Kaper Yahoo verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jan_Kol

Gebruiker
Lid geworden
11 apr 2007
Besturingssysteem
Linux Mint en af en toe Windows 10
Office versie
LibreOffice 7.3.7.2
Sinds gisteren heeft dat stomme Yahoo mijn browsers (IE, Firefox en Chrome) gekaapt. Ik had ingesteld dat begonnen moest worden met een lege pagina (about:blank) of met startpage.com. Vandaag IOBit Uninstaller en Kaspersky hun werk laten doen, daarna MBAM en tenslotte SUPERAntiSpyware. Niets helpt, dat zeer ongewenste Yahoo blijft terugkomen en de startpagina's, die ik had ingesteld zijn niet mee beschikbaar. Ik wordt er tureluurs van en wil die opdringerige Amerikanen niet op mijn scherm zien, laat die ei..ls hun fratsen maar in hun eigen land uitvoeren en niet op mijn computer.

Iemand een idee, anders dan gewoon de startpagina in de browser opnieuw instellen want dat is al tig keer gebeurd, hoe ik van dat zeer ongewenste Yahoo af kan komen? De schooiers hebben het zo goed verborgen dat ik er maar geen vat op krijg, bah ik moet steeds minder van dit soort verrotte Amerikanen hebben.

Ik weet dat ze bij Yahoo! kei-goede lui zijn. Bekend is alleen dat het soms jaren duurt voordat fouten in hun diensten verholpen zijn en hun beginpagina is niet meer in het Nederlands. Schelden is daarom alleen maar heel dom van jou.

Bij het installeren van software moet, wanneer mogelijk, niet gekozen worden voor "snel installeren" maar voor "custom" of "zelf kiezen." Dan haal je veel van de afvinkjes voor installeren van zoekmachines al weg. Minder netjes is illegale software, bijvoorbeeld cracks en serial generators. Dan krijg je er standaard veel van deze troep bij. In het buitenland is namelijk helemaal niets gratis.

Je gaat niet gebukt onder een opdringerig geworden Yahoo! want een malware doet met de zoekpagina en beginpagina wat die wil en toevallig ziet dit er nu uit als zijnde Yahoo!. Het foute programma kan in de lijst met geïnstalleerde software staan of natuurlijk gewoon als add-on of extensie van de browser in het menu.

Zoek eens naar Advanced System Care en in het bijzonder asc browser protection (Spigot). Of Yahoo Smart Bar met Lrcnta.exe. Nogmaals: Yahoo staat in de naam maar natuurlijk heeft het helemaal niets met Yahoo! te maken. Controleer daarna ook de services. Wanneer je niet weet wat een naam inhoudt dan moet je daar naar Googelen. Klik op het pijltje of het vergrootglaasje, in het kleine zoekvenstertje op de werkbalk van de betreffende browsers en kies daar jou favoriete zoekprogramma, bijvoorbeeld DuckDuckGo. Wanneer je weinig keuze hebt dan kan je via dit kleine menu ook zoekprogramma's en sites als Wikipedia en YouTube toevoegen. Stel daarna jou startpagina's opnieuw in. Daarbij even opletten dat er geen twee komen te staan op die regel, met een scheidingsteken er tussen.

De meesten zijn dan van het probleem verlost. Om eens goed te kijken wat er wordt opgestart kan ik het programma AutoRuns van System Internals aanbevelen. Op de computer zal, buiten jou om, nog meer geïnstalleerd kunnen zijn. Dat wil actief worden en kan je met AutoRuns waarschijnlijk beter vinden als met een malware scanner. Succes

Laatst bewerkt:
Ik weet dat ze bij Yahoo! kei-goede lui zijn
Mooi, dat is jouw mening, ik denk er anders over zoals ik mededeelde. En dat kapittelen er achter houdt dat maar voor je, daar ben ik te oud voor met mijn 75 jaren.

Nu dan het Yahoo probleem. Als gezegd: Kaspersky vond niets, MalwareBytes AntiMalware ook niet en eenzelfde resultaat voor SUPERAntiSpyware. Dus de aangeraden ADWcleaner en JRT gebruikt met idem resultaat. Oké ze vonden wat restjes van ander spul (allemaal gepruts in de marge, hier twee, daar één enz.), die ik eigenlijk al vrij lang hun gang had laten gaan en nu dus toch maar heb verwijderd.
Ik ben uiterst zorgvuldig met downloaden/installeren en kies bij voorkeur de website van de maker van de gewenste software. Soms download.com of filehippo.com en zo nu en dan gratissoftwaresite.nl. Bij softonic en zo zie je mij b.v. nooit. En nooit "cracks" of ander illegaal spul, dan kun je gedoe verwachten.

Maar weer eens geprobeerd alles op starten met "about:blank". De computer nog niet herstart maar in eerste aanleg lijkt "about:blank" wel te werken. Dat is voor mij eigenlijk de handigste ook nog. De browsers, IE, Firefox en Chrome een paar keer gestart en weer gesloten en het lijkt te werken met about:blank. Met vond niets bedoel ik dus iets wat te koppelen van aan Yahoo (en dan wel de Engelse versie). Info levert niets vreemds op het moet echt Yahoo zijn, compleet met Verisign info en zo. Ik snap Yahoo trouwens niet, want die USA bedrijven staan al zo negatief in het zonnetje, dan doe je toch niet van dit soort stomme dingen?

Nog even iets heel merkwaardigs: ik gebruik ook Opera en daar is Yahoo niet binnen gedrongen; rara hoe kan dat...

Jan

Mooi om te horen dat het opgelost lijkt :thumb:

Dat opera niet gepakt is zal hoogstwaarschijnlijk liggen omdat degene die het "virusje/malwartje" heeft gemaakt hem gewoon vergeten is :)

Jammer dat je blijft volharden. Een groot bedrijf kan zich natuurlijk niet veroorloven om mensen hun startpagina te gaan veranderen dus maak je geen zorgen want je ziet spoken en begint er van te schelden terwijl daar helemaal geen reden voor is.

Ik ben blij dat een blanco pagina wel werkt en vindt het interessant dat die dan niet verandert wordt maar het probleem dat er een ongewenst "helper programma" op de computer staat, lijkt mij hiermee allerminst te zijn opgelost. Het abonnement op deze hulpvraag zeg ik op. Alfred

Beste Alfred 2,

Dat "helper programma" is zeer waarschijnlijk weggehaald door oftewel ADWcleaner of JRT, vandaar dat de pagina nu wel vervangen kan worden :)

Yahoo blijft terugkomen.

Helaas heb ik ook last van dit probleem.
Sinds ik windows 10 heb geïnstalleerd en google chrome als standaardbrowser heb ingesteld en google.com als standaard zoekmachine, blijft Yahoo opduiken.
Als ik een zoekopdracht in google geef. komt even het resultaat van google in beeld, om direct daarna te verdwijnen, waarna yahoo met zijn resultaten opduikt.
Van alles al geprobeerd, maar niets helpt.
Iemand misschien een idee ?

Je kunt een yahoo removal tool downloaden en runnen, maar bij die downloads zit vaak onnodige/schadelijke software als "bijvangst". Zo heb je waarschijnlijk yahoo ook binnengekregen. Probeer eens Revo Uninstaller ( www.revouninstaller.com/ ) die uninstalled op veilige wijze en tot in het register.
Sxxs

Bedankt voor het antwoord Hein. Ik ga het zeker proberen, maar eerst ga ik het proberen met een andere versie van google chrome.
In eerste instantie had ik de google-chrome versie voor windows 10 geïnstalleerd, maar daar was het probleem dat deze iedere keer vastliep. Op internet toen gevonden dat de Beta-versie van google chrome dit probleem niet zou hebben. Vandaag de Beta-versie geïnstalleerd. Deze versie laat echter steeds Yahoo naar boven komen bij zoekprogramma's.
Ik ga dud nu eerst meer weer de windows-10 verzie van google installeren, want als ik een probleem moet oplossen denk ik toch dat ik dat beter kan dien bij een versie die is doorontwikkeld voor windows 10.

Google chrome is mij teveel big brother, maar dat is een persoonlijke keuze
(mi is nu firefox de veiligste browser, maar die heeft ook ooit forse lekken gehad).
Maar nu jouw probleem... Als je google chrome probeert te downloaden, let dan stap voor stap heel goed op of er gevraagd wordt andere ( zg leuke) progs mee te downloaden - je moet dan de vink laten staan zeggen ze.
Zo'n vink haal je natuurlijk wel weg en dus haal je bv yahoo NIET binmen.
Kijk maar 's...die Revo uninstaller helpt je om rommel te deinstalleren - en er zijn ook zat removal tools.
Als je alles naar tevredenheid hebt gedaan en opgelost is het wel slim om mbam en ccleaner aan te zetten, daarmee ruim je vrijwel alle overgebleven rommel op.
Sxxs

Hallo Hein,

Bedankt voor je antwoord. Ga ik zeker proberen.
De reden dat ik Google wil hebben, is dat het daarmee erg makkelijk is om buitenlandse pagina's direct en in zijn geheel om te zetten in het Nederlands.
Bedankt voor je hulp.

grts, Kees

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan