Kapotte hardeschijf restauratie/back-up

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rwilson

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2009
Hallo beste mensen van het helpmij forum,

Mijn vader' hardeshijf heeft het onlang begeven. Ik verwacht een virus omdat hij wel herkent word maar bij het laden van windows er gewoon mee uitscheid.
Het gaat hier over een DiamondMax Plus 8.

Nou is een complete restauratie niet noodzakelijk (natuurlijk is dit wel het liefste wat we willen). Maar ik vroeg me af of er een mogelijkheid is om een back-up te maken naar een andere pc via dos met een ethernet verbinding (of een andere manier van een externe bron). Ik heb ter beschikking nog een heel wat nieuwere pc maar deze heeft een andere harddisk aansluiting en als ik de 'kapotte' harddisk aansluit via de CD/DvD- Drive kabel dan herkent hij het niet als een werkend station. Is er een mogelijkheid om dit op te lossen of is de hoop verloren?

MvG

Roy Wilson

mischien kan je er een extern harde schijf van maken en kan je hem dan via een usb op je andere computer aansluiten en file's overzetten.

mvg,eric osman

hmm daar had ik nog niet aangedacht. Is er geen andere mogelijkheid waarbij ik zorg dat mijn nieuwe pc de hardeschijf wel kent via een CD/DvD kabel (hiermee bedoel ik dan de kabels die in de kast zitten die op een DVD lezer zijn aangesloten (want dat zijn de enige die breed genoeg zijn in de nieuwe kast))?

mischien kun je ergens een kabel zoeken met bijv aan de ene kant sata en de andere kant ide ??

want ik heb ze ooit gezien maar ik weet niet hoe ze heten :P

Ik verwacht een virus omdat hij wel herkent word maar bij het laden van windows er gewoon mee uitscheid.
Wat krijg je als storingsmelding?

Welke besturing staat er op,wellicht is het te repareren met b.v. CHKDSK.

Greetz

Dat is het punt hij geeft geen foutmelding hij start gewoon opnieuw op en kheb nog geen mogelijkheid gevonden om in DOS (of iets soortgelijks) te komen. OS = windows xp 32 bit

Ik weet niet hoe belangrijk de data is op de schijf.

Maar als dat zo is doe dan liever niets, wat de inhoud van de schijf verandert. Maak in dat geval eerst een image van de schijf.
Dit is een exacte kopie en hierop kun je van alles proberen, zonder dat je de originele data beschadigt.

Benodigd:

Lege HD van tenminste de capaciteit van de oude.
Ubuntu (Linux) CD, http://www.ubuntu-nl.org/

Als je hiervoor kiest leg ik graag uit hoe het werkt

Laatst bewerkt:
Ja het is uiterste belangrijke informatie dus... Ik hoor graag meer over die ubuntu. Maar is het daarmee ook mogelijk om informatie over te zenden naar een windows pc via een netwerk?

Ja, maar het is veiliger om eerst een kopie op een andere schijf te maken.

Je kunt het proberen.

Download Ubuntu (zie link in mijn vorige post).
Brand op CD
Sluit alleen de oude schijf aan.
Start de pc op vanaf deze cd.
Selecteer de taal (pijltes toetsen)
Kies niet voor installeren maar "Ubuntu uitproberen zonder te installeren".

Als Ubuntu is opgestart zie je bovenaan het menu "Places".
Daaronder zie je alledoor Ubuntu gevonden partities op de schijf en kun je ze waarschijnlijk ook openen.

Laatst bewerkt:
Het probleem is opgelost of bestaat nog steeds.

Opgelost? Vermeld hier dan wat die oplossing was, zo hebben degenen die gereageerd hebben en andere gebruikers er ook wat aan.

Bovendien is het wel zo netjes om dan de vraag als 'opgelost' aan te geven.

Nee het is nog niet opgelost ik krijg hem niet geboot via de Ubuntu CD. Dus....

In de BIOS de CD/DVD drive als eerste device in de lijst met boot devices gezet?

Met welk programma heb je de CD gebrand?

Laatst bewerkt:
Ik zal het vanavond nog een keer proberen want dan heb ik weer de tijd.

De cd is gebrand met nero burning rom van Nero 7 Ultra Edtition

Met nero hoef je alleen het gedownloade iso bestand te dubbelklikken.
Nero opent dan en alle instellingen staan goed en kun je gelijk branden.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan