kan schijf niet formateren

Status
Niet open voor verdere reacties.

pimmie89

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2005
hallo allemaal,

ik heb een oude laptop hier liggen en de laptop deed het een tijdje niet vanwege de hardeschijf volgensmij want die is versleten.

hij doet het nu aardig weer maar ik wil graag windows 98 SE opzetten maar dan wil ik formateren en dan zegt hij '' er is een fout opgetreden bij het fommateren van de primaire vaste schijfpartitie. en heb de opstartdisketten van windows 95 geprobeerd en dan format c: gedaan maar doet het ook niet geeft dan ook een fout aan....

en heb de scandisk gedaan, hij gaf 4 a 5 fouten aan maar waren weer hersteld ermeee ofzo. en met de fdisk weet ik niet hoe dat precies werkt

maar kan dus niks doen....

wie kan mij helpen

Je kunt proberen met fdisk de partitie te verwijderen en daarna een nieuwe aan te maken.
Als de schijf idd brak is loop je het risico dat het niet lukt, anderzijds aan een half geformatteerde schijf heb je ook niks.

fdisk
partitie verwijderen
nieuwe primaire partitie aanmaken. (ook activeren)

neem de opstart diskette van windows 98.
heb die niet: www.bootdisk.com

Laatst bewerkt:
bedankt voor je hulp,

ik zou eens proberen, er staat er al 1 die wil ik wel verwijderen alleen moet ik dan de volume naam invoeren maar daar staan van die rare tekens en ja die hebben we niet op onze toetsenborden...... hoe kan ik die dan verwijderen.

+ Partitie activeren. ;)

Trouwens als je harde schijf stuk is zal deze fouten blijven vermelden.
Je zult deze toch moeten vervangen.

Admin_Frisian zei:
+ Partitie activeren. ;) Was ik in 1e instantie idd vergeten

Trouwens als je harde schijf stuk is zal deze fouten blijven vermelden.
Je zult deze toch moeten vervangen.
Dat ben ik met je eens, maar proberen kost niets.

maar wat is + partition of hoe moet ik dat activeren ofzo iets.

ja bij de fdisk moet je toch dan de dos ofzo verwijderen of de patitie verwijderen dan moet je als eerst welke wilt je verwijderen is meestal 1 gewoon en dan geeft de volumenaam op en dan moet je dan doen om hem dan te kunnen verwijderen. en dan nog maals op de J van ja van bestigen drukken en dan is hij verwijderd alleen bij de volume naam staan rare tekens en als ik probeer in tevoeren of niks invoeren kan ik niet verder en kan ze dus niet verwijder.

Admin_Frisian zei:
Dit vond ik nog.
Kun je hier wat mee?
http://www.computertips.info/windows/

Klik even bovenaan op WINDOWS & Computertips --> WINDOWS 98, ME, XP, 2000 --> Windows 98 --> installeren --> De schijf in partities verdelen met FDISK

Volgens mij is het probleem dat de partitie niet verwijderd kan worden?? > rare tekens ??

pimmie89:
als je de optie schijfgegevens weergeven kiest kun je dan de volumenaam kopiëren met Ctrl+C en dan plakken met Ctrl+V ?

Laatst bewerkt:
Ga naar start, afsluiten en kies dan voor 'De computer opnieuw opstarten in Dos'. Als je in Dos bent zeg je: FORMAT C:

Groetjes,
Netwever

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan