Kapotte harddisk of RAM?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Systemizer X100

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
24 mei 2003
Ik zit de laatste tijd met een vaag probleem. Vaak krijg ik als ik spellen op wil starten errors zoals 0xc0000005 en soms krijg ik ook te horen dat er iets is met een directX module die niet goed kan laden of zoiets dergelijks.
De laatste tijd krijg ik ook een ("read") / ("written") error bij het afsluiten van mijn computer. Dit wordt veroorzaakt door tabuserw.exe, een executable die nodig is voor het functioneren van mijn tablet.

Nu vraag ik me af, waar kan dit zoal aan liggen? Het meest voor de hand liggende antwoord is 'het RAM is kapot', maar ik heb er al een keer Memtest86+ op losgelaten, en er waren geen errors (ik heb de test 17 uur laten lopen).
Ik kan ook geen aparte RAM modules testen, omdat mijn moederbord alleen maar dual channel memory ondersteunt.
Toen dacht ik, misschien ligt het wel aan mijn harde schijven, misschien raakt het virtueel geheugen wel corrupt en krijg ik daardoor al die memory errors wel. Ik heb dus laatst wat programma's op mijn harde schijf losgelaten (waaronder Spinrite, die een aantal beschadigde sectoren tegenkwam), en heb daarna nieuwe IDE kabels gekocht. Het probleem bleef echter. Ook kwam er zelfs wanneer ik het virtuele geheugen uit had staan zo'n geheugenerror.

Ik was eerst van plan om mijn oude harde schijf te vervangen met een SATA harde schijf, omdat ik dacht dat mijn oude harde schijf gewoon kapot was. Ik weet dat echter niet zeker, en ik wil niet echt veel geld uitgeven aan een nieuwe harddisk en er vervolgens achter komen dat dit het probleem niet eens was.

Wat denken jullie? Is het het RAM, of is het de harddisk?

Lange Pier zei:
Hier staan wat redenen

Harde schijven zijn vaak niet de oorzaak, eigenlijk nooit, wel de ide ata\atapi en de sata drivers kunnen dat zijn, de nForce zijn daar berucht om.

Is dat zo? Hmmm, bah, moet ik net zo'n nForce moederbordje hebben. Kan ik, naast het kopen van een ander moederbord, daar iets aan doen?

Ohja, D.E.P.. Dat heb ik al eens geprobeerd, had ik uitgeschakeld, maar ik kreeg de errors nog steeds :(

Laatst bewerkt:
Als ik het goed begrijp heb je nu géén SATA HD, maar wel XP. Heb je alle updates inclusief SP2? Heb je alle drivers van je moederbord al ge-update?

Boeing_737 zei:
Als ik het goed begrijp heb je nu géén SATA HD, maar wel XP. Heb je alle updates inclusief SP2? Heb je alle drivers van je moederbord al ge-update?

Ik heb inderdaad geen SATA HD, ik heb een PATA HD, of gewoonweg, IDE. Ik heb Windows XP volledig geupdate en ook mijn moederbord drivers zijn up2date.

Al eens in Systeeminfo het Diagnostisch hulpprogramma voor DirectX gedraaid?
Je hebt neem ik aan DirectX 9.0 geinstalleerd?

En heb je ook het Tooltje van je HD fabricant er op los gelaten,en de eventueele Bath Clussters laten herstellen.
Is het overwegen waard+de link van @Lange Pier

Systemizer X100 zei:
Ik heb inderdaad geen SATA HD, ik heb een PATA HD, of gewoonweg, IDE. Ik heb Windows XP volledig geupdate en ook mijn moederbord drivers zijn up2date.

Wat ik erover lees, dat een rollback naar de XP drivers veel problemen oplost, proberen maar, zou ik zeggen.:rolleyes:

Boeing_737 zei:
Al eens in Systeeminfo het Diagnostisch hulpprogramma voor DirectX gedraaid?
Je hebt neem ik aan DirectX 9.0 geinstalleerd?

Uiteraard heb ik DirectX 9.0 geïnstalleerd ;)
Ik heb dxdiag al eens gedraaid, maar de ene keer krijg ik wel errors, de andere keer niet.

En heb je ook het Tooltje van je HD fabricant er op los gelaten,en de eventueele Bath Clussters laten herstellen.
Is het overwegen waard+de link van @Lange Pier

Dat niet, maar ik heb Spinrite er wel op los gelaten, schijnt een van de betere low-level harddisk tools te zijn.

Lange Pier zei:
Wat ik erover lees, dat een rollback naar de XP drivers veel problemen oplost, proberen maar, zou ik zeggen.:rolleyes:

Hmmm. Ik heb hier in Apparaatbeheer wat nForce ATA controllers. Ik moet dus gewoon de nVidia nForce4 Parralel ATA Controller verwijderen? Is het zeker dat ik mijn harddisk straks nog kan bereiken?

Laatst bewerkt:
Nee, niet verwijderen, gewoon de driver handmatig aanpassen, dan krijg je vanzelf de opties welke drivers er voor zijn, en dan de windows drivers kiezen, als je ze verwijderd zal windows, na een reboot, weer die nForce drivers installeren, en dat is nu net niet de bedoeling.

Niet laten zoeken en zelf kiezen, dus.:thumb:

PS, kijk ook even of de primair en secundair ide channel ook de standaard drivers gebruikt.

Laatst bewerkt:
Lange Pier zei:
Nee, niet verwijderen, gewoon de driver handmatig aanpassen, dan krijg je vanzelf de opties welke drivers er voor zijn, en dan de windows drivers kiezen, als je ze verwijderd zal windows, na een reboot, weer die nForce drivers installeren, en dat is nu net niet de bedoeling.

Niet laten zoeken en zelf kiezen, dus.:thumb:

PS, kijk ook even of de primair en secundair ide channel ook de standaard drivers gebruikt.

Hmmkay. Kzal het vanmiddag even proberen.

hoe heb je je nforce drivers geinstaleerd je moet altijd vraag niet waarom de ide driver skipen,
heb ik ook onder vonden met mij andere pc nforce 4 bord
als ik de ide van dat paket pak krijg ik blauwe sherm + traag dus gebruik standaard ide,
van windows xp

virtuosa zei:
hoe heb je je nforce drivers geinstaleerd je moet altijd vraag niet waarom de ide driver skipen,
heb ik ook onder vonden met mij andere pc nforce 4 bord
als ik de ide van dat paket pak krijg ik blauwe sherm + traag dus gebruik standaard ide,
van windows xp

Hmmmkay. Ja, ik heb de IDE drivers geïnstalleerd, ik dacht 'Dat hoort bij mijn moederbordje dus dat installeer ik maar', maar nee dus.

Systemizer X100 zei:
Hmmmkay. Ja, ik heb de IDE drivers geïnstalleerd, ik dacht 'Dat hoort bij mijn moederbordje dus dat installeer ik maar', maar nee dus.

Het is natuurlijk maar een vermoeden dat het daaraan ligt, maar proefondervinderlijk zal het je de uitkomst geven.

Ze schijnen soms ook wel te werken, dus je zult het moeten proberen, zo niet, dan zien we dat vanzelf hier weer.:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan