visha
Terugkerende gebruiker
- Lid geworden
- 29 jul 2005
Hallo,
dit zal waarschijnlijk in verkeerde topic vallen maar kwist geen andere te vinden zoals overig ofzo.
maarre ik had een vraag over karakter tekens.
ik heb ff beetje gelezen over verschillende sets.
nu snap ik dat je ASCII hebt voor amerikaanse letters. Ansi voor extended karakters gebaseerd op ASCII
Latin-1 ISO 8859-1 voor latijnse taal
Unicode voor alle tekens
maar nu lees ik iets over UTF-8. maar wat is dit? ik snap de uitleg niet precies
uitleg op de site
Kan iemand mij dit uitleggen en de verschil met de andere als dit een tekenset is?
Byee VRC
dit zal waarschijnlijk in verkeerde topic vallen maar kwist geen andere te vinden zoals overig ofzo.
maarre ik had een vraag over karakter tekens.
ik heb ff beetje gelezen over verschillende sets.
nu snap ik dat je ASCII hebt voor amerikaanse letters. Ansi voor extended karakters gebaseerd op ASCII
Latin-1 ISO 8859-1 voor latijnse taal
Unicode voor alle tekens
maar nu lees ik iets over UTF-8. maar wat is dit? ik snap de uitleg niet precies
uitleg op de site
UTF-8 (8-bit Unicode Transformation Format) is een manier om Unicode/ISO 10646-tekens op te slaan als een stroom van bytes,
een zogenaamde tekencodering. Alternatieven zijn UTF-16 en UTF-32.
UTF-8 is een tekencodering met een variabele lengte: niet elk teken gebruikt evenveel bytes. Afhankelijk van het teken worden
1 tot 4 bytes gebruikt. Voor het vastleggen van elk van de 128 ASCII-tekens is slechts één byte nodig.
Hoewel het niet efficiënt lijkt om Unicodetekens in 4 bytes te moeten coderen, is UTF-8 eenvoudig in gebruik omdat de codering van
een tekst met uitsluitend ASCII-tekens in ASCII en UTF-8 gelijk is.
Kan iemand mij dit uitleggen en de verschil met de andere als dit een tekenset is?
Byee VRC