kansberekening

Status
Niet open voor verdere reacties.

RowanP

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2007
Hallo helpmij'ers

Ik heb zelf een hekel aan mensen die op fora vragen een script te bouwen zonder het zelf te proberen, maar ik zit echt met mijn handen in het haar.

Ik ben op dit moment heel druk bezig met een website competitie die ik morgen af moet hebben (teamleden werken niet echt mee) en ik heb geen tijd om dit script in elkaar te zetten.

Daarom hoopte ik dat iemand zo vriendelijk wil zijn me te helpen. Desnoods voor een kleine vergoeding (paar eurotjes).

Het script:
Ik moet een kansberekening maken wat eigenlijk een heel simpel sommetje is. namelijk (13,5)^n. n is de variabele dat een letter of spatie voorstelt.
De bedoeling is, is dat iemand in een tekstveld een zin typt en dan het aantal tekens en spaties geteld worden en als n in de formule ingevuld worden.
Vervolgens moet eronder komen te staan dat er X aantal mutaties moesten worden uitgevoerd. X is het antwoord van de som.

Dus even op een rijtje:
- formule: (13,5)^n - n is aantal letters+spaties
- tekstveld: wordt zin ingetypt en letters+spaties worden opgeteld en als n gesteld.
- staat een zin onder het tekstveld: "Er moesten X mutaties uitgevoerd worden om succesvol te zijn." X is uitkomst van de som.

Ik ben degene die me helpt eeuwig dankbaar!

mvg Rowan

OK

HTML:
<html>
 <head>
  <script type="text/javascript">
   function telinput() {
     var teksttekens = document.tekstveld, resultaat = 0;
     var tekens = teksttekens.tekst.value;
     var getal = tekens.length;
     var resultaat = Math.pow(13.5,getal);
     document.getElementById("tekens").innerHTML = resultaat + ' ';
   }
  </script>
 </head>
<body>
  <form name="tekstveld" action="#">
  <input type="text" name="tekst" value="" onkeyup="telinput();">
  <BR>
  Er moesten <span id="tekens"></span>  mutaties uitgevoerd worden om succesvol te zijn.
  </form>
 </body>
</html>

Er komen dan wel niet-gehele getallen uit. Vandaar mijn vraag.

Wat doet die delen door 2 daar bij en waarom moet 27 (als er al door 2 gedeeld moet worden) gedeeld worden door 2 en dan tot de macht n gedaan en niet eerst tot de macht n en dan delen door 2.

Trouwens vanwaar komt in godsnaam dat delen door 2? Heb je dat ergens in een cursus gevonden. Indien ja dan is die fout. Als je het zelf bedacht hebt, dan heb je het niet goed bedacht. Je moet niet zomaar formules uit je mouw schudden. Als ik het goed begrijp gaat het om het aantal keer dat je gemiddeld moet proberen om de zin te bekomen. Echter moet dan niks gedeeld worden door 2. De kans op de letter a bvb is 1/27, dan ga je gemiddeld 27 keer moeten proberen voor je een a hebt. Dat kan je berekenen of intuïtief inzien, maar daar ga ik niet op in. Of bvb mss minder moeilijk in te zien: gemiddeld twee keer een muntstuk opgooien voor je kop hebt. Volgens jou formule zou dat één keer zijn?? Kan niet he. Of mss bedoel je dan nog 1,5 keer maar dat is ook fout. Of begrijp ik gewoon de bedoeling verkeerd en wordt er iets anders berekend?

OK

HTML:
<html>
 <head>
  <script type="text/javascript">
   function telinput() {
     var teksttekens = document.tekstveld, resultaat = 0;
     var tekens = teksttekens.tekst.value;
     var getal = tekens.length;
     var resultaat = Math.pow(13.5,getal);
     document.getElementById("tekens").innerHTML = resultaat + ' ';
   }
  </script>
 </head>
<body>
  <form name="tekstveld" action="#">
  <input type="text" name="tekst" value="" onkeyup="telinput();">
  <BR>
  Er moesten <span id="tekens"></span>  mutaties uitgevoerd worden om succesvol te zijn.
  </form>
 </body>
</html>

Er komen dan wel niet-gehele getallen uit. Vandaar mijn vraag.

Nee dat klopt, maar dat maakt niet uit. Je bent mn held :D

----------------

Wat doet die delen door 2 daar bij en waarom moet 27 (als er al door 2 gedeeld moet worden) gedeeld worden door 2 en dan tot de macht n gedaan en niet eerst tot de macht n en dan delen door 2.

Trouwens vanwaar komt in godsnaam dat delen door 2? Heb je dat ergens in een cursus gevonden. Indien ja dan is die fout. Als je het zelf bedacht hebt, dan heb je het niet goed bedacht. Je moet niet zomaar formules uit je mouw schudden. Als ik het goed begrijp gaat het om het aantal keer dat je gemiddeld moet proberen om de zin te bekomen. Echter moet dan niks gedeeld worden door 2. De kans op de letter a bvb is 1/27, dan ga je gemiddeld 27 keer moeten proberen voor je een a hebt. Dat kan je berekenen of intuïtief inzien, maar daar ga ik niet op in. Of bvb mss minder moeilijk in te zien: gemiddeld twee keer een muntstuk opgooien voor je kop hebt. Volgens jou formule zou dat één keer zijn?? Kan niet he. Of mss bedoel je dan nog 1,5 keer maar dat is ook fout. Of begrijp ik gewoon de bedoeling verkeerd en wordt er iets anders berekend?

Keej, dit is een wiskunige berekening voor het aantal nodige mutaties. het gemiddelde aantal mutaties zal 13,5 zijn aangezien er 27 mogelijke tekens zijn (26 letters en spatie). Dit is even versimpelde kansberekening opgesteld. 13,5 is de gemiddelde vrewachtingswaarde van dit experiment.
Dit komt niet uit een cursus of zoiets dergelijks, dit is gewoon een simpele (en lichtelijk foutieve, maar anders moesten er met zoveel meer variabelen rekening gehouden worden dat dit niet erg was) benadering via wiskunde.
Ik vrees dus dat je de bedoeling verkeerd begrijpt. Ik hoop dat je dit nu wel doet.

mvg Rowan

Als je zeker bent van jezelf ok dan. Maar kzou toch graag weten waar het om gaat en dat is nu niet duidelijk. (Kben wat lastig zeker, maar voor de ene keer dat ik iets wiskundigs op helpmij zie (kben wiskundige)).

Ik heb je antwoord nog eens gelezen. Volgens mij zit je toch fout.

Ik denk dat we het over hetzelfde hebben. Ik heb het over het experiment waarbij je willekeurige letters (27 mogelijkheden, spatie inbegrepen) kiest (alle met gelijke kans) en noteert hoeveel keer je een letter moest kiezen voor je bvb de letter a hebt. Na hoeveel keer komt die gemiddeld uit de bus?

Dit is na 27 keer een letter kiezen. Dit kan je intuïtief als volgt zien. Als je steeds letters kiest en je noteert die allemaal in een rij dan zitten er tussen twee a's gemiddeld 26 andere letters (je telt de lengte van alle 'gaten' tussen alle a's en maakt daarvan het gemiddelde). Als je nu om na te gaan hoe lang het duurt voor je een a hebt dit uitprobeert en telkens je een a hebt noteerde hoe lang het duurde, dan zal je steeds opnieuw beginnen tellen net nadat je een a had. Gemiddeld volgen dan nog 26 andere letters voor de volgende a, dus dat wordt gemiddeld tot 27 tellen. Enkel de eerste keer kan je dat mss niet zo goed intuïtief inzien, maar dan blijft dit hetzelfde omdat de voorgeschiedenis niets te maken heeft met welke letter er op een bepaald moment uit de bus komt.

Gaat het om hetzelfde of om iets anders?

Laatst bewerkt:
Ik heb hem op beantwoord gezet :D
Bedankt

keej, de bedoeling was was dat iemand gewoon random op toetsen zou drukken en iedere keer als hij goed was ging hij automatisch naar de volgende letter om zo de zin te maken. De verwachting was dat je ongeveer 13,5keer per letter nodig had als je de fout ingetypte niet opnieuw zou typen.

Dus letter is een a: je typt c -> fout volgende kans maar je probeert c niet meer.

Dit deden we om de formule simpel te houden. Ik wijs er alsnog op, dit is niet de goede wiskundige formule maar een simpele benaderingetje.

Haha ik snap dat u hier op doorgaat aangezien u wiskunige bent ;)
In ieder geval bedankt voor de moeite! Want u probeerde mij wel keihard te helpen :D

Oeps, voor de zin dan toch 13,5*n keer proberen? Nu kan je nog uitleggen vanwaar de macht komt.:D

nu ik er zo over nadenk slaat die ^n ook nergens op. Maar ach een groot getal staat imposant. (het is maar voor anw en mijn leraar is allang blij dat wij dat onderwerp kozen)

in ieder geval bedankt!

Sorry klig in een deuk; keigrappige situatie. Eerst over die 13,5 of 27 en dan blijkt het er gewoon imposant veel naast te zitten.:D De leraar zal inderdaad wel onder de indruk zijn:D.

Ik heb de opbouw van het script opzettelijk in kleine stapjes gedaan, zodat eventuele aanpassingen gemakkelijk te maken zijn.

Mijn statistiek kennis is weliswaar ietwat roestig aangezien ik al lang geleden van de Universiteit afgeschopt ben, maar de basisbeginselen waren toch nog blijven hangen. ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan