Kapot of .. ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

bcetin89

Gebruiker
Lid geworden
19 jul 2007
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum.
Aangezien ik problemen heb met mijn videokaart, heb ik me meteen ff aangemeld.

Het gaat om de XFX Geforce 6800 LE 128 mb. ( wordt actief gekoeld)

Sinds kort is mijn kaart te warm.. ik heb naar de temperatuurinstellingen gekeken van de videokaart en deze staat maar liefst op 153 graden :S.. ( omgevingstemperatuur rond de 40graden) .. Deze blijft echter op 153 staan, wat natuurlijk veel te hoog is...dus het lijkt me dat ie echt kapot is.

Ik krijg soms ook rare kleuren in beeld als ik bijvoorbeeld tv op me pc kijk en spelletjes blijven hangen.. ook krijg ik hier allemaal kleuren in beeld, roze lijntjes e.d.

Verdere specificaties van mijn pc zijn:

Gigabyte GA-K8VM800M v1 (3 PCI, 1 AGP, 2 DDR DIMM, Audio, Video, LAN)
AMD Athlon 64 3400+
512 MB DDR RAM
200 GB HDD
Voeding: FSP GROUP INC 300W

Hopelijk kunnen jullie iets met deze info?..

Groetjes

Hij wordt actief gekoeld... maar is dat nog steeds zo? Ik bedoel: draait de ventilator nog goed [dus niet slepend langzaam] en is het koelblok stofvrij...? [ligt de vin er niet gewoon af...? Is mij bij dit type kaart al eens overkomen, gewoon gesmolten]
153 is echt te hoog... 127 is het maximum voor "storingvrij" gebruik.... normaal is een graad of 40 bij standaard gebruik tot 80 bij "heftige activiteit"....

Laatst bewerkt:
Hij wordt actief gekoeld... maar is dat nog steeds zo? Ik bedoel: draait de ventilator nog goed [dus niet slepend langzaam] en is het koelblok stofvrij...? [ligt de vin er niet gewoon af...? Is mij bij dit type kaart al eens overkomen, gewoon gesmolten]
153 is echt te hoog... 127 is het maximum voor "storingvrij" gebruik.... normaal is een graad of 40 bij standaard gebruik tot 80 bij "heftige activiteit"....

Jah hij word nog steeds actief gekoeld; de ventilator draait nog.. maar of tie goed draait is de vraag( hij maakt heel soms ook een geluid, alsof tie niet goed kan draaien of alsof de snelheid toeneemt en dan weer afneemt).. bij het programma everest staat bij ventilatorsnelheid 53 %..
Hij is ook stofvrij, heb m nog niet zo lang geleden schoongemaakt.

Maar wat bedoel je met de vin?..

groeten

De vin.... dat rondraaiende deel van de ventilator...
Als die ventilator op je videokaart niet lekker draait, kan dat echt de oorzaak zijn van je beeldproblemen..... blijft het systeem ook soms stilstaan? [freeze]
Dat ventilatortje koelt ook de videoram die er omheen staat... als die te heet wordt kun je ook dat soort effecten als uitvallende beeldlijnen krijgen..... dat ding moet echt zeer vlot rondtollen.....

De vin.... dat rondraaiende deel van de ventilator...
Als die ventilator op je videokaart niet lekker draait, kan dat echt de oorzaak zijn van je beeldproblemen..... blijft het systeem ook soms stilstaan? [freeze]
Dat ventilatortje koelt ook de videoram die er omheen staat... als die te heet wordt kun je ook dat soort effecten als uitvallende beeldlijnen krijgen..... dat ding moet echt zeer vlot rondtollen.....

Het systeem bevriest alleen bij spellen.. Als ik bijvoorbeeld op msn zit komen er van die rare lijnen. Ook het beeld springt om de paar seconden op zwart en keert weer terug.. Ik heb ook een paar keer gehad dat het lampje van de monitor op oranje ging en bleef, terwijl het systeem nog aan bleef staan. En over het ventilatortje, ik kan niet zien of tie goed draait of niet.. maar hij draat in ieder geval wel..

Vervang dat ding... of, om het zeker te weten, als je een grote ventilator hebt staan... schroef de kast open en laat dat ding over je videokaart blazen en kijk of het verbetert.....

Vervang dat ding... of, om het zeker te weten, als je een grote ventilator hebt staan... schroef de kast open en laat dat ding over je videokaart blazen en kijk of het verbetert.....

oke .. ik zal het proberen, maar de kaart is dus niet dood?.. of kom ik dat pas te weten na vervanging van ventilator oid

Als de kaart bij normale bezigheden een normaal beeld geeft, is ie niet stuk.... hij kan natuurlijk wel wat geleden hebben onder al die hitte, maar bij het opstarten en zolang je geen "zware klussen" aanbiedt, doet ie het goed...... dan is er zeer grote kans dat hij bij goede koeling weer perfect functioneert.......

Als de kaart bij normale bezigheden een normaal beeld geeft, is ie niet stuk.... hij kan natuurlijk wel wat geleden hebben onder al die hitte, maar bij het opstarten en zolang je geen "zware klussen" aanbiedt, doet ie het goed...... dan is er zeer grote kans dat hij bij goede koeling weer perfect functioneert.......

Oke.. thanks.. ik ga hoogstwaarschijnlijk een zalman koeler kopen (VF700-Cu/VF700-AlCu). Ik heb trouwens iets raars ontdekt bij de temperatuursaanduidigen van Nvidia. In de Nvidia Control Panel kun je kiezen tussen de klassieke control panel en de nieuwe control panel.. Bij de klassieke geeft ie als gpu kern temp. die 153 graden aan .. bij de nieuwe blijft deze op 50.. maar naast deze 50 is er ook een grafiek met kleuren van groen tot rood.. deze is echter wel rood de hele tijd( boven de 127 graden).. ik heb afb toegevoegd, misschien is dat duidelijker..

Bijlagen

• temp.JPG
    temp.JPG
    12,7 KB · Weergaven: 32
  • temp1.JPG
    temp1.JPG
    23,6 KB · Weergaven: 40
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan