Kan Windows niet opnieuw installeren via DVD

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pammetje65

Gebruiker
Lid geworden
10 okt 2013
Beste mensen, ondanks dat mijn PC aangeeft dat ik een paar F-knoppen moet indrukken om in het boot-menu te komen, lukt helemaal niets. Ik heb F1, F2, F5, F8, F9, F10 en F12 geprobeerd. Maar nergens een optie dat hij moet opstarten vanaf de CD-rom speler, want daar zit de Windows 7 installatie CD in. Ik wil een schone installatie doen mét formatteren.

Wat nu? Ik heb een HP toren, toetsenbord en scherm.

:confused:

Hoi,
als je momenteel een draadloos toetsenbord gebruikt probeer het dan met een bedrade (usb of PS/2) aansluiting.
Draadloos is heel leuk totdat je tijdens booten een functietoets wilt gebruiken bij een desktop. :o

Laatst bewerkt:
Hoi Mik, dank je voor je hulp. Ik heb een ander toetsenbord gepakt maar hij doet steeds hetzelfde: bij elke F-knop die ik probeer, krijg ik idd. de vraag of ik via de CD-Rom wil starten. Ik moet alleen even een willekeurige toets indrukken. Nou, dan doe ik dat, maar binnen anderhalve seconde start ie gewoon weer Windows op. (Ik heb F10, F9, F6 en F11 geprobeerd.) Hij geeft zelf F9 aan als Set-Up optie tijdens het opstarten, maar dat werkt dus niet helemaal. :confused:

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou, het was even zoeken via Google op de Engelse sites, maar dan heb je ook wat: het maakt dus uit waar je de usb-plug van je toetsenbord inplugt. Ik had hem in een hub gedaan. Werkte dus niet (goed). Toen in de toren ingeplugd: alles ging perfect. Installatie is al gebeurd.

Ik heb nog wel een vraag: ik zag tijdens het installatieproces drie partities (ik weet niet zeker of dat partities waren want er stonden geen letters met : erachter) maar het was op het scherm waar je ook 'formatteren' kunt kiezen. Het formatteren van twee 'partities?' ging zo snel (ik hoorde geen schijf ook), nog geen 2 seconden, dat ik me afvraag of ie wel echt geformatteerd heeft. Hoe kan ik dat controleren?

Heeft iemand hier een reactie op? Want ik snap het nog steeds niet.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als het kleine (bijna) lege partities zijn kan het inderdaad snel gaan, afhankelijk van welke versie je hebt is er een partitie van 100MB aanwezig enfin...
Leesvoer:
DOOR SYSTEEM GERESERVEERDE PARTITIE

Wordt de DVD van Windows 7 Professional of Windows 7 Ultimate op de gebruikelijke wijze opgestart dan wordt naast de Windows-partitie óók een primaire door het systeem gereserveerde partitie van 100 MB aangemaakt (voor de Windows Recovery Environment en BitLocker). Is de computer voorzien van EFI/UEFI (in plaats van een BIOS) dan kan de DVD ook als UEFI worden opgestart, in dat geval wordt een herstelpartitie van 300 MB (voor de Windows Recovery Environment), een EFI-systeempartitie van 100 MB (voor de noodzakelijke EFI-opstartbestanden van Windows) en een door Microsoft gereserveerde verborgen MSR-partitie van 128 MB (onder andere voor BitLocker) aangemaakt. Bitlocker (voor encryptie van partities) wordt zelden toegepast en de herstelwerkzaamheden die met de Windows Recovery Environment (WinRE) uitgevoerd kunnen worden, zijn nog vanaf de Windows-DVD op te starten. Vandaar dat de gereserveerde partities niet altijd nodig zijn, de aanmaak ervan kan echter alleen worden voorkomen door de interne schijf voorafgaande aan de setup te partitioneren en/of de reeds aanwezige primaire partitie tijdens de setup enkel te formatteren (en dus niet te verwijderen).

Wordt de interne schijf toch tijdens de setup gepartitioneerd, dan kan de extra partitie alleen met een workaround tijdens de setup weer worden verwijderd: verwijder de aangemaakte Windows-partitie, voeg de vrijgekomen ruimte toe aan de gereserveerde partitie, formatteer deze en laat Windows vervolgens op deze vergrote partitie installeren.
Bron: SchoonePC

Als het kleine (bijna) lege partities zijn kan het inderdaad snel gaan, afhankelijk van welke versie je hebt is er een partitie van 100MB aanwezig enfin...
Leesvoer:
Er was alleen de C:-schijf met Windows 7 erop. M'n andere bestanden en documenten bewaar ik op een externe schijf. In welke snelheid formatteert hij dan?

Dat is een snelformat, wordt alleen de partitietabel aangepast.

Met recovery tools zie je alles er nog op staan, kan na een gewone format ook, overigens.

Hoe had ik het anders moeten doen bij de installatie? Ik koos voor 'formatteren', hoe komt het dat dat dan niet (geheel) gebeurt...?

Oh ik dacht altijd dat formatteren noodzakelijk was. Dat het niet de bedoeling was om Windows zomaar over de oude versie heen te installeren. Ik heb altijd begrepen dat je dan problemen kunt krijgen doordat er twee Windows-versies op de schijf staan. Is dat niet zo...?

Een snelformat is ook een format, er zijn alleen geen gegevens meer van wat er op de partitie staat en de ruimte wordt gewoon gebruikt of als het onbeschreven is, een full format haalt de partitietabel gegevens weg en schrijft er dan 0'en op en zet een flag bij eventueel beschadigde sectoren.

Kort gezegd nee, je hebt verschillende softwareprogramma's die een schijf vele malen kunnen overschrijven volgens een bepaalde methode en dan nog.
Zet je hem bij het grof vuil haal dan de HDD eruit en sla er met een zware hamer op (zodat hij wat kleiner wordt), dat lucht soms ook op. :P
Voor een doorsnee gebruiker die geen staatsgeheimen heeft verzameld is dat wel voldoende.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan