Kan WinXP niet installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

deSmid

Gebruiker
Lid geworden
6 jun 2001
Ik heb hier een PC van een collega die niet meer opstart, tenminste gedeeltelijk. Zodra hij zou moeten beginnen aan XP komt er een zwart scherm en gebeurt er verder niets meer. Na een aantal minuten start de PC weer opnieuw op en herhaald zich dit steeds weer.

De PC is ook niet in veiligmodus op te starten en ook de installatieCD (origineel) stopt nadat de melding dat gekeken wordt naar de benodigde onderdelen voor installatie, hierna zwart scherm.

Intussen een WinXP-liveCD gedownload (geen discussie over de legaliteit hiervan) en hiermee getracht op te starten. Hetzelfde verhaal, tot het moment dat XP zou moeten beginnen krijg ik een zwart scherm.

Eerste controle gedaan op hardware, alles los gehaald en weer teruggeplaatst zonder resultaat. Videokaart moet volgens mij in orde zijn vanwege de conclusie die ik trek uit het feit dat de computer wel volledig opstart met Kubuntu Linux-liveCD.
Bureaublad ziet er prima uit, geen vreemde kleuren enz.
Gedacht aan de harde schijf dat een probleem zou kunnen zijn. Met Kubuntu kan ik wel op de harde schijf kijken en zo te zien staat daar wel op wat zou moeten.
Omdat ik Kubuntu m.b.v. de CD-rom kan opstarten moet deze dus ook in orde zijn.

Tijdens het opstarten kan ik wel in Bios komen. Hier staan geen vreemde instellingen zo te zien maar toch de optie gebruikt voor laden van de fabrieksinstellingen. Geen resultaat.

Acronis-partionCD start ook normaal op (via boot) en zie daar een mengeling van partities wat me wat vreemd overkomt, hier kan ik niet echt een goed beeld van krijgen. De collega zegt hier niets van te weten en heeft verder helemaal niets met computers.

Als ik de huidige installatie niet aan de praat krijg is het geen probleem WinXP opnieuw te installeren of zelfs de schijf te formatteren. Dit laatste zou ik graag even willen overslaan.

Hoe kan ik WinXP opnieuw installeren?
Heb ik te maken met toch een Virus of zo?
Kan het zijn dat Bios een virus heeft en hoe krijg ik dat weer goed?

Lang verhaal en misschien een kort antwoord voor een eenvoudige oplossing?
Zie graag wat tips waar ik mee verder kan.

Met vriendelijke groet,
deSmid.

Heeft deze persoon misschien AVG Anti-Virus op zijn pc staan? Dat zou je moeten kunnen nakijken met die Kubuntu live-cd: Kijk of er een map bestaat op de harde schijf onder \Program Files die AVG heet.

Is dat het geval, en hij heeft dat probleem pas enkele dagen, dan kan het zijn dat hij een foutief uitgebrachte AVG-update heeft opgehaald.
Kijk in dat geval even hier voor instructies die je mogelijk verder helpen.

Succes,

Tijs.

Ik heb de PC niet hier thuis staan dus kan even niets ondernemen. Hij heeft het inderdaad wel gehad over problemen met een virusscanner, ik dacht Panda. Deze heeft hij verwijderd en een andere geïnstalleerd en dat zou best AVG kunnen zijn.

Zodra ik meer weet kom ik hier nog even op terug.
Voor nu bedankt.
Grt,
deSmid

Probleem niet echt kunnen achterhalen maar uiteindelijk m.b.v. ERD-commander toegang kunnen krijgen tot de harde schijf en nog wat data gekopieerd die bewaard moets blijven. Met ERD en acronis heb ik de PC kunnen voorzien van een nieuwe partitie en weer geformateerd en uiteindelijk werd ook de install cd van windows XP weer herkend en is Windows weer opniuew geinstalleerd.

Bedankt voor de meedenkers.

Groet,
deSmid.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan