kapotte voeding? hoe controleren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

andyr74

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2002
Het gaat hier om de pc van een kennis. Gisteravond gaf die plots een "doffe knal" en een wat verbrande geur. Ik was er zelf niet bij, dus ik weet zelf niet echt hoe het klonk. De pc stond niet aan maar zat gewoon in het stopcontact. Ze hebben dus direct de stekker uitgetrokken en enige tijd later de pc opnieuw geprobeerd maar die doet nu niks meer. De stopcontacten zijn in orde wat dit is gecontroleerd met een bureaulamp.
Mijn eerste gedacht is dat de voeding het heeft begeven maar hoe kan je dit zeker weten? Zit in een voeding ook een zekering die misschien gesprongen is?
Een andere pc om de voeding in te proberen heb ik niet, dus dat is geen oplossing. En vooraleer een nieuwe voeding te kopen had ik graag zekerheid gehad of het wel degelijk de voeiding is.
De pc is ongeveer 5 jaar oud en wordt niet zo heel veel gebruikt. Maar het zou wel jammer zijn al deze kapot is. Als het met een nieuwe voeding (goedkope voeding: 25 a 30 euro) opgelost is, kan hij nog wat blijven staan.

Als er een doffe knal te horen was en er reen geur uit komt, dan lijkt me dat de voeding is overleden. Als alleen een zekering doorbrand, dan geeft dat geen rook en ruik je hem ook niet. Als de zekering in de voeding inderdaad defect is, dan zou ik het er niet op vertrouwen om er zomaar een nieuwe in te doen, mogelijk is er nog meer defect.

robbie32

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan