Kan RGB niet vinden

• Onderwerp starter Onderwerp starter Cory
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Cory

Gebruiker
Lid geworden
29 apr 2007
Hallo,

Ik hoop dat iemand hier mij kan helpen want ik zit met een rare vraag: ik heb kort geleden een notebook gekocht met Vista Premium erop.
Nu vind ik alles zo blauw; zelfs als een gebruikt kleurnummer RGB overal gelijk is bijvoorbeeld 200 200 200 (ik noem maar wat) dan toont de betreffende kleur toch lichtblauw voor mijn gevoel, wat totaal mijn smaak niet is.
In XP ging ik dan naar Eigenschappen voor Beeldscherm -> Instellingen -> Geavanceerd en dan opende zich een venstertje met een zee aan mogelijkheden onder meer zes ATI tabs met allerlei mogelijkheden, onder andere een tab met drie schuifjes om de kleuren in te stellen.

Het nieuwe notebook heeft een Nvidea Gforce Go kaart (het nummer zal ik nog wel posten als het nodig is) maar hoelang ik ook zoek (met hoog oplopende frustratie omdat het beeld werkelijk niet om aan te zien is), ik kan maar een paar dingen vinden: Kleurbeheer (met kleurprofielen, iets wat op XP nooit echt veel verandering bracht naar ik mij kan herinneren), Open GL waar je hem kan instellen op prestatie of kwaliteit (helpt niet) maar verder helemaal niks.

Aangezien ik het notebook ook verder zwaar prut vindt (de fonts zijn te klein en als ik ze 1 px groter zet weer te groot en ik heb contant het gevoel of ik door een glazen plaat zit te kijken met buitengewoon irritante reflecties en wazigheid vandien) heb ik zin om hem heel diep in een kast op te bergen of ergens ter sloop aan te bieden. Voor ik dat doe wou ik graag weten of ik misschien een bedienings- of zoekfout heb gemaakt. Sorry dat ik niet weet of het een OS- of een videokaart probleem is.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Vriendelijke groet,
Cory

Hier is een plaatje van wat ik zie: http://img464.imageshack.us/img464/3482/untitledng3.png
De video card is een Nvidia Geforce Go 7300. Dat staat op de sticker op de computer. Als ik echter de driver download van http://www.nvidia.com/object/winvista_x86_158.18.html en de driver probeer te installeren dan krijg ik deze wonderlijke message:

The NVDIA Setup Program could not locate any drivers that are compatible with your current hardware. Setup will now exit.

Telkens als ik de computer opstart dan krijg ik een zwarte flits over mijn desktop. Net of ik naar een andere monitor overschakel. Nadat het lijkt of de harddisk stil is geworden dat begint hij opnieuw te ratelen en wel zo intens dat ik verder niet veel kan doen. Bijvoorbeeld Process Explorer opstarten om te kijken wat hij aan 't doen is dat lukt dan niet. Dat duurt een tot twee minuten. Daarna kan ik hem wel opstarten maar dat heeft dat geen nut meer.

Het programma Aida32 ziet er ook een Nvidia Geforce Go 7300 in.

Eerst iets anders, heb je Clear Type Tuner al geinstalleerd? (Ik dacht dat-ie ook op Vista werkt.) De schermletters worden daar een stuk scherper van.

En dan een vraagje over jouw Vista, als die niet Engelstalig is, dan moet je een andere NVIDIA-download-site kiezen. Heb je daar aan gedacht?

Laatst bewerkt:
Ja, hij is wel Engelstalig. Een ander probleem is als je (auto)scrollt, dan verdwijnen de letters of ze worden paars. Dat heb ik nooit met XP. De letters worden soms wel wat trillerig, maar je kan ze met je ogen blijven volgen.
Ik denk dat ik deze laptop maar af moet doen als miskoop v.h. jaar.
Het was een Acer 5633 WLMi.

Laatst bewerkt:
Ja sorry, Aspire. Acer AS5633WLMi_2048
http://www.kieskeurig.nl/product/326B77E4BAE1F9E8C1257276003A70ED.htm
Het is mijn ervaring met die reviews dat mensen over het algemeen hun eigen aankoop erg goed vinden. Zo had ik eens twee notebooks van het zelfde merk, waarvan de kwaliteit van de ene 2 klassen beter was dan van de andere en de prijs nagenoeg gelijk. Toch was de waardering voor beide Compaqs gelijk. Fantastisch waren ze, allebei, volgens de gebruikers! Maar raar, je gaat er toch altijd weer naar kijken en tuint er dan in. :)

Ik denk toch weer na over een Compaq (business). Die hebben meestal een mat scherm en er zijn er ook zelfs een paar met XGA screen. Voor Aspire heb een een erg donker plekje in de kast in gedachten. ;)

Ik ben er nog niet van overtuigd dat je de juiste drivers voor je video-kaart hebt. Bij Acer zie ik toch andere aanduidingen. B.v. VGA Driver nVidia Ver.8.4.8.5. Maar er staat ook een Intel VGA Driver tussen.
De opvolger van Aida32 is Everest. Download dat programma en kijk dan eens bij Scherm, Windows Video. Laat even weten wat je gevonden hebt.

Laatst bewerkt:
Ik krijg hetzelfde resultaat, Nvidia GeForce Go 7300. Vanmorgen heb ik het besturingssysteem er opnieuw opgezet, maar alweer ontbreken nu bepaalde knoppen. Kijk, hier kan je zien wat ik bedoel: http://img118.imageshack.us/img118/6940/untitleddj1.png
In het onderste venster zie je dat in de Help files verwezen wordt naar de categorie Video Televisie, en in het venster boven zie je alleen 3D-instellingen en Beeldscherm. Die categorie ontbreekt dus. Door die herinstallatie heeft hij het nu in zich gekregen dat hij de licht-donker-instellingen niet meer onthoudt (via de keyboard toetsen). En ook dat is nergens permanent in te regelen. Dat deed hij eerst nog wel.
Heb eerst nog gedacht om hem met wat commentaar terug te sturen, maar waarschijnlijk heb ik geen poot om op te staan. Ik bespaar me dan maar de moeite en ergernis die telkens weer omhoog komt. Misschien kan ik Acer weleens bellen maar als zij zeggen dat dat zo bedoeld is dan is ook dat vergeefse moeite. Op de Acer Vista laptop zijn de Windows vensters absoluut mooier dan op XP, maar als het gaat om leesbaarheid en details op websites dan is Compaq XP verreweg de beste. Bijvoorbeeld de lichtgrijze achtergrond van dit forum is praktisch wit op de Acer laptop.

Ik kreeg een geautomatiseerde message of mijn vraag was opgelost.
Nee, dat is hij niet. Het beeld is dermate slecht dat het notebook permanent ongebruikt onder de bank staat. Een enkele keer wordt hij tevoorschijn gehaald als ik wil testen hoe een programma op Vista reageert.
Ik heb nog gevraagd of de leverancier (Wehkamp) het notebook wil terugnemen maar dat deden ze niet omdat de setup al was gedraaid. Vaag heb ik me voorgenomen om Acer erover te bellen maar veronderstel dat dit specifieke probleem zou worden opgelost dan zou ik dermate problemen hebben met de schittering van het scherm dat ik hem nog niet zou gebruiken.

Het ding heeft ook goede eigenschappen: het toetsenbord tikt prettig en er zit een handige 4 way scroll button aan de voorkant waarmee je 4 verschillende functies kan programmer bijv. Back, Delete, Focus location bar en Find kan je daarmee blindelings met je linkerhand vinden zonder je pols te hoeven optillen.
Hij lijkt me ook goed voor het spelen van films, maar ja, dat doe ik nooit.

Ik gebruik dus nog steeds mijn oude XP laptop, vermoedelijk tot hij de geest geeft.

Groet,
Cory

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan