Kapotte externe harde schijf, moest eerst formatteren om te openen maar ...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maystubbe

Gebruiker
Lid geworden
24 aug 2015
Beste computerkenners!

Een aantal jaar geleden had ik een externe harde schijf, maar deze is kapot gegaan (gevallen volgens mij, dat weet ik niet meer zeker). Toen ik hem hierna in mijn laptop deed was de enige optie om de harde schijf te formatteren, wilde ik deze openen.

Dit heb ik toen niet gedaan, omdat ik mijn bestanden niet kwijt wilde raken. Een tijd later besloot ik te proberen de bestanden van de harde schijf af te proberen te halen, waarna ik hem eventueel zou en ik had wat programma's gedownload om bestanden terug te halen. Één van de programma's had een aantal van mijn bestanden terug gevonden (ik kon zelfs al een preview zien van wat foto's!) maar ik moest tientallen dollars betalen wilde ik mijn bestanden daadwerkelijk terug krijgen.

Nu, weer een tijd later, heb ik besloten naar andere programma's te zoeken die wel alle bestanden terug kunnen halen zonder dat ik de volle mep hoef te betalen. Alleen nu herkennen (al mijn 3!) laptops de harde schijf niet meer! Bij Device Manager staat dat het een unknown device is en er wordt foutcode 43 gegeven. Ik heb de schijf al gedeïnstalleerd, en weer opnieuw aangesloten, maar de fout blijft bestaan. Windows Fix-It heeft ook niet geholpen.

Normaal gesproken zou ik in deze situatie constateren dat de harde schijf wel heel erg verrot moet zijn en het zelf opgeven en eventueel (hele dure!!) professionele hulp inschakelen, maar omdat het me al eerder een keer bijna is gelukt, ben ik ervan overtuigd dat het nu toch weer mogelijk moet zijn, aangezien er niks aan mijn harde schijf is veranderd in de tussentijd.

Weet iemand hoe het kan komen dat mijn harde schijf, nadat hij kapot is gegaan, een jaar of 1/2 aangaf dat het mogelijk was om de schijf te formatteren, terwijl hij de schijf nu helemaal niet meer laat zien in Deze Computer?

Blijkbaar slagen sommigen er in om fout 43 te fixen: https://www.google.nl/#q=unknown+device+43
Voor mij is niet duidelijk of het een vaste of USB schijf is, maar als het geen USB drive is zou je hem altijd eens in een USB casing kunnen zetten in de hoop dat de USB interface van die casing minder moeilijk doet dan jouw manier van aansluiten. Is het wel een USB drive, haal hem er dan eens uit en sluit hem rechtstreeks aan. Het is een long shot, maar nee heb je..

Laatst bewerkt:
Bedankt voor het antwoord Veng!

Ik had zelf ook al gegoogled op fout 43, en de manieren die werden aanraden (zoals Windows Fix-It gebruiken & het apparaat deïnstalleren en opnieuw naar hardware zoeken) grotendeels al geprobeerd, maar tot nu toe nog niks gelukt.

Mijn harde schijf is een schijf die met een USB kabel verbonden is aan de computer, dus ik zou zeggen dat het een USB schijf is, maar hoe zou ik die rechtstreeks aan kunnen sluiten dan?

Het hangt een beetje van de uitvoering af. Je hebt USB drives waar een USB drive in de casing zit, er zijn echter ook (mss de wat oudere), waarbij een gewone IDE of sata schijf in de casing op een usb interface is aangesloten. In dat laatste geval zou je de drive er dus uit kunnen halen en in een gewone pc of laptop plaatsen.
Als dat lukt heb je mazzel.

Update: Hij is nu bij schijfbeheer onder computerbeheer wel verschenen als 'station 1' en er staat nu bij apparaatbeheer dat het apparaat correct werkt. Alleen staat hij nog steeds niet bij deze computer dus ik kan hem nog steeds niet gebruiken (ik wil trouwens alleen de bestanden terug, de schijf hoef ik niet meer te gebruiken)

Zie je in "schijfbeheer dat er een partitie op staat. "Station 1" Lijkt me dan niet voldoende. Kijk eens of je een drive letter aan die partitie kunt koppelen.
Zie je geen partitie, dan zou je met een andere tooltje kunnen kijken of je daar nog iets mee kunt. B.v met "Partition MiniTool Partition Wizard bootable"
Maar er zijn meer tooltjes.

Er staat Schijf 1 - Onbekend -Niet geïnitialiseerd bij computerbeheer, schijfbeheer. Als ik hier met mijn rechtermuisknop op klik dan krijg ik de opties "schijf initialiseren" (wat niet lukt: "onjuiste functie"), offline brengen, eigenschappen, of help.
Ik zie geen mogelijkheid om een drive letter te koppelen. Noch een partitie. Ik zal die tool eens proberen.

Maar kijk toch ook eens of je een SATA drive in je casing hebt.
(Defect blijft echter defect:confused:)

Helaas, de schijf verschijnt niet in dit programma dus ik kan geen partitie creeëren.

En hoe kan ik dat zien? Ik heb nog nooit een externe harde schijf open gemaakt.

De schijf zelf moet in elk geval niet open. Kun je niet zien of het een casing is. Heb je een link naar een uitvoeringsvorm of een foto'tje. Als het een erg klein exemplaar is wordt de kans kleiner.

Gezien de twee en niet vier afgeronde hoeken zou ik zo op het oog ik zeggen dat het een HDD in een behuizing is. Kijk eens naar de connector die in de hdd gaat. Mss kun je daar iets aan zien.
Vervelend is dat men tegenwoordig zo designed, dat een plastic behuizing zo nauw sluit, dat je hem bijna altijd moet forceren om hem open te krijgen.
Maar je hebt toch niets te verliezen, dus ik zou zeggen, kijk goed of er in het midden een naad zit waar je met iets in kunt peuteren. Zelf sta ik op het punt om voor zo'n doel een tooltje bij Conrad aan te schaffen.
Sommigen gebruiken zo'n plastic pasje.
Een schroevendraaier kan ook, maar dan weet je zeker dat je de kast beschadigt.

Laatst bewerkt:
Ik heb de case kapot gemaakt en dit zit erin
Lijkt me niet dat ik hier iets mee kan zonder de USB kabel..

hdd.jpg

Nee helaas. Dit is een HDD zonder extra interface. Jammer. Dit lost je probleem dus niet op.
Omdat je het over "een aantal jaren geleden" had, was er hoop op een gescheiden systeem.

Laatst bewerkt:
Er bestaat een apparaatje waarmee je zowel gewone IDE en Sata schijven mee kan uitlezen. Het heeft een eigen voeding voor de schijf
Het geheel heeft dan ook nog een usb uitgang die je op je PC aansluit.

Ik heb er zelf al heel wat "oude" schijven mee uitgelezen.

Zag het ook bij Conrad:

USB 3.0 HDD-converter: red belangrijke data van oude harde schijven
Sluit je SATA- of IDE-apparaat extern aan op USB. Voor back-ups en het testen van harde schijven en drives.
44,99 Je korting: 44%

25,00

Voor 25 euro een universeel apparaat voor het redden van data van al je schijven

Maar misschien was dit niet het antwoord waar je op wachtte.

Leuk idee maar dat gaat hier niet werken omdat deze schijf is voorzien van de hardware en usb-interface op 1 printplaat en dus niet over de normale voeding- en data aansluitingen beschikt waarmee je hem kunt aansluiten.

@Gunneweg: Idd. Ik heb ook zo'n USB 3.0 HDD-converter. Enorm handig, maar in dit geval niet bruikbaar.
@Maystubbe: Ben je zelf handig of ken je iemand die handig is én zou je zo'n zelfde HDD kunnen vinden die toch defect is, dan kun je nog proberen de elektronica uit te wisselen in de hoop dat je dan bij je data kunt. Zelf heb ik daar echter geen ervaring mee dus ik weet niet hoe kansrijk dat is.
Wat ik ook niet weet is of er verschil in protocol is tussen bv. een USB afhandeling op een XP-computer en die op latere Windows versies.
M.a.w. probeer het ook eens op een oude/XP machine. Die zijn er nog wel te vinden.

Laatst bewerkt:
Je zou kunnen proberen een image van de schijf te maken met ddrescue onder Linux.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan