Kan XP niet meer opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

superwurm

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2002
Heb een heel ingewikkeld probleem

Ik wou op een harde schijf Linux doen en de partitie waar XP opstond wou ik verhuizen naar een andere schijf.
Dus dat deed ik in partition magic. Ook een partitie met win95 verhuisde ik.
PM zei dat ie wat in DOS moest doen, dus het zooitje werdt geherstart.
Ondertussen ben ik ff een patatje en 2 blikjes bier gaan halen, en toen ik terug was zag ik failure 1500-en-nog-wat (1586 of zo iets)

Sindsdien doet ie vaag. XP wil ie niet meer aankrijgen, en win95 ook niet.
Eerst kreeg ik een of andere melding dat 'ie niks kon booten
Toen heb ik maar linux geinstalleerd, en dat ging perfect. Ik zag via linux dat ie windows XP niet had verhuist. Die stond nog op z'n ouwe stekkie, maar had geen drive letter (hij was eerst D:)

Via linux kreeg ik 'm ook niet opgestart.

Toen heb ik de schijf waar XP opzat eruit gehaalt en apart proberen te benaderen via een pc. Heb 'm uiteraard master gemaakt. (als ik 'm als slave in een andere PC gooi dan herkent 'ie wel alles en kan ik er gewoon inkomen enzo).
Er zitten nu 2 partities op die schijf. Een lege en eentje met XP
XP partitie is C:
De ander is D:

Maar als ik 'm dan opstart zie ik alleen maar zwart met een knipperent streepje linksboven.
Met een windows opstartdiskette gebeurt er ook niks.

Heb nog geprobeert om W2K te instaleren op die lege partitie, maar dat lukte niet zo. Hij formateert D: en zet er wat data op, reboot, en dan zegt 'ie "Pres any key to boot from CD..."
Als ik niks doet, dan blijf ik die tekst zien en wordt ie uiteindelijk zwart
en als ik wel op een toets druk, dan gaat ie weer naar het begin van de instalatie, waar ik net al was geweest.
Dus daar heb ik ook niks aan.

Heb toen repair gedaan. Dat lukte gedeeltelijk. Heb toen MBR proberen te fixen en boot gefixt, maar zonder resultaat.
Zo net, terwijl ik dit typte, D:/winnt>enable servicename [service_boot_start] en toen zei 'ie dat het systeem register geen actieve control key had en mischien wel beschadigt zou kunnen zijn.
Verder zei 'ie dat de register entry voor de servicename gevonden was, maar dat 'ie de Start Value key mistte

Maar goed, weet iemand hoe ik het zooitje weer aan de praat krijg?

Nog een paar dingen: FDISK vanaf de floppy lukt niet
Windows XP installatie CD geeft alleen maar zwart beeld.

Laatst bewerkt:
Heb de schijf in een andere PC gedouwt en daar deed de floppy en dus ook Fdisk het wel.
Heb 'm nu met Fdisk bewerkt, en weer teruggedaan in de andere pc
Nu doet de XP cd het wel, maar zegt 'ie dat drive C: corrupt is, terwijl XP nu op E: staat !?
Vaag

Ja, dit is vaag! Hij zegt dat XP op E: zit, maar ook op C: ?
C: is corrupt en 8MB groot en fat32
D: is pakweg 12GH en leeg (tenminste een niet afggeronde W2K installatie
E: is pakweg bijna 8 GH en daar zit dus WinXP op
Maar het conflict zit 'm in dat bepaalde elementen (zo zal ik het maar ff noemen) zeggen dat winXP op C: zit en niet op E:

Ik heb via winXP repair geprobeert de boel te fixxen, maar als ik 'm nu herstart zegt 'ie "NTLDR is missing"

wat nu?

Laatst bewerkt:
ben er al achter waarom de floppy het niet deed, in de bios staat dat 'ie eerst de cd rom doet, daarna CD rom 2 en daarna de HD
Floppy kwam er helemaal niet in voor, en dat is vaag. Volgens mij heb ik dat destijds niet zo gezet.

annyway, ik ga nu Fdisk /mbr doen enzo

wat een gedoe allemaal ;-(

dat werkt ook niet
Kan geen drive C: of wat dan ook vinden

kan zelfs geen eens een HD vonden

Is er mischien iemand hier in de zaal die kan helpen????

is er dan niemand hier die het antwoord weet?

Trouwens, hij doet nu heel vaag
Hij kan opeens de harde schijven en cd roms niet meer herkennen

dit is de laatste keer dat ik die windows XP gebruik. Voortaan alleen nog maar linux

Nog steeds geen antwoord? Waar zijn de experts gebleven?

Maakt niet uit, ik heb het probleem grotendeels zelf alweer opgelost.

Op een gegeven moment werdt de HD en de CD roms niet meer herkent, wat ik ook deed, de bios kon zelfs niks meer herkennen.
Toen alles hopeloos leek en ik er over dacht om dat ding maar bij het vuil te gooien en me ergens in een hoek de zieligste mens ter wereld te gaan voelen, toen zag ik opeens het licht!
Ik dacht, laat ik ff twee halve liters met heerlijk helder Heineken gaan nemen en er eens ff goed voor gaan zitten.
Ik besloot die hele PC maar eens uit elkaar te gaan halen. Zodoende trok ik allestekkertjes er uit. Zelfs de jumpers achterin de HD. Blies ff alle stof weg. En zette alles weer in elkaar.
Powerknopje indrukken en huppakee, hij deed het weer.
Hij had nog wel dat oude probleem met dat de hele MBR en alle partities een puinhoop zijn.
Maar ik heb de CD van W2k er in gedauwt en geinstalleert. dat ging nu pima.
Op dit moment zit ik via die net geinstalleerde W2k dit hier te typen. Ben ondertussen met windows update bezig

Als iemand nog weet wat er nou precies allemaal loos was, mag je het zeggen. Wil het toch wel ff weten, voor het geval het weer fout gaat.

En de WinXP cd gebruik ik nu als bierviltje. Wat een troep is dat zeg.

Het is duidelijk dat PM er een bende van gemaakt heeft, wat helaas kan gebeuren. Zorg altijd, dat als je zoiets doet met partities, dat alles goed gabackupped is. Zo ben ik eens tig gig aan film en muziek kwijt geraakt :(

ja, ik heb een halve dag nodig gehad om alle drivers, software en updates te installeren.
Heb overigens alle drivers, updates, software op een HD zitten, zodat ik niet steeds hoef te klooien met verschillende ceedeetjes en allerlei downloads.
Van al m'n Favorieten (MSIE), emails, adressen, enzo, heb ik ook back ups, alleen dat installeren van die hele zooi is iritant.
Maar toch wil ik uiteindelijk geen windows server, maar die van red hat (linux). Moet alleen nog RH goed onder de knie krijgen. Maar de vragen daarover post ik tezijnertijd wel op het linux foum.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan