Kan server niet zien in netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nico Pieter

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2010
Hallo allemaal. Ik ben nieuw hier en terecht gekomen omdat ik een probleem heb.

Wat is het geval:
Ik heb een server draaien met Windows server 2003.
Deze is aangesloten op een router (NetGear).
Aan deze router zitten ook diverse andere computers.
Normaal gesproken kon ik altijd op de server komen vanuit de andere PC's (in een gedeelde map) maar nu in eens niet meer.

Als ik via verkenner ga kijken dan zie ik wel alle andere PC's maar niet de Server.
Als ik nu het IP adres in toets kom ik weer wel op de Server maar via, destijd aangemaakte, netwerk verbinding kan ik er niet meer op komen.

Mijn PC's en server hebben vaste IP adressen.

Ik weet wel wat van instellingen maar dit gaat mijn pet te boven. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen

Heb je ook Active Directory geïnstalleerd en DNS server op je W2003 server?
Heb je nog aan de gedeelde mappen gewijzigd? (Bijv. de 'naam' van de gedeelde map en/of de toegangsrechten?)
Wat gebeurt er als je het firewall-programma (even) afsluit op de pc?
Wat gebeurt er als je het firewall-programma (even) afsluit op de server? (Indien actief; Windows Firewall af te zetten via Start -> Uitvoeren -> firewall.cpl)

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ok, nog een paar vragen:
Heb je nog aan de gedeelde mappen gewijzigd? (Bijv. de 'naam' van de gedeelde map en/of de toegangsrechten?)
Wat gebeurt er als je het firewall-programma (even) afsluit op de pc?
Wat gebeurt er als je het firewall-programma (even) afsluit op de server? (Indien actief kan Windows Firewall afgezet worden via Start -> Uitvoeren -> firewall.cpl)
Heb je nog computeraccounts gemaakt en ingesteld in Active directory voor de werkstations in je netwerk? (Werk alleen als de werkstations XP Prof, Vista Prof, Vista Ultimate, Windows 7 Prof, Windows 7 Ultimate) hebben, dus niet op Home versies).

Zet op de server ook Start -> ncpa.cpl -> rechtsklikken op de netwerkkaart, Eigenschappen kiezen, dubbelklikken op Internet-protocol (TCP/IP), knop Geavanceerd -> tabblad Wins, zet daar aan: "Netbios via TCP/IP inschakelen"

Tijs.

Firewall's heb ik uitgezet; geen resultaat
Ik heb geen nieuwe computer accounts aangemaakt of bestaande gewijzigd.
De werkplekken werken allemaal met XP prof
Aangemelde draadloze labtop's met Vista prof en home
"Netbios via TCP/IP inschakelen" deze heb ik ingeschakel en hierdoor kan ik nu weer wel op de server komen door de servernaam te gebruiken ipv het IP adres.
Alleen is de server nog niet zichtbaar in oa verkenner en dus ook niet in het overzichtje bij netwerkverbinding maken.. onder extra.

Maar.... we zijn al één stap verder

Doe het volgende:
Start -> Uitvoeren -> \\servernaam
(Natuurlijk servernaam vervangen door de servernaam van je w2003 server).

Stel dat daar de volgende gedeelde map wordt vermeld: Data

Dan moet je op de werkstations een netwerkkoppeling kunnen maken via rechtsklikken op Deze Computer -> Netwerkverbinding maken -> \\servernaam\Data

Verder is van belang dat alle pc's in dezelfde werkgroep staan als de server.
Stel dat de domeinnaam van de server voluit is (uit te zoeken op de server via Start -> Uitvoeren -> sysdm.cpl -> tabblad Computernaam): MSHOME.LOCAL
dan moet je de werkstations in de werkgroep MSHOME zetten.

Tijs.

OK dat werkt inderdaad.:thumb:
Maar hoe komt het dan toch dat ik de server nietmeer in verkenner tegen komt.:shocked:

Heel veel dank. ik kan in iedergeval weer werken

Maar hoe komt het dan toch dat ik de server nietmeer in verkenner tegen komt.

Ligt waarschijnlijk aan die verkeerde werkgroepnaam voor de werkstations waar ik het in mijn vorige posting over had.

Als je vraag nu beantwoord is, graag even je vraag op opgelost zetten: Klik op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag", iets verder naar beneden aan de rechterkant van deze webpagina.

Tijs.

Ben nu op een andere plek en kan dus nu net kijken of de werkgroepnaam goed staat.
Zal er morgen nog even op terug komen.

Tijs. ik hou van je :thumb:

Geweldig bedankt voor deze hulp. alles werkt weer.
De server stand wel in hetzelfde domeinnaam, maar gisteren zag ik hem nog niet in verkenner, maar vandaag, na reboot, werk alles weer zoals het hoort

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan