Kan Win98 cd niet lezen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Heinikken

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2002
Berichten
309
Ik heb een lege pc en wil daar win98 op installeren, maar als ik iest vanaf de cd-rom wil doen (dir of setup.exe) krijg ik steeds de melding:
"cdr101 not ready bezig met lezen station e"
"Afbreken, Opnieuw, Mislukt?"

Ik heb 2 verschillende Windows cd's geprobeerd en beide keren met hetzelfde resultaat. Een andere cd van een ander programma leest ie wel.... gek he?

Iemand enig idee hoe dit kan komen?

MVG

Jordi
 
Probeer het eens door op te starten van CD.
Tijdens het opstarten Delete intoetsen en in de BIOS de opstartvolgorde wijzigen zodat de CD-rom als eerste opstart.
 
heb ik al gedaan, maar dan gat de comp gewoon verder alsof er geen cdrom inzit zeg maar..
 
Heb je al geprobeerd op te starten met een startdiskette? Die opstarten met CD-rom onderteuning.
 
ja (natuurlijk) heb ik dat al geprobeerd.
Daar ben ik mee begonnen, en als ik dan vanaf de dos prompt dingen op de cd-rom wil gaan doen krijg ik dit probleem.

Het probleem is m.i. ook niet de cd-rom speler, omdat ik een andere cd wel kan lezen. Het kan echter ook niet aan de cdrom zelf liggen want die kan ik ook gewoon openen op andere pc's.
 
Je kunt ook niet vanaf de floppy iets van de CD naar de harde schijf kopieren?

Is de CD-speler misschien niet ATAPI compatible?
Je zou het eens met een andere speler kunnen proberen.
 
Ik kan wel iets kopieren vanaf de cdrom, maar alleen niet vanaf de windows cd.

Een andere speler heb ik ook aangedacht, alleen dan steekt er een nieuw probleem de kop op: er zit een afwijkend model cdrom speler in, nl het soort wat ook in laptops zit.
En ik kon dus geen andere (normale) cdrom aansluiten omdat ook de aansluitingen anders waren...
(de pc is een HP Vectra VL400 SF)
 
Als je de setup directory win98 naar de harde schijf zou kunnen kopieren zou je de setup vanaf de harde schijf kunnen starten.

Misschien dat als je die directory op een gewone CD brand dat je die directory wel kunt gebruiken. Je zou de CD dan als gewone data schijf moeten branden en niet als systeem/opstart schijf.
 
alleen de dir win98 ging niet helemaal goed. Het installeren deed ie wel alleen lukte het opstarten van de pc daarna alsnog niet. (I/O error?)

Toen heb ik de hele win98 cd maar gebrand (ssst tegen bill gates :p ) en die werkte keurig. kon gewoon setup.exe runnen en de pc werkt nu prima!
Dus was een goeie tip van je! :thumb:

Bedankt voor je hulp!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan