kan XP niet installeren doordat een ander het beheer heeft

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fleurtje37

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2004
Hallo, ik ben net nieuw hier en ik heb een vraagje aan jullie. Ik probeer iemand te helpen met de pc. Er zit een heleboel rotzooi en virussen op. Niets werkte meer, constant foutmeldingen en popups, startpagina's die steeds wijzigen. Nu weet ik natuurlijk wel wat het probleem is. Ik probeerde ad aware en spybot te installeren maar dat gaat niet omdat haar zoon, die niet eens meer thuis woont, zich beheerder heeft gemaakt van de pc. Antispyware programma's zaten er al niet op en kan ik dus niet installeren. Een virusscan dateert uit 2002 en is nog illegaal ook. Zij wist het niet omdat ze er geen verstand van heeft. Ik heb toen geeist dat ze dat moest vragen en dat heeft ze gedaan. Naar mijn mening haal je geen updates op met zo'n oude virusscan en zeker niet met een die illegaal is. Ze heeft dus vandaag gelijk maar zelf een virusscan en firewal (die er ook niet opzat) van mcafee gekocht. Gewoon in het nederlands zodat ze het ook snapt.

Daarnaast heeft ze 80 GB aan harde schrijf. Verdeelt over een C-schrijf van 20 GB met windows en program files en een D-schrijf van 58 GB met data waarop ook weer allerhande programma's staan geinstalleerd. Ze heeft zowel in de C als in de D-schrijf mappen staan als my pictures, my music, mijn ontvangen bestanden. Als ik haar iets stuur via msn en ze slaat het op in mijn ontvangen bestanden is het niet meer terug te vinden. Zo'n zooi hebben ze er van gemaakt.

Ze woont er alleen maar er zijn vier gebruikersaccounts aangemaakt. Iedereen doet maar wat. Goed maken is dus erg lastig. Verder heeft ze windows XP in het engels. Daar snapte ze al niet veel van en ik heb speciaal voor aan aan een versie in het Nedelands kunnen komen.

Nu wilde ik de harde schrijven formateren, maar dat gaat dus niet. In de bios verander ik de first boot device naar cd rom, de second boot device naar diskette en de thirt boot device naar HHD. Daarna moet de pc opstarten vanaf de cd rom. Normaal gaat dat dus ook altijd. Dan wordt er gevraagd dat als je van de cd rom wilt opstarten dat je dan op een willekeurige toets moet drukken. Als ik dat doet start de pc op de normale manier op. Dat komt dus omdat zij geen beheerder van de pc is.

Via het configuratiescherm wilde ik naar
gebruikers account maar daar werd het password van de administrator gevraagd. Dat weet ik dus niet en zij ook niet. Ze durft het ook niet te vragen omdat ze bang is voor ruzie met haar zoon terwijl het haar eigen pc is die ze zelf heeft betaald. Dus ik ga even kijken in het systeembeheer in configuratie of ik daar iets kan zien. Ik kan daar gewoon in via mijn eigen pc thuis, maar bij haar staat hij er niet in. Wel systeem maar geen systeembeheer. En ik hoorde dat je daar het een en ander in kan veranderen.

Ik kan nu dus geen besturingssysteem installeren voor haar omdat ik niet de beheerder van de pc ben. Het moet er wel af omdat ze constant foutmeldingen krijgt, op het internet trilt het beeld constand, heel veel van die popups, startpagina's wijzigen en ze heeft virussen. Die kan ik sowieso niet weghalen want dan moet eerst norton eraf en de gekochte mcafee erop. En dat kan ik ook weer niet installeren omdat ik geen beheerder ben.

Met andere woorden; kan iemand mij vertellen hoe ik op haar systeem het besturingsysteem opnieuw kan installeren. Sorry voor het lange verhaal maar ik kan maar beter meteen duidelijk zijn.

Alvast bedankt.

Gr. Fleur

Welom op Helpmij

Als je een opstartdiskette hebt kun je gewoon de schijven formateren en een nieuw systeem installeren.

http://www.bootdisk.com/

na het formatteren de cd-rom als eerste op laten starten en met de cd van windows opnieuw installeren.

Nee ik heb geen opstartdiskette. Dat komt omdat ik die voor mijn eigen pc niet nodig heb. Daarvoor heb ik een recorvery cd en een back up op de D-schrijf.

Bedoel je nu dat ik op www.bootdisk.com een opstartdiskette kan maken?

Om te formateren moet je toch opstarten via de cd rom? En dat lukt juist niet omdat ik de beheerder niet ben.

Of moet ik met een opstartdiskette, eerst in de bios de first boot device veranderen in diskette. Lukt dat wel als je geen beheerde bent?

www.bootdisk.com weet ik ook niet goed wat ik moet doen. Ik zie zoveel dingen staan maar echt snappen doe ik het niet. Ik ben nog geen jaar bezig met alles te leren en hier heb ik nog niet mee te maken gehad.

Zou je het misschien iets duidelijk kunnen uitleggen. Sorry hoor, maar ik wil het ook graag leren

Je kunt gewoon de opstart diskette van windows 98 downloaden.

Klik dus op Windows 98 OEM op de site http://www.bootdisk.com/.

Deze moet je opslaan op de harde schijf. Dubbelklik vervolgens op dat bestand. Hij zal dan vragen om een diskette. Doe dus een lege diskette in de a: drive.
Hij zal dan een opstartdiskette maken.

Start dan de PC opnieuw op en zorg dat in de BIOS de floppy als eerste opstart.

Als het goed is zit je dan in een DOS omgeving met alleen a:.
Kijk dan of je via die floppy c: kunt zien door in te typen dir c: gevolg door een Enter.
Zie je een map windows of NT is alles goed.

Doe dan format c: gevolg door een Enter.

Leg de CD in de CD-rom speler en start de PC opnieuw op met in de BIOS de CD-rom als eerste opstart.

Zie je geen map windows of NT moet je even een berichtje geven, want dan moet het met fdisk.

Hoe dat moet wordt dan wel uitgelegd als deze manier niet werkt.

Dank je wel. Ik heb nu een opstartdiskette van windows 98 oem gemaakt. En jou bericht even uitgeprint. Ik ga dit nu zo snel mogelijk uitproberen bij die persoon.

Verder even een vraagje voor mij zelf. Ik zocht net even op google iets op over de FDisk. Nu zag ik dat je hier partities kon aanmaken. Nu heb ik op mijn eigen pc (die overigens heel goed werkt en goed beveiligd is) een harde schrijf van 80 GB. Nu zou ik ook wel partitie willen aanmaken omdat ik veel data heb. Vier jaar studie en ruim twee jaar werk in de journalistieke branche. Daarnaast ook veel muziek en dergelijke. Nu is mijn vraag of ik al mijn data kwijt raak als ik een partitie aanmaak. Of kan ik dat aamaken terwijl alles erin blijft staan. Anders kan ik beter wachten. Ik wil er met de tijd toch een harde schrijf bijzetten en dan heb ik meteen een c en d schrijf. Maar ik weet niet wanneer ik dat gaat doen, dus nu zou wel handig zijn.

Groetjes en bedankt maar weer,

Fleur

Hallo Fleur,

Als je fdisk gebruikt voor het aanmaken van partities ben je alles kwijt.
Daar kun je dus beter even mee wachten.

Er is wel een programma die het kan met behoud van data maar die is niet gratis.

Hallo Fred,

Ik heb even op je website zitten rondneuzen, mooie site en heel interessant. Nu dacht ik ...even wat dingen installeren...altijd handig.

Nu heb ik regsupreme geinstalleerd en nu zie ik dat er 757 ongeldige sleutels tussen zitten. Dat zijn veel nutteloze lege sleutels...maar ook overbodige software waarde en nutteloze bestandsexentie.

Kan ik die nu allemaal verwijderen of niet?

Die kun je gewoon verwijderen.

Het programma maakt voor het verwijderen zelf een backup die je een naam moet geven.

Mocht er toch een probleem ontstaan (wat normaal niet het geval is) kun je altijd die backup terug plaatsen.

nou helaas ik kan geen partitie aanmaken omdat mijn harde schrijf al bij de fabrikant gespitst is. Ik heb namelijk een D-schrijf waar de back up op staat, waardoor ik geen cd rom nodig heb om opnieuw te installeren.

Dat wist ik wel maar dacht dat het kon. Nee dus. Van HP zeiden ze dat ik hem wel kon spitsen maar dat dat problemen kon geven. En daarnaast als ik later een keer moet recorveren dan brengt hij zichzelf terug zoals ik hem van de fabrikant kreeg. Dus met 1 harde schrijf.

Dus ik ga maar een harde schrijf erbij kopen. Die zijn niet zo duur en ik heb maar 80 GB dus het kan nooit kwaad. Maar wel bedankt

Dat andere ga ik zo proberen.

Hoi Fred,

Ik heb via Regsupreme alle sleutels en alle bestands extenties weggehaald die niet bestonden, maar doet een programma als kazaa het ook niet meer. Ik heb mijn pc hersteld naar gisteren en dan doet ie het ook niet. Dus ik probeer kazzaa uit de software te verwijderen en dan krijg ik het bericht.

De file you want to load (on the commond line or registy string keys. HKEY_LOCAL_MACHINE/SOFTWARE/K++/ApplicationName of HKEY_CURRENT_USER/SOFTWARE/K++/ApplicationName is does not exist or is not a file

Ik heb alles wat in backups staat weer terug gezet en nog doet ie het niet. Nu vraag ik mij af of je die niet bestaande sleutels wel mag weghalen. Of toch wel. Wat is er anders verkeerd gegaan?

Hoi Fleur,

Ik weet niet of het probleem met Kazaa en het gebruik van RegSupreme met elkaar samenhangt. Alles wat RegSupreme aangeeft kun je normaal gewoon verwijderen.
Ik heb het programma zelf ook regelmatig in gebruik en ook alle nutteloze extenties verwijderd.
Ik kon nadien Kazaa gewoon verwijderen.

Had je Kazaa kort daarvoor nog gebruikt? Want ik denk dat het niet aan RegSupreme ligt. Misschien dat je hem even opnieuw installeert dat het weer werkt.

Ik heb het net zelf nog even uitgetest door alle Backups terug te plaatsen weer verwijderen.
K-lite gestart, verwijderd en opnieuw geïinstalleerd en ik had geen problemen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan