Kan tweede partitie niet benaderen!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarionF

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2002
Afgelopen zaterdag heb ik een schone installatie van XP op één van mijn primaire partities uitgevoerd. Die partitie start ook netjes op en alles loopt prima.

Op de andere primaire partitie staat (stond?) win98, en die kan ik dus niet meer benaderen. Voorheen kreeg ik via xfdisk een boot keuze, maar die zie ik dus ook niet meer! Als ik in fdisk de schijfkeuze verander (ik heb twee harde schijven) dan krijg ik in dos de melding dat C beschadigd is, en verder gebeurd er dus niets, ik kan gewoon niet meer die partitie benaderen!

De partitie verwijderen kan ook niet want er zitten logische stations in, en die wil ik graag intact houden. Eigenlijk wil ik hem gewoon formateren en er een andere windows versie op zetten. Hoe krijg ik dit voorelkaar zonder dat de andere partities hier schade van ondervinden? Ik doe er een printscreen bij van mijn schijfbeheer, zodat de indeling van mijn schijven duidelijk is. Alvast bedankt voor de reacties en de (hopelijk!) oplossing voor mijn probleem.

Bijlagen

• prscreen schijfbeh..jpg
    prscreen schijfbeh..jpg
    94,2 KB · Weergaven: 66
Nee, zoals je kan zien is het een Fat32 indeling. Maar dat maakt toch niet uit? Ik heb winxp voorheen ook op fat32 gedraaid. Ik wil graag weten hoe ik de win98 partitie kan formateren zonder nadelige gevolgen voor de andere partities. Maar ik kan hem op dit moment dus niet benaderen, krijg een foutmelding in dos. Is er ook zoiets als een hersteldiskette waar ik dit probleem mee kan oplossen?

Daarvoor zal ik die partitie eerst moeten kunnen benaderen denk ik. Die foutmelding die ik eerst aangaf heeft denk ik betrekking op schijf 1, daar staat namelijk ook een primaire partitie op, maar daar staat geen windows op.

Ik zal eens kijken of ik met een opstartdiskette iets kan uithalen.

Ik kan wel opstarten met de win98 opstartdiskette, maar zoals ik als zei zit er toch een fout in die partitie. Er ontbreken een aantal bestanden. Ik heb nog niet geprobeerd om te formateren, ik weet ook niet of die opdracht werkt. Maar ik wil zeker weten dat de andere partities (ook die primaire met xp erop) intact blijven.

Verwijder dan met fdisk deze partitie en maak hem dan opnieuw aan. Uiteraard blijven de andere intact.

Laatst bewerkt:
Dat heb ik uiteraard al eens geprobeerd, maar fdisk werkt dan helaas niet mee. Ik krijg dan de melding dat het geen primaire dos partitie is. Er staat ook "non dos" achter deze partitie.

Ik had overigens begrepen dat je geen parititie kunt verwijderen als er logische stations inzitten?

De partitie verwijderen kan namelijk ook in schijfbeheer, dus vanuit winxp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan