• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kasboek posten optellen en verplaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ErikC

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2007
Als penningmeester van een vereniging hou ik een kasboek bij. Ik heb in een excel bestand een werkblad met daartoe diverse kolommen gemaakt. Een van die kolommen ( kolom C) heb ik grootboekposten genoemd.
Na het invoeren van de gegevens, zoals datum, (kolom A), actie (kolom B) grootboekpost (kolom C) en het bedrag in kolom D en E, ( twee rekeningnummers) wil ik de grootboekposten van een en dezelfde post bij elkaar opgeteld hebben en deze gegevens op een ander werkblad in hetzelfde bestand tevoorschijnen laten komen.
Ik weet hoe ik met behulp van autofilter alle rijen met dezelfde grootboekcode kan selecteren. Dit kan ik dan wel kopieeren en plakken, maar ik zoek eigenlijk een modus om na het vullen van een rij, dat Excel deze rij dan kopieer naar het werkblad wat bij die grootboekpost hoort, zodat ik dus altijd een up to date overzicht per grootboekpost bij de hand hebt.
Ik heb niet zoveel verstand van VBA, maar misschien zijn er wat simpele oplossingen.

Alvast bedankt voor ieders hulp

ErikC

Ik zou eens gaan kijken naar de DBSOM functie, waarbij je criteria doet op grootboekpost.

Als penningmeester van een vereniging hou ik een kasboek bij. Ik heb in een excel bestand een werkblad met daartoe diverse kolommen gemaakt. Een van die kolommen ( kolom C) heb ik grootboekposten genoemd.
Na het invoeren van de gegevens, zoals datum, (kolom A), actie (kolom B) grootboekpost (kolom C) en het bedrag in kolom D en E, ( twee rekeningnummers) wil ik de grootboekposten van een en dezelfde post bij elkaar opgeteld hebben en deze gegevens op een ander werkblad in hetzelfde bestand tevoorschijnen laten komen.
Ik weet hoe ik met behulp van autofilter alle rijen met dezelfde grootboekcode kan selecteren. Dit kan ik dan wel kopieeren en plakken, maar ik zoek eigenlijk een modus om na het vullen van een rij, dat Excel deze rij dan kopieer naar het werkblad wat bij die grootboekpost hoort, zodat ik dus altijd een up to date overzicht per grootboekpost bij de hand hebt.
Ik heb niet zoveel verstand van VBA, maar misschien zijn er wat simpele oplossingen.

Alvast bedankt voor ieders hulp

ErikC

De functie die je kan gebruiken in je 2e werkblad is =SOM.ALS

Syntaxis

SOM.ALS(bereik;criterium;optelbereik)

bereik is het cellenbereik dat u wilt evalueren per criterium. De cellen in elk bereik zijn getallen of namen, matrices of verwijzingen die getallen bevatten. Lege waarden en tekstwaarden worden genegeerd.

criterium is het criterium in de vorm van een getal, expressie of tekst waarmee u opgeeft welke cellen u wilt optellen. criterium kan bijvoorbeeld worden weergegeven als 32, "32", ">32", "appels".

optelbereik duidt op de feitelijke cellen die worden opgeteld als de corresponderende cellen in bereik aan criterium voldoen.

Om te verwijzen naar een cel in een ander werkblad, toets je de naam van het werkblad gevolgd door uitroepteken, gevolgd door het celbereik. Bijvoorbeeld: Klant!A1:A50, of Klant!B:B

Meer informatie is te vinden in de helpfunctie.

groet
Jochem

Hierbij een voorbeeldje, waar ik ook een validatie in heb staan om invoer fouten te voorkomen.

In het voorbeeld van bandito bod, zou mijn formule als volgt zijn:
Code:
=SOM.ALS(Blad1!C2:C6;Blad1!B4;Blad1!D2:D6)
. Ik weet niet wat het voordeel is van de ene t.o.v. de andere functie.

Laatst bewerkt door een moderator:
som.als ( bijna)

De functie DBSUM kan ik in mijn versie ( 2003) niet vinden. Ik zie wel wat er gebeurt maar met valideren heb ik nog geen ervaring, dat zal ik dan eerst moeten gaan uitzoeken.
Maar misschien is het iets eenvoudiger als ik gewoon de uitkomsten op het zelfde werkblad wil hebben.
De functie som.als begrijp ik, maar ik krijg het niet voor elkaar.
In kolom B staan de omschrijvingen, in kolom C heb ik aan elke omschrijving een soort afkorting toegekend ( zo staat kuit voor kantineuitgaven en rp voor representatie), in de kolommen D en volgend staan de bedragen ( verschillende rekeningen of kaslade).
Nu heb ik met de volgende formule =som.als(a5:d472;"kuit";d5:d472) geprobeerd alle bedragen die horen bij de grootboekpost Kuit bij elkaar opgeteld te krijgen maar krijg steeds 0 (nul) als uitkomst.

Ik weet dat ik op de goede weg ben, maar kennelijk staat er iest niet goed

Kolom B kolom C kolom D kolom E kolom F

Bas vde Heiden kuit -79,19
Myosotis rp -12,50
avr avr -199,85
air products oh -21,42
kantine kuit - 21.01

Alvast weer bedankt voor jullie snelle reacties

ErikC

Laatst bewerkt:
De functie die je kan gebruiken in je 2e werkblad is =SOM.ALS
.....

Helemaal juist, de SOM.ALS kan je ook gebruiken. Ik dacht te moeilijk:o

Het voordeel van een DBfunctie is dat je makkelijk meerdere criteria kan opgeven. Maar dat is hier zo te lezen niet aan de orde.

Hoi Paul,

Ik heb een nederlandse versie.

Ik ben benieuwd wat dat op gaat leveren.

Groeten

Erik

Hoi Paul,

Ik heb een nederlandse versie.

Ik ben benieuwd wat dat op gaat leveren.

Groeten

Erik
Ok, dan moet je de SOM.ALS kunnen gebruiken hoor.

De formule die jij schreef:
Code:
=som.als(A5:A472;"kuit";D5:D472)
kijkt in A5:A472 naar cellen waar "kuit" staat. Hierna worden de cellen op dezelfde regel in kolom D (D5: D472) gesommeerd.

Edit: Ik zie het al, jouw formule was:
Code:
=som.als(A5:[B]D[/B]472;"kuit";D5:D472)
verander de dikke D in een A.

Laatst bewerkt:
som als

Hoi Paul,

Ik weet niet wat ik verkeerd doe.
Ik heb een klein testbestandje bijgevoegd,
Kan het aan de instellingen van de pc liggen?

groeten

Erik

Bijlagen

Even zeggen: het is DBSOM in het Nederlands en DSUM in het Engels.

En het is SOM.ALS in het Nederlands en SUMIF in het Engels.

Doe even een voorbeeld bestandje in Excel als je wilt. Je moet het eerst wel zippen voordat je het kunt uploaden.

Hehe, het wordt een beetje duidelijk bij mij.

Je wilt filteren op kolom C, en hebt 2 kolommen met bedragen (D en E toch??), die beide moeten worden meegerekend.

Het makkelijkste voor jou is denk ik een hulpkolom (F "totaal") maken.
hierin zet je (in F5):
Code:
=D5+E5
Vervolgens doortrekken t/m F472.

Hierna zet je in de gewenste cel voor de som per grootboekpost:
Code:
=SOM.ALS(C5:C472;"oh";F5:F472)

zo krijg je de som van alle bedragen van grootboekpost "oh".

Laatst bewerkt:
gezipt,

ik heb het eerder gestuurde pdf bestand nu als zip bestand meegestuurd.
Ik hoop dat jullie er nu uit komen, zou het mogelijk zijn doordat het optelbereik over meerdere kolommen is verdeeld?

Tot nu toe krijg ik constant o,oo euro als uitkomst
----------------

Groeten

Erik

Bijlagen

Ok, hier jouw bestandje retour met verschillende oplossingen.
Je kan werken zonder en met een hulp kolom.

De makkelijkste voor jou zal die met een hulpkolom zijn of die met een dubbele som.als.
De derde (matrix formule) zal te moeilijk worden denk ik.

Bijlagen

Bedankt

Hoi Paul en anderen

Het is gelukt, met de standaard functie som.als lukte het niet om meerdere kolomen (in mijn geval D en E) , maar met de oplossing van Paul om eerst de kolommen D en E samen te voegen en vervolgens de formule toe te passen is het gelukt,

Bedankt, nogmaals

Groeten

Erik

Hoi Paul

Las net nog even jouw antwoord over de matrix formule, ik ga dat ook nog eens bekijken. Al doende leert men.

Bedankt

Erik

Beste ErikC,
Die matrix formule had ik meer als oefening voor mezelf gedaan. Dit zijn complexere formules, voor de wat meer ervaren excel gebruikers.
Toen de matrix formule er stond heb ik hem maar laten staan, terwijl ik hem denk ik nu beter weg had kunnen halen.

Als ik jou was zou ik de matrix formules maar even laten rusten. Probeer eerst aan je algemene excel kennis te werken. Hier valt echt nog genoeg te leren.

succes ermee.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan