Kan Sitecom WL312 niet meer benaderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

FataMorgana

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2004
Vandaag heb ik de Sitecom WL312 gekocht omdat de oude Sitecom router WL535 kapot leek. Maar hetzelfde probleem komt hier nu ook terug dus ik vrees een ander probleem te hebben.

Situatie:
Hoofd router/modem: Zyxel (telfort) range 192.168.1.x
Een SMC switchje daarop omdat ik poorten tekort kwam.
Daarop de Wireless router alleen voor 2 laptops die draadloos verbinding moeten hebben, de overige PC's (6 stuks) staan bedraad.

Toen ik de nieuwe Sitecom WL312 met de LAN-poort aansloot op de switch kon ik hem vanaf de vaste PC's NIET benaderen met het standaard IP: 192.168.0.1
Vanaf 1 laptop kon ik wel zien dat er een "nieuw draadloos netwerk" van Sitecom aanwezig was (unsecured, logisch want ik had nog niks ingesteld). Ik kon in eerste instantie wel lokaal verbinding hiermee maken maar niet naar internet.

Ik kon hier WEL inloggen op de Sitecom en de bekende configpagina's bekijken en aanpassen. Dit heb ik echter NIET gedaan.

In deze (vista-) laptop heb ik toen de netwerkkaart zelf laten 'herstellen' en wonder boven wonder kon ik toen via dit netwerk het internet op!
Unsecured dus ik dacht nu via de laptop de instellingen van de Sitecom te wijzigen.
Helaas kon ik vanaf DAT moment NIET meer op de Sitecom, ook niet vanaf de laptop!

In de Zyxel zie ik aan het MAC-adres dat er een nieuw IP is uitgegeven in de 192.168.1-reeks: dit is het MAC adres wat ik net in de Sitecom had gezien.
Echter kan ik dit IP-adres ook niet direct benaderen vanuit I.E. om de configpages van de router te openen.

De Sitecom router werkt dus want de laptop kan op internet maar ik kan er met geen mogelijkheid via de draad bij...

Wat doe ik fout?

Zo maar even enkele ideeën:
1. Sluit een pc/laptop bedraad aan 1 van de LAN poorten van de Sitecom
2. Koppel de Sitecom los van het Zyxel netwerk, en zet 'm af.
3. Zet de Sitecom weer aan
4. Doe de aanpassingen die nodig zijn voor veilig Internet
5. Sluit de Sitecom weer aan op via de WAN-poort op de Zyxel
6. Kijk of bedraad danwel draadloos internet via de Sitecom beschikbaar zijn/blijven.

Overigens zou ik zelf het anders doen dan jij, en de Sitecom eenmalig goed instellen, en dan verder als Accesspoint gebruiken, omdat de Zyxel al de functie van router heeft (en ook interne ip-adressen uitreikt via DHCP).

Je kunt je Sitecom router ook misbruiken als accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (Zyxel). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de Sitecom van de Zyxel.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de Sitecom.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de Sitecom, via
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de Sitecom
5. Zet DHCP serving uit op de Sitecom
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de Sitecom uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de Sitecom een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de Zyxel, maar (normaal) niet wordt uitgegeven met DHCP. Je moet dus een vast ip-adres op de Sitecom instellen dat niet door een andere computer/laptop gekaapt wordt, maar dat wel valt in de ip-reeks van het LAN van de Zyxel. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op 253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de Zyxel als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf 33.
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de Sitecom.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de Sitecom met een LAN poort van de Zyxel.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de Zyxel ipv. de Sitecom.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de Sitecom nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de Sitecom zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de Zyxel.
Je hebt dus de Sitecom als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

Tijs.

Overigens zou ik zelf het anders doen dan jij, en de Sitecom eenmalig goed instellen, en dan verder als Accesspoint gebruiken, omdat de Zyxel al de functie van router heeft (en ook interne ip-adressen uitreikt via DHCP).

Tijs.

Dat was ik ook van plan omdat ik de Sitecom alleen als "domme" draadloze router nodig heb, maar voordat ik zover kwam had ik al geen toegang meer tot het ding!!!

Maar uit de tips begrijp ik dat ik de Sitecom eerst had moeten koppelen aan een losse PC/laptop en dan de instellingen doen...
Kan me niet herinneren dat de vorige Sitecom zo lastig te benaderen was, die had ik er gewoon zo in gehangen!

Kan het zijn dat het IP-geneuzel van Zyxel contra Sitecom de toegang verstoort?

En waarom kan ik na loskoppelen die standaard-IP van Sitecom wel benaderen en niet in het Zyxel-netwerk?

Lastige dingen die ik probeer te begrijpen... :confused:

Dat was ik ook van plan omdat ik de Sitecom alleen als "domme" draadloze router nodig heb, maar voordat ik zover kwam had ik al geen toegang meer tot het ding!!!

Maar uit de tips begrijp ik dat ik de Sitecom eerst had moeten koppelen aan een losse PC/laptop en dan de instellingen doen...
Kan me niet herinneren dat de vorige Sitecom zo lastig te benaderen was, die had ik er gewoon zo in gehangen!

Het is maar om mogelijke verstorende factoren uit te sluiten. Natuurlijk hoort het 'normaal' ook zonder die stappen te kunnen werken! :)

Kan het zijn dat het IP-geneuzel van Zyxel contra Sitecom de toegang verstoort?

Als jij zegt dat de Zyxel uitdeelt in de 192.168.1.x reeks en de Sitecom in de 192.168.0.x dan zou er (eigenlijk) op dat gebied geen probleem mogen zijn.

En waarom kan ik na loskoppelen die standaard-IP van Sitecom wel benaderen en niet in het Zyxel-netwerk?

Oh, het heeft geholpen? Dat is goed nieuws! :)

Lastige dingen die ik probeer te begrijpen... :confused:

Tijs.

Oh, wacht eens.. Je probeerde de Sitecom te benaderen vanuit een Zyxel-netwerk ip-adres (192.168.1.x)? Nee, dat gaat niet, want het ip-adres wordt niet doorgegeven naar de binnenkant van het Sitecom netwerk. Daar is een huis-tuin-en-keuken Draadloze router niet voor bedoeld.

Enige wat je had kunnen proberen is contact te krijgen vanaf het WAN ip-adres van de Sitecom (dus die van op het Zyzel netwerk), maar de meeste routers staan niet toe dat vanaf de WAN kant de configuratie gewijzigd kan worden. Dit laatste is ook verstandig, want stel dat je je router direct aan het Internet zou hangen... Dan zou iedereen die het standaard wachtwoord weet je instellingen kunnen wijzigen.

Tijs.

Nee Tijs, ik heb het nog niet geprobeerd los te koppelen want de eigenaresse van de draadloze laptop is allang blij dat haar internet weer werkt... :p
Maar ik ga het vermoedelijk morgenochtend even loskoppelen.

Probeer alleen te begrijpen waarom een en ander niet werkt...

Zou dus eigenlijk WEL moeten werken omdat de Zyxel in de 192.168.1-reeks zit... :confused:

Zie net je laatste reactie:
Oh, wacht eens.. Je probeerde de Sitecom te benaderen vanuit een Zyxel-netwerk ip-adres (192.168.1.x)? Nee, dat gaat niet, want het ip-adres wordt niet doorgegeven naar de binnenkant van het Sitecom netwerk. Daar is een huis-tuin-en-keuken Draadloze router niet voor bedoeld.

Enige wat je had kunnen proberen is contact te krijgen vanaf het WAN ip-adres van de Sitecom (dus die van op het Zyzel netwerk), maar de meeste routers staan niet toe dat vanaf de WAN kant de configuratie gewijzigd kan worden. Dit laatste is ook verstandig, want stel dat je je router direct aan het Internet zou hangen... Dan zou iedereen die het standaard wachtwoord weet je instellingen kunnen wijzigen.

Aha! Dat kan dus niet?
Nee, het uitgegeven adres door Zyxel kan ik ook niet benaderen, dat had ik al aangegeven.
Blijft dus het loskoppelen over...

Nogmaals, vreemd dat ik mijn vorige Sitecom wel kon benaderen toen die het nog deed...
Zou ik misschien in de loop der tijd (per ongeluk?) mijn Zyxel-router hebben gewijzigd naar die 192.168.1-reeks? Geen idee dat gedaan te hebben.
Maar goed, morgen laat ik weten of het is gelukt.

Ben een uur bezig verbinding te krijgen met een andere laptop direct op de LAN-poort van de router. Het lukt niet!
Heb alles wat ik me kan bedenken gedaan:

- router gereset met de knop (ook nog ingedrukt gehouden bij aanzetten)
- ipconfig /release op de laptop (melding dat dit al los was)
- ipconfig /renew - lukt niet

Maar wat ik ook doe: kom niet op de configsite van de router met 192.168.0.1

Wat gaat er nu weer mis?

Beter is even na te kijken wat de standaardgateway geworden is zodra je van de router een ip-adres gekregen hebt.
Dit kan achterhaald worden via:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /all
Kijk of er inderdaad een DHCP server gevonden is, welke dat dan is (hoort normaal hetzelfde te zijn als de standaardgateway), en gebruik het adres van de standaardgateway met http:// ervoor in je browser.

Succes,

Tijs.

Helaas is het tot op heden niet gelukt op nog op het adminscherm van de router te komen...
Maar omdat het ding gewoon werkt waar het voor bedoeld is (op het interne netwerk komen en internetten) zonder problemen, hebben we het maar zo gelaten...

Nu moet het gaan werken!

Deze reactie lijkt op topic-ressen maar feitelijk was het probleem nooit opgelost.
En nu ik gisteren toevallig constateerde dat er een "vreemde laptop" in ons netwerk hangt, lijkt me beveiliging een noodzaak!
Ik gebruik daarom mijn oude topic omdat de begininformatie er al in staat.

Situatie die ik NU heb staan:
- De Sitecom WL312 losgekoppeld van de Zyxel-router en via de blauwe WAN-poort direct aan een laptop gekoppeld
- Diverse malen reset uitgevoerd (15 sec. voor fabrieksinstellingen)
- Op laptop: ipconfig /release
- Daarna ipconfig /renew, maar hier ligt het probleem:

Renew duurt lang en dan komt fout dat het niet uitgevoerd kon worden.
Als ik dan kijk met ipconfig /all zie ik een heel rare IP van de gateway:
169.254.36.67, je zou toch verwachten het standaard adres: 192.168.0.1, zoals de fabrikant zelf aangeeft...
Als ik het vreemde adres probeer te benaderen gebeurt er ook niets.

Wat nu?

Leer 1 ding: pc's/laptops etc. moeten niet aan de WAN poort worden aangesloten! De WAN poort is alleen bedoeld voor een router of internetmodem die erop aangesloten moet worden. Zeg maar, simpel gezegd, dat de WAN poort moet aangesloten zijn op 'Internet', terwijl de LAN-poorten worden aangesloten op de apparaten die op 'Internet' willen komen.

Kortom: Sluit je pc/laptop aan aan (een van de) LAN-poorten. Je pc/laptop zou dan automatisch een ip-adres moeten krijgen; via het ip-adres van de standaardgateway ([Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig -> Kijk naar het ip-adres dat staat rechts van Standaardgateway) met http:// ervoor in je browser moet je dan toegang tot de router kunnen krijgen. Blijkbaar is het verkregen standaardgateway adres 192.168.0.1 (kijk het wel eerst even na via ipconfig); de in te kloppen link zou dan dus zijn:
http://192.168.0.1

Succes,

Tijs.

Kortom: Sluit je pc/laptop aan aan (een van de) LAN-poorten.
Yes!
Oef... Waarom had ik nu weer in m'n hoofd zitten dat ik 'm op de WAN-poort moest aansluiten... Haalde weer wat dingen door elkaar eigenlijk.

Het is gelukt, de router staat nu met een vast IP-adres in de Zyxel-range en daarin kan ik 'm nu gewoon ook benaderen op dat IP-adres.

Vraag me nu af of die draadloos nog altijd "van buiten" bereikbaar is.
Neem aan van wel.
Op het beveiligings-tabblad kan ik alleen maar een graad van beveiliging instellen maar ik wil gewoon een simpel user/wachtwoordje instellen wat je moet gebruiken om toegang te krijgen, lijkt me voldoende... Alleen zie ik dat niet terug in de handleiding.

Draadloos verbinden wordt (behalve als WPA-Radius of WPA2-Radius wordt gebruikt) niet gedaan met een gebruikersnaam + wachtwoord. Omdat een thuisgebruiker geen Radius server heeft, zul je het moeten oplossen met een encryptiecode.
Die stel je zelf als je WPA-PSK (ook wel WPA-Personal genoemd) danwel WPA2-PSK/WPA2-Personal instelt.

Kies een encryptiecode die niet gemakkelijk te raden is, dus voldoende karakters, stop er aparte tekens zoals # $ & @ en cijfers in. Vergeet ook niet om het even op te schrijven of (nog slimmer) even in een bestandje te zetten, zodat je het kunt plakken als je het (weer) nodig hebt ergens.

Succes,

Tijs.

Draadloos verbinden wordt (behalve als WPA-Radius of WPA2-Radius wordt gebruikt) niet gedaan met een gebruikersnaam + wachtwoord. Omdat een thuisgebruiker geen Radius server heeft, zul je het moeten oplossen met een encryptiecode.
Die stel je zelf als je WPA-PSK (ook wel WPA-Personal genoemd) danwel WPA2-PSK/WPA2-Personal instelt.

Kies een encryptiecode die niet gemakkelijk te raden is, dus voldoende karakters, stop er aparte tekens zoals # $ & @ en cijfers in. Vergeet ook niet om het even op te schrijven of (nog slimmer) even in een bestandje te zetten, zodat je het kunt plakken als je het (weer) nodig hebt ergens.

Succes,

Tijs.

Het is helemaal voor elkaar! :thumb:
Beide laptops hebben weer hun draadloze verbinding na aanpassen aan het type beveiliging met encryptiecode en ingeven van mijn zelfbedachte kode: (dat zou je wel willen weten he... :p)

Achteraf allemaal niet zo verschrikkelijk moeilijk maar je ziet soms door de bomen het bos niet meer.

Na bijna een jaar eindelijk beveiligd!

Bedankt Tijs! :thumb:

Fijn dat het werkt nu! :)

Graag de vraag op opgelost zetten (klikken op Vraag is opgelost in het vakje Status van de vraag, iets verder naar beneden rechts op deze webpagina).

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan