Kan Open Suse 10.3 niet installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

PeterVeen

Gebruiker
Lid geworden
4 aug 2001
Hallo mensen,

Een probleem installeren van Open Suse 10.3. Kernel 2.6.22. Retail via dvd.
Mijn systeem: Asus A8-n Sli de luxe met nforce4 chipset. Ik gebruik nu geen Raid, alleen Nvidia Sata. HD Maxtor6l250. Amd 3800+ 2GB

Suse doorloopt alle installatie procedures goed.

Ik heb het idee dat bij het partioneren elke keer weer andere delen worden geformatteerd of gedelete. Vreemd. Nu ook weer. Hij formatteerd 14.5 GB met ext3 maar de 88.4 GB komt niet verder dan 99%.

Dan komt een foutmelding kan partitie niet formatteren. Foutcode -3009.

Ik weet niets of weinig van Linux maar ik begrijp er niets van omdat hij wel de HD herkent. Zou het aan Nvidia Sata liggen?
Graag hulp!:confused:

opensuse 11.1 is inmiddels al uit, met een modernere kernel

Ik ken de opensuse installer niet zo, maar kan je niet ergens logs bekijken met wat er mis gaat? Veel programma's voor Linux hebben de gewoonte veel te kletsen tijdens hun werk. Probeer eens (clrt+)alt+F1. Zo kom je op een console als het goed is. ook kan je op andere consoles (alt+F1....6) of daar wat gelogd wordt. Mocht je op een console kunnen inloggen kan je met
Code:
cat /var/log/syslog
of
Code:
dmesg
vaak al veel uitvogelen.

Een ding heb ik volgens mij al gezien: Susu herkent mijn Sata hd als Ide schijf. Ik ben sommige van de opties die je ziet aan het doorspitten en daar zag ik Ide Maxtor.

Ik zal jou raad verder opvolgen dropl en zien of ik meer te weten kan komen.

Maar mijn vraag blijft: worden er met Suse Nvidia Sata drivers meegenomen. Ik zou haast denken van niet omdat dat geen open sourge software is.

Ubuntu installeren lukt namenlijk ook niet.:mad:

nvidia drivers worden inderdaad niet standaard meegeleverd. Daarom heeft nvidia repositories online staan voor OpenSuse die je toe kunt voegen aan je software bronnen via Yast: http://en.opensuse.org/Additional_YaST_Package_Repositories#NVIDIA_drivers

Het voordeel is dat je de nvidia drivers via softwarebeheer kunt installeren en dat deze ook automatisch geupdate worden.

Ik heb alleen de indruk dat ze op dit moment wat technische problemen hebben met de repositories bij nvidia.. :(

Als je het mij vraagt gaat dat over de grafische kaarten van nvidia.

Als je harde schijf herkend wordt als sata dan noemt de kernel de schijf sda. Een ide schijf noemt hij hda (b,c,d,...etc)
Overigens zijn veel van die raid bios dingen softwarematige raid en ziet lunix gewoon normale schijven. Linux heeft z'n eigen software raid met mdadm.

Als de kernel problemen heeft met je schijf vind je doorgaans wel info met het commando dmesg
Code:
dmesg | more
om het leesbaarder te maken

Weer hetzelfde. Wel nu online. Repositories etc. zijn geinstalleerd en nog meer. Maar bij formatteren weer eerst een gedeelte gelukt maar daarna weer fout -3009. Kan partitie niet formatteren. Dropl, heb nog niet de kans gehad om op de console iets te doen.Weet er ook niet veel van.

Ik heb gisteren wel Ubuntu 7.10 op een oude ide schijf geinstalleerd.
Op mijn sata wilde ook Ubuntu niet erop.
Maar sda wordt er wel aangegeven door Suse.

En ook kan ik inderdaad niet bij die Nvidia downloads.:shocked:

Bij het installeren kan je de optie nemen om de partities manueel op te zetten, hier kan je de volledige partitietabel resetten en terug opbouwen, ik denk dat Suse volgende partities maakt
2 gig voor /swap
20 gig voor /
en de rest voor /home
Ik raad je sterk aan om OpenSuse11.1 gebruiken, het verschil met de 10.3 is werkelijk enorm vooral bij gebruik van KDE (KDE4 zit erbij:love:) best via bittorrent wegens de grootte(DVD)

Vraagje, Je gebruikt deze enkel voor Linux? Heb je hier ooit een ander OS op gebruikt ? Bij mijn Asus had ik een BIOS instelling SATA als IDE gebruiken, deze stond standaard op RAID, wat niet werkte met één schijf.....

Laatst bewerkt:
He Hal,

Ben wel verder gekomen. Heb repositories online toegevoegd voor de installatie; dus voor het eerst online(wired). Het formatteren werkt nu goed. Het gaat nu steeds fout bij het installeren van Grub; Lilo ook. Kan de boot manager niet installeren. De fout:cool:melding weet ik niet meer.

Het heeft dus niets te maken met het wel of niet herkennen van Nvidia Sata. Ik heb gezien dat hij dat laadt.
Nieuwe vraag: Ik heb op deze HD Windows gehad. XP geloof ik. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben ivm de MBR. Moet ik de HD misschien low level formatteren? Het lijkt mij van niet voor zover ik de kennis heb.

Low level format is af te raden, ik heb het zelf nooit gedaan en ik speel al enkele jaartjes met pc's
Indien je enkel Linux op je systeem draait zou noch Grub noch Lilo problemen mogen geven. De meeste ervaring heb ik met Lilo (bestaat reeds van de vorige eeuw:D)
Waar denk ik aan, eerst de configuratie en opbouw van uw systeem:
wat staat er in je "lilo.conf" file (bij mij zit die in /etc).
boot=/dev/sda
map=/boot/map
image=/boot/kernel....
label=iets
root=/dev/sda(x) x=nummer van root partitie

Wat is de opbouw van je systeem, eventueel /ets/fstab effe posten
/dev/sda1 /boot ......
/dev/sda2 /
/dev/sda3 none swap

Wat geeft (als root) fdisk /dev/sda en dan command 'p'
/dev/sda1 * <= dit is uw boot partitie

Dit alles doe je best vanuit een terminal.....

Ik moet eerelijk zeggen dat ik het nu even niet meer weet. een ding is duidelijk; ik KAN suse niet installeren:evil: Misschien een hardware probleem.
Ik stop er maar even mee. Kom later wel terug als ik meer kennis heb of zoiets.

Bedankt allemaal,:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan