Kapot RAM of moederbord???

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ruubsje

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 sep 2008
Ik heb ongeveer 2 weken geleden zelf een pc samen gesteld. De specs zijn als volgt:
-Asus P5E64 WS Evolution
-Radeon 4870X2
-Intel Core Duo E8600
-8GB OCZ DDR3 SDRAM PC10666 CL7.0 Platinum
-Zalman 850 watt voeding
-2 Western Digital 74GB 16MB Raptor
-Samsung 1TB 32MB
-Windows Vista Ultimate 64-bits

Sinds ik games ben gaan spelen heb ik vaak dat het na een minuut of 20 blijft hangen. Niks reageert meer en moet ik mijn comp opnieuw opstarten. Eerst had ik hier alleen problemen mee, maar sinds kort krijg ik ook BSOD's bij niet intensieve RAM programma's. Ik heb op andere fora gekeken, en dat wees uit op dat mijn RAM niet in orde is. Ik heb daarom memtest86+ gedownload en diverse keren gedraaid.

-Elke RAM module los in slot 1 --> niks aan de hand, memtest rapporteerd geen errors
-2 RAM modules in slot 1 en slot 3 --> niks aan de hand
-de andere 2 RAM modules in slot 2 en 4 --> niks aan de hand
-Alle RAM modules aanwezig --> het programma hangt of geeft vele errors:

[SMALLIMG]http://members.lycos.nl/ruubsje/hpbimg/SP_A0082.jpg[/SMALLIMG]

Als ik vervolgens ga testen welke RAM module kapot is (dus door steeds een verschillende eruit te halen), lijkt het alsof ik de kapotte module heb gevonden, aangezien hij in de test geen fout meer aangeeft:

[SMALLIMG]http://members.lycos.nl/ruubsje/hpbimg/SP_A0084.jpg[/SMALLIMG]

Als ik vervolgens windows vista in ga, en normaal ga gamen, crasht het spel gewoon weer...

Ik heb geen idee wat er nu precies aan de hand is, of er een RAM module kapot is, of dat er wellicht een slot in het moederbord niet goed werkt. Of ligt het misschien heel ergens anders aan?
Wat me ook opviel, is dat elke RAM module afzonderlijk een CL van 7-7-7-20 aangeeft, maar in memtest86 wanneer ze er alle 4 in zitten, ze een CL van 8-8-8-24 geven.
Alle BSOD's die ik krijg geven verschillende errors weer, van cache_manager, IRQ not equal or less, en heb ook nog wat andere gehad.

Alles wat me eventueel zou kunnen helpen wordt zeer op prijs gesteld.

Met Vriendelijke Groet,

Ruben Arts

Laatst bewerkt door een moderator:
Maar als ik die module alleen, of samen met een andere test, dan geeft memtest geen error aan... Ook zegt hij bij die module dat de CL gewoon 7.0 is?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan