kapotte videokaart?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gipskruit

Gebruiker
Lid geworden
18 jul 2007
Hallo
Ik denk dat iemand me hier wel kan helpen.
Ik ben een gigantische leek op dit gebied dus........mischien vraag ik wat domme vragen maar hier gaat ie.

Ik heb een medion computer van 4 jaar daarin zit een videokaart van ati radion 9800xl 128mb .Nu is die volgens mij stuk met het opstarten in zwarte scherm en verder ook kwamen er allemaal roze /groene stepen hokjes in.

Nu heb ik hem eruit gehaald en een kaartje van een oude computer erin gedaan voor het beeld(denk niet dat het een echte grafische kaart is hij uit 1996 en in zo`n wit slot gestoken maar ik heb beeld.De ati kaart zat in een bruin slot ik geloof dat het een agp 1,5v slot is (heb ik opgezocht op internet)

Mijn vraag zijn:is de kaart kapot?en kan je dat aan de kaart zelf ook zien?Ik had hem namenlijk stofvrij gemaakt en toen deed ie het weer een dag goed maar later niet meer.

En als ik een nieuwe wil kopen kan ik dan beter een tweedehands radeon 9800pro met 256mb kopen(gezien op internet en zo ja hoeveel zijn die nu nog waard?
of een sapphire 1650pro 256mb nieuw ik zie het verschiel niet zo tussen die 2

Ik hoop dat iemand tips heeft
Gr Gipskruit

Er is zo te lezen een redelijke kans dat je kaartje stuk is.
In principe is een nieuwe 1650 beter dan een (gebruikte) 9800, maar het is maar net wat je voor budget hebt en of je PC een investering nog waard is...

hallo mrmusic

Nou degene die de radeon9800 kaart wou verkopen vroeg er 80 euro voor dat vind ik iets veel omdat die radeon1650 nieuw iets van 90 kost.
Veel spellen speel ik niet op de computer tomb raider en zulke spellen, geen race of volgens mij spellen waar een hele snelle kaart voor nodig is .
Maar verder is de computer wel goed en als ik nu geen andere videokaart erin doe kan ik tomb raider volgens mij niet meer spelen omdat er nu een kaart in zit uit 1996.
Ook heb ik nog een 3dvoodoo kaart uit 1999 maar snapte niet zo goed waar die in moest hij paste niet in het agp en ook niet in zo`n witte slot.

Gr Gipskruit

Een 9800pro voor 80,- euro is veel te duur!!

Ik heb er pas nog een gekocht (128mb, is sneller dan 256mb) voor 35,- euro incl. goede Zalman koeler

Is 128mb dus dan altijd sneller ongeacht het merk?
Ik dacht hoe hoger het nummer hoe sneller en meer geheugen maar dat is dus niet zo.Dus als je moet kiezen tussen:sapphire 1650pro 512mb of sapphire 1650pro 256mb dan is die
laatste beter?:eek: wat ingewikkeld.

Ik denk als ik me bij die ati houd dan krijg ik geen hardware conflicten of kan dat net zo goed?
Ligt dat dat aan een bepaald merk en het merk van de computer of maakt dat niks uit?

Kan er natuurlijk niet alles in doen omdat het een wat oudere comp is.

hahah dit word nog wat:(

Is 128mb dus dan altijd sneller ongeacht het merk?
Ik dacht hoe hoger het nummer hoe sneller en meer geheugen maar dat is dus niet zo.Dus als je moet kiezen tussen:sapphire 1650pro 512mb of sapphire 1650pro 256mb dan is die
laatste beter?:eek: wat ingewikkeld.

Nee, dat is iets wat voor de vorige generaties videokaarten gold. Neem gewoon de 1650pro met 512mb DDR2 AGP. Deze is sneller dan de 256mb-variant.

Je moet dus wel naar het totaalplaatje kijken en niet alleen naar de hoeveelheid geheugen wat er op een kaart zit.

Bovendien ken ik nu al zoveel Radeon 9600/9800's die overleden zijn, dat ik in elk geval niet meer zou kiezen voor een andere 9800 (en zeker geen tweedehands)

Ja, deze is 2,5 jaar oud ongeveer en ik speelde niet veel spelletjes dus veel is ie niet gebruikt.
Of zo`n kaart moet ook gebruikt worden door videobewerking want,dat heb ik wel veel gedaan.
En een nieuwe zit weer garantie op dus,denk ik dat ik voor die 1650 pro 512 mb ga.Is dan weer sneller.

Heel erg bedankt allemaal ben weer wat wijzer:D
Gr Gipskruit

Laatst bewerkt:
Hallo iedereen:rolleyes:

Ja toch nog een vraag dacht dat ik er uit was.
Nu heb ik het over de ATI X1650PRO 512MB gehad en wat ik kan vinden kost die ongeveer 90 euro nu heb ik een radeon 9250
128Mb DDR gezien voor 30 euro dat scheeld natuurlijk heel veel.

Ik game dus niet heel veel wel doe ik veel videobewerking zou die laatste dan ook een optie wezen.
Je koopt ook vaak apperaten waarvan je de helft niet gebruikt vandaar.
Of heeft iemand ervaring met deze laatste?

Mischien nog wat info over mijn computer ik heb een pentium 4 met 2.60ghz en 512mb 120 hdd

Gr Gipskruit

Neem geen Radeon 9250, dat is een 64bits kaart (de X1650 is 128 bit) je gaat daar, ook voor videobewerking, spijt van krijgen.

Dank je maestro12
Heb nu gevraagd aan de verkoper of de radeon ATI X1650PRO 512MB op mijn moederbord kon dat kon hij niet vertellen en stuurde mij naar medeon dus even afwachten wat hun zeggen .
Maar ik denk dat ik dan toch voor de ATI X1650PRO 512MB ga .
Tenzij hij de zwaar is voor mijn comp.
Maar wat betekend retail eigenliijk. zie ik zo vaak staan.
Gr Gipskruit

De X1650 gaat prima op de Medion draaien.
Het verschil tussen 'retail' en OEM (reseller) is een mooie verpakking en eventueel wat extra programma's (of spellen)

Nee, dat is iets wat voor de vorige generaties videokaarten gold. Neem gewoon de 1650pro met 512mb DDR2 AGP. Deze is sneller dan de 256mb-variant.

Je moet dus wel naar het totaalplaatje kijken en niet alleen naar de hoeveelheid geheugen wat er op een kaart zit.

dat klopt ook niet helemaal wat jij zegt
neem dan een 1650pro 512ddr3 of gddr3
ddr2 is ongeveer het traagste wat er is
en zoals jij zij (je moet dus wel naar het totaalplaatsje kijken en niet alleen naar de hoeveelheid geheugen wat er op een kaart zit)
maar dat geheugen moet dan ook weer goed zijn
dus dan moet je niet ddr2 nemen.

dat klopt ook niet helemaal wat jij zegt
neem dan een 1650pro 512ddr3 of gddr3
ddr2 is ongeveer het traagste wat er is
en zoals jij zij (je moet dus wel naar het totaalplaatsje kijken en niet alleen naar de hoeveelheid geheugen wat er op een kaart zit)
maar dat geheugen moet dan ook weer goed zijn
dus dan moet je niet ddr2 nemen.

Hij heeft een AGP-slot. De 1650Pro's in AGP-uitvoering hebben alleen maar DDR2-geheugen.
De PCI-E versies hebben DDR2 of DDR3-geheugen. GDDR3 is trouwens hetzelfde als DDR3.

nou ik heb eindelijk andwoord gekregen van medion of het moederbord hem aan kon .En het enigste wat ze zeiden is dat heel mischien de voeding problemen kon geven maar dat wisten ze niet zeker.

Wat een gedoe:rolleyes:
Nu is mijn voeding volgens hem(medion)350w
Heeft iemand ervaring?

Sorry dat ik hier zoveel over vraag maar de kaart ga ik dan bestellen via internet en over ruilen doen ze wat ingewikkeld dus .....

Gr Gipskruit

Een X1650pro trekt ongeveer 40 Watt bij volledige belasting, je oude kaart trok ongeveer net zoveel, ik voorzie geen problemen.

Thanks Meastro,
Voor alle info ik heb hem besteld dus ik wacht het af.
Ik denk wel dat het goedkomt en zo niet dan vraag ik het wel weer op dit forum.
Heel erg bedankt groetjes Gipskruit

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan