Kan XP niet installeren en in win 98 kan ik niets installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Heng kee

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2008
Hallo allemaal,
Ik heb een oud pc'tje in elkaar gezet (moederbord vervangen). Het is een pentium 3 (1GHz). Alle hardware is goed geïnstalleert in de bios en de harde schijven geformatteerd.
Nou is het probleem:
Als ik de xp cd boot en xp installeer krijg ik tijdens het kopiëren van bestanden een blauw scherm met de melding dat hij een bestand niet kan vinden (ik heb al 3 xp cd's geprobeerd) en vraagt of de cd er wel in zit. Als ik zeg dat hij het bestand moet overslaan kan hij het volgende bestand ook niet vinden enz...
Als ik windows 98 installeer (wat wél kan, windows 2003 server doet hij ook niet) start hij gewoon netjes op en lijkt alles te werken. Echter als ik een programma wil installeren (bijv. voor videokaart driver of internetverbinding o.i.d.) krijg ik een blauw scherm en moet ik opnieuw opstarten.
Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? hoe verhelp ik dit?

Alvast bedankt

Als we beginnen met XP, wat is de exacte tekst op het blauwe scherm? In de BIOS staan de harde schijven in de juiste modus? IDE of SATA? Heb je al eens gepropeerd in de BIOS de setting Default of Optimal te kiezen en dan Save and Exit? Heb je alleen het moederbord vervangen of nog meer hardware?

Als we beginnen met XP, wat is de exacte tekst op het blauwe scherm? In de BIOS staan de harde schijven in de juiste modus? IDE of SATA? Heb je al eens gepropeerd in de BIOS de setting Default of Optimal te kiezen en dan Save and Exit? Heb je alleen het moederbord vervangen of nog meer hardware?

In het blauwe scherm staat:
'Setup cannot copy the file: netapi.dll
To retry, press ENTER
(If you are installing from a CD, make sure the CD is in the CD-ROM drive.)
To skip the file, press ESC.
(Caution: If you skip this file, setup may not continue and Windows XP may not work properly
To quit setup, press F3'
Als ik op enter druk krijg ik hetzelfde scherm weer.
Als ik op escape druk krijg ik hetzelde scherm alleen dan met een ander bestand (i.p.v. netapi.dll)

De harde schijven zijn IDE schijven en zo worden ze ook herkent (voor zover ik weet), volgens mij kent zo'n oud systeem nog geen SATA. (Het moederbord dat ik vervangen heb is een tweedehands bordje.)

Ik heb de voeding ook vervangen, maar dit zou niet uit moeten maken dacht ik.

De harde schijven zijn IDE schijven en zo worden ze ook herkent (voor zover ik weet), volgens mij kent zo'n oud systeem nog geen SATA. (Het moederbord dat ik vervangen heb is een tweedehands bordje.)
Misschien zou ik het met je eens kunnen zijn, als ik wist hoe oud de verschillende onderdelen zijn. Je kunt niet de specificaties van de harde schijven achterhalen?

Problemen bij de Setup kunnen veel oorzaken hebben, je kunt misschien beter deze handleiding goed doorlezen.

Sorry, maar die link had ik weinig aan. Ik denk dat het probleem iets ingewikkelder is.
De schijf waar ik een besturingsysteem op wil zetten is een 20Gb interne ide harde schijf (Western Digital WD200). Ik heb al een keer XP op deze schijf gehad (in gedeeltelijk dezelfde pc, zelfde cpu o.a.). Tijdens de XP setup wordt de schijf ook gewoon goed geformatteerd.
Ik zal even proberen de ide kabel te verwisselen met die van mijn cd-rom drives, kijken of het daar aan ligt.
Ik heb het bios op default settings gezet maar dit helpt niet. Volgens mij staat alles in het bios goed ingesteld.
Enig idee wat ik nog meer kan proberen?
Bedakt voor je hulp:thumb:

Die had ik toevallig al gelezen:), alleen ik heb de jumper al goed gezet en de harde schijf (of harde schijven, ik heb er ook een oude maxtor van 4Gb bij meestal).
Het probleem is alleen dat altijd tijdens het kopiëren van bestanden de computer een blauw scherm weergeeft. Bijvoorbeeld in Windows 98 (die ik dus wel kan installeren), als ik hier een programma op wil zetten (bijvoorbeeld de ati catalyst voor m'n videokaart) stopt hij ermee 'om schade te voorkomen'.

Is het misschien een idee om mijn bios te flashen (aangezien de computer wel werkte met het vorige moederbord). Het is een phoenix bios, welke bios update moet ik dan hebben? En hoe kom ik erachter bios versie ik heb?

Het bleek een kapot ram kaartje te zijn.
Even ter informatie voor mensen die hetzelfde probleem ondervinden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan