelfde server ook als server voor uitgaande mail van abc.be gebruikt in je bijbehorende e-mail account?
Overigens:
a. Je hebt (weer) geen duidelijke antwoorden gegeven. Op deze manier gaan er véél te veel postings over en weer en gooi ik het bijltje erbij neer.
b. Het verklaart (áls je bij Gmail gewoon de smtp-server van Gmail hebt aangegeven voor uitgaande post) niet (direct) waarom jouw privé ip-adres evt. geblokkeerd zou (kunnen) zijn.

Tijs.
 
Sorry dat ik weinig info geef maar ik snap er gewoon geen snars meer van.

Ik gebruik inderdaad dezelfde server voor uitgaande mail van abc.be en voor gmail gebruik ik gewoon de smpt-server van gmail.

Ik vrees voor een hacker.
 
Op je web-/mailserver van abc.be heeft in ieder geval een hack plaatsgevonden, zo staat in de informatie van spamhaus.org. Daar zul je zowiezo iets aan moeten doen, maar moet pas gedaan worden als je pc 'schoon' is.
Of je pc is gehackt kan ik niet met zekerheid zeggen.
Of er in het algemeen 'troep' vanaf je privé netwerk vandaan komt zou je kunnen checken door je privé ip-adres eens in te kloppen op http://www.spamhaus.org/lookup/
Aantekening daarbij: Als het enige wat teruggemeld wordt door spamhaus.org m.b.t. je ip-adres is dat het op de PBL staat, dan kun je dat negeren: Bijna alle ip-adressen die door providers (tijdelijk/dynamisch) aan hun eindgebruikers worden toegekend (dat zijn dus geen zakelijke abonnementen) staan op die lijst. Dus xxxxxxxxxxx.access.telenet.be ([84.193.xxx.xx]) zal wel als dynamische ip-reeks worden aangeduid en dus op de PBL staan.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog een toevoeging: Met een beetje geluk is jouw deel van die mail-/webserver niet gehackt, want Spamhaus geeft de volgende website 'de schuld': http://www.rbcreations.** [** = nl, maar is blijkbaar een gehackte website, dus niet naar toe gaan.]
Vervelend is dat je er wél mee geconfronteerd wordt én er last van hebt.

Je moet contact nemen met je hosting-provider en hun wijzen op de Spamhaus link die je eerder gaf. Hopelijk kunnen zij die website uit te lucht helpen (of de hack ongedaan maken etc.).

Tijs.
 
Ik heb hier (denk ik) hetzelfde meegemaakt. 1 van mijn computers bleek een fijn virusje te hebben wat vrolijk spam de wereld instuurde.
Na dat de bewuste computer weer virusvrij was ben ik hier naar toe gegaan.

Tik daar je ip-adres in en kijk vervolgens of je op een blacklist staat.
Is dat het geval dan kun je aldaar je gegevens achterlaten en zij zullen je van de blacklist(s) afhalen.
Dit kan wel een week of 2 duren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan