Kapotte HDD?

Status
Niet open voor verdere reacties.

flippieflink

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2005
Ola,

Ben bij een vriend bezig met zijn PC:
Win XP Home SP2
HDD Maxtor 120GB
1 GB RAM
P4 HT 3,00Ghz

Hij heeft mij erbij geroepen omdat de PC heel langzaam is geworden.
Hij heeft een Defrag uitgevoerd en sindsdien heeft hij problemen.
Bewerkingen duren lang, PC start langzaam op, hij is verschillende gegevens kwijt (mailtjes ed.).
Denk niet dat het een virus is, heb het idee dat het of aan het RAM geheugen ligt of aan de HDD.
CHKDSK geeft VEEL "bestandsrecordsegment XXXX is onleesbaar."

Iemand goed advies?
Wat te doen na CHKDSK?
Zijn de gegevens nog terug te halen?

gr
Philip

probeer eens HDD.Regenerator.v1.51-DVT.

Laatst bewerkt:
Hallo

Wat ik zou doen .

Terwijl ik er toch ben , deze kontroleren op zuiverheid "stof" , desnoods reinigen.

Controleren alle spanningen d.m.v. multimeter of oscilloscoop.

Indien je hiermee niet kunt werken , of niet bezit , deze spanningen controleren in de b.i.o.s.

Memtest eens laten lopen op dit systeem om het geheugen eens te controleren .

Na enkele minuten zie je reeds welk "vlees je in de kuip hebt" , maar een betrouwbare test duurt .... lang .

De harddisk test ik persoonlijk d.m.v. "spinrite" , maar de hedendaagse diag prg's van de betrokken fabrikant is ook voldoende.

Hopelijk ben je iets dichter bij de oplossing ??

Peter

Allereerst bedankt voor de nuttige adviezen.
Echter hij doet nu het volgende.
Hij gaat tijdens het afsluiten direkt naar CHKDSK in een windowsscherm (niet DOS) daar doet hij de betreffende controles zoals hierboven al beschreven. Daarna gaat hij de clusters wissen/repareren, bij de vijfde blijft hij al hangen. na 15min niks maar een reboot gedaan, en gaat weer de controle uitvoeren.

Kan ik dit onderbreken, want als het een oneindige cirkel is schiet het niet echt op???
Hoe kan ik nu herstarten zonder dat hij automatisch CHKDSK uitvoert?

Start eens op met de xp cd, ga naar de repair console, en geef daar chkdsk /r in, nu "kijkt" hij de hele schijf na, na een reboot kijken of hij nog een "dirty bit" heeft, daar heb je diverse regfixen voor.

Maar dan horen we dat wel weer.

Haal eens een diagnostic tooltje af van de site van maxtor.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan