Kasdagboek

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jos1234

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2006
Hallo
Ik heb een tijdje geleden in Excel een kasboek bijgehouden, waarin ik een draaitabel heb gestoken. Zie bijlage voor een schermafdruk.
Nu ben ik bezig om dezelfde gegevens in Access te steken en ik zou ook een dergelijke draaitabel willen hebben (gebaseerd op een kruistabelquery). Is dat mogelijk in Access (2003)? Ik krijg het niet voor elkaar. De structuur van mijn tabel ("Kasdagboek") blijkt uit het PDF-bestand, waarin ook enkele ingevulde records zitten.
Dank je wel.
JV

Bijlagen

• schermafdruk_draaitabel.jpg
    schermafdruk_draaitabel.jpg
    25,7 KB · Weergaven: 129
  • Kasdagboek.pdf
    Kasdagboek.pdf
    20,2 KB · Weergaven: 101
Laatst bewerkt:
Het lijkt mij niet zo'n lastige kruistabel. Wat is het probleem precies?

Het lijkt mij niet zo'n lastige kruistabel. Wat is het probleem precies?

Het probleem is dat ik eigenlijk nog nooit met een kruistabel in Access heb gewerkt en niet goed weet welke velden als rijkop, resp. als kolomkop moeten gekozen worden in dit geval. Ik zou ongeveer hetzelfde resultaat willen bekomen als de excel-draaitabel, dwz links de algemene rekening en ernaast (in 2 kolommen) de totale waarde die op die algemene rekening is geboekt (positief/negatief). Daaronder het totaal van het bedrag positief/negatief. Of vraag ik te veel?

JV

Laatst bewerkt:
Je veld Rekeningnummer is in dit geval de Rijkop. Dus de kolom met de nummers. Als Waardeveld gebruik je het veld dat je wilt gebruiken voor de totalen, dus dat is niet zo'n moeilijke. De kolomkop is een wat lastige in dit geval, omdat je een kolom met positieve getallen wilt, en een kolom met negatieve waarden. Als ik het goed intepreteer. Je moet daarom denk ik een aparte query maken, waarin je bijvoorbeeld met de knop Totalen eerst per rekeningnummer de uitkomsten berekent. Vervolgens maak je een formuleveld, waarin je de positieve getallen markeert als "Plus", en de negatieve getallen als "Min", en die kolom gebruik je dan straks als kolomkop. Bijvoorbeeld een formule als deze:
Balans:IIF([Totaal]>0;"Plus";IIF([Totaal]<0;"Min";"Nul"))
Je kruistabel wordt dan:
Rijkop - Rekeningnr
Kolomkop - Balans
Waarde - Totaal

Je veld Rekeningnummer is in dit geval de Rijkop. Dus de kolom met de nummers. Als Waardeveld gebruik je het veld dat je wilt gebruiken voor de totalen, dus dat is niet zo'n moeilijke. De kolomkop is een wat lastige in dit geval, omdat je een kolom met positieve getallen wilt, en een kolom met negatieve waarden. Als ik het goed intepreteer. Je moet daarom denk ik een aparte query maken, waarin je bijvoorbeeld met de knop Totalen eerst per rekeningnummer de uitkomsten berekent. Vervolgens maak je een formuleveld, waarin je de positieve getallen markeert als "Plus", en de negatieve getallen als "Min", en die kolom gebruik je dan straks als kolomkop. Bijvoorbeeld een formule als deze:
Balans:IIF([Totaal]>0;"Plus";IIF([Totaal]<0;"Min";"Nul"))
Je kruistabel wordt dan:
Rijkop - Rekeningnr
Kolomkop - Balans
Waarde - Totaal

Dit gaat mij even boven mijn petje.Ik ben maar een beginneling.:o

Dat geeft niks, dat is nou eenmaal het nadeel als je ergens mee begint, dat je nog niks weet ;)
Als je een voorbeeldje met wat testgegevens kunt posten, kunnen we iets maken dat je als basis kunt gebruiken; anders blijft het bij algemene aanwijzingen, waar je, gezien je reactie, nog niet zo heel veel aan hebt!

Dat geeft niks, dat is nou eenmaal het nadeel als je ergens mee begint, dat je nog niks weet ;)
Als je een voorbeeldje met wat testgegevens kunt posten, kunnen we iets maken dat je als basis kunt gebruiken; anders blijft het bij algemene aanwijzingen, waar je, gezien je reactie, nog niet zo heel veel aan hebt!

In bijlage (Zip-bestand) heb ik enkele testgegevens ingevuld. Mocht er nog iets nodig zijn, hoor ik het wel.
Bedankt
Jos

Bijlagen

Zal er een blik op werpen ;)

Zo iets?

Bijlagen

• Kasboek.jpg
    Kasboek.jpg
    21,7 KB · Weergaven: 92
Dan neem ik de complimenten met alle plezier in ontvangst :D
Het principe draait om een Union query qKas, die twee losse queries bij elkaar brengt. De reden hiervoor is, dat je voor een kruistabel een veld moet hebben dat gesplitst kan worden in kolommen, en die heb je niet in je gegevens. De queries qKasPos en qKasNeg doen dat wel. Ze doen niet veel meer dan een veldnaam genereren bij een bepaald veld. De twee queries komen dus samen in qkas, en die wordt dan als basis gebruikt voor de Kruistabel.
Je kunt overigens wel met minder queries toe (voor het geval anderen hier bovenop springen ;) ) door met een IIF functie de juiste veldnaam te genereren. Die optie mag je zelf bedenken... Mijn gekozen oplossing is handiger als je veel verschillende kolommen nodig hebt. De Union plakt dan alle verschillende queries netjes in één.
Deze db is dus hopelijk wat duidelijker dan dat ik alles in één query plak.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan