• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kantine openingstijden berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

maaikelensink

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2011
Goede avond,
Voor de korfbal club hebben ze gevraagd of ik het kantine rooster wou bij houden want de huidige dames werden wat te oud voor het digitale systeem.
Nu heb ik een excel document gemaakt waarin ik aangeef welke teams er spelen en hoe laat en aan de hand van wat berekeningen weet hij hoe lang de kantine langer open moet blijven.
Tot dusver gaat dat allemaal prima. Maar ergens maak ik een fout en ik staar mij er blind op. Ik heb het de zomer laten rusten maar nu weet ik nog steeds niet hoe ik mijn fout kan aanpassen.
Het gaat mis in het tabblad van de zaterdag en zondag. De bedoeling is dat hij berekend hoe lang er gespeeld wordt en bij de laatste wedstrijd kijkt hij hoe lang de bar nog open moet blijven.
Wanneer de bardienst meer dan 2,5 uur duurt maakt hij er 2 blokken van en mijn fout zit ergens in het afronden van getallen.
fout 1 is wanneer het meer dan 2,5 uur duurt maakt hij er 2 blokken van maar ieder van 2,5 uur. In totaal berekend hij dus 5 uur bardienst waar bijv soms maar 3,5 uur nodig is.
Hoe zeg ik dus dat waneer het meer dan 2,5 duurt dat hij het totaal aantal uur (dit geval 3,5 uur) moet delen door 2 ? En ls het meer dan 5uur duurt dat hij het moet delen door 3 etc etc.
En dan nog mn laatste frustratie.... als een blok minder dan 2,5 uur duurt zegt mijn som wel leuk 1 blok maar hij berekend er 2.... Van die fout wordt ik simpel, en ik snap het niet...
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want aanvangstijden van wedstrijden in excel kunnen invoeren scheelt mij een hoop handmatig gereken en voorkomt (hopelijk) fouten.

:shocked:
Ben ik erg langdradig geweest ?
alvast bedankt....
groetjes maaike

Bekijk bijlage bardienst in excel - aug14.xls

dank je, ik zie dat jou som werkt.
ik ga er het weekend mee werken om hem in mijn document verder te verwerken.

Goede morgen
Heel erg bedankt voor de som, want het werkt nu zoals het hoort.
Maar kun je mij uitleggen wat deze som doet ?
=VERT.ZOEKEN(Y14;BlokkenTabel;2;1)

hij werkt wel dus dat is geweldig..
maar ik zou het graag willen begrijpen.

groetjes maaike :D

En misschien nog een vraag. In mijn som SOM(X5-B5) berekend hij hoe lang er bar dienst nodig is door de start tijd 9:15 af te trekken van de eind tijd 14:20.
Maar dan houd je 5:05 over en dus maakt hij 3 blokken. Is dat iets wat ik gewoon dan handmatig in 2 blokken moet verdelen of is er een mogelijkheid dat hij getallen af rond ?
5:05 wordt dan 5:00 en 5:11 zou dan 5:15 maken....
als het te ingewikkeld is doe ik het handmatig hoor.....:thumb:

Met deze wordt de tijd afgerond tot op 15 minuten
PHP:
=ALS(D4>0;AFRONDEN.N.VEELVOUD(SOM(X4-B4);0,0104166666666667);"")

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan