Kapotte Sata HDD

Status
Niet open voor verdere reacties.

remmie63

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2011
Hallo,

ik heb een kapotte 2,5" Seagate Momentus 5400.3 Hdd. Hij wordt niet herkend ook niet door een andere pc. Ik ga ervan uit dat het de printplaat is. Helaas heeft dit model geen extern printplaatje zoals bijv. een IDE HDD wel heeft. Als je daar de printplaat van vervangt heb je grote kans dat-ie het weer doet. Maar die van mij heeft dat dus niet. Kent iemand de anatomie van een dergelijke HDD? Zit de printplaat geintegreerd in het kastje met de HD?
Iemand ideeen of oplossingen?

Laatst bewerkt:
Was er niet een iets zoals een vriestruc? Want hij lijk mij gewoon overleden

Als er geen printplaat op zit hoe sluit je hem dan aan?
Simpel een printplaat vervangen gaat echt niet, de firmware versie moet exact gelijk zijn.

Hij zit nog in de case! Op de foto zie ik dat de printplaat ingebouwd is. wat ik niet kan zien of dan de hd bloot komt te liggen want dan is het echt einde oefening.
Vriezen heb ik ook gelezen. Daarna heb je nog zo'n 15 min om de data eraf te halen en dan is-ie echt kaduuk.

De printplaat zit er duidelijk bovenop en is dus te verwijderen, firmware kan worden vervangen maar met andere firmware zal het ook werken. Als er firmware voor deze schijf is, dan kan dit ook corrupt zijn of ontbreken. Ik heb wel eens CDRom drives gerepareerd door dat te flashen. Opnieuw de firmware flashen moet je in dat geval zeker proberen voor dat je het weggooit. Kijk hiervoor op de site van de leverancier.

Ik begrijp nu dat het een externe schijf is, die nog in de behuizing zit. De kans dat de electronica van de behuizing defect is zal groot zijn. Je moet dan eerst maar eens kijken op Internet, met name YouTube, of je kan zien hoe je de behuizing open maakt en de harddisk er uit kunt halen om te testen.

Het is geen externe HDD maar intern. Dus de case eraf halen, is vlgs mij, geen optie.

Ik ben er nu achter dat de schijf wel nog te benaderen is hij is nog niet echt dood. Gparted stuit ook op corrupt filesystem maar kan wel de partities ontdekken. De schijf wordt ook na enige tijd gebruik warm (als normaal) en er is een zeer lichte trilling in het apparaat (= leven!). Dus hoop ik dat het softwarematig op te lossen is.
Ik heb het via de terminal geprobeert fdisk, ntfsfix en ntfsprogs echter zonder resultaat.
Daarna heb ik redo recovery erop gezet maar ook hier stopt het bij het filesystem.
Weet iemand een mogelijkheid dit filesystem te herstellen?

Opgelost! De schijf draait weer en de data is gebackupped.
Poeh, dat was even zweten.
Ik was al bij een bedrijf geweest en daar kwamen ze er ook niet uit.
Toen liep ik per toeval een echte whizzkid tegen het lijf. Een half uur later was het in kannen en kruiken.
Als ik geen Ubuntu OS maar windows OS had gehad was de zaak verloren geweest dus ook een beetje geluk gehad.
Blijkbaar was een deel van de schijf beschadigd (strepen.....?????) en iets met de rechten, administrator.
Iedereen thnx voor de moeite!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan