Kast van MDF

Status
Niet open voor verdere reacties.

bloxke

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2007
Hallo,
Ik ga een kast van mdf maken, maar wat zijn de beste maten om te nemen, zodat er alles goed in past?
Ik heb nog een oude ATX kast staan, kan ik die ook als basis gebruiken om mn moederbord, dvd-speler en harde schijf in te hangen,of kun je dat ook allemaal los kopen/maken?

Gr Martijn

Hoi Bloxke,

voor de maten kan je eigelijk alle kanten op, als je hem maar ruim genoeg maakt. De onderdelen van een PC hebben allemaal standaard maten, dat moet dus niet al te moeilijk zijn. Zo zijn harde schijven en dvd-spelers e.d. allemaal 3,5 inch breed.

Waar je wel even rekening mee moet houden is dat alle onderdelen geaard moeten zijn naar de voeding, normaal gebeurt dat via de kast, maar dat gaat met MDF een beetje moeilijk. Dus even voor elk onderdeel een verbinding maken met de buitenkant van de voeding, en er kan weinig mis gaan.

Succes. Cotje

Het makkelijkste is het frame van een oude kast te gebruiken en je panelen van MDF te maken. Zo heb ik m'n Casemod ook gemaakt. Front en zijkanten zijn van MDF, de boven kant doe ik misschien ook nog eens. Compleet een kast van MDF is ook mogelijk, maar lastiger. Denk daarbij aan het monteren van je hardware en zoals hierboven aangegeven je aarding.

Laatst bewerkt:
Waar je wel even rekening mee moet houden is dat alle onderdelen geaard moeten zijn naar de voeding

2 (jij en ik) van de 10 computergebruikers sluiten hun pc aan op een ge-aard stopcontact.

Laatst bewerkt:
Hier is de pc ook niet op een ge-aard stopcontact aangesloten. Ik heb niet eens een ge-aard stopcontact in de woonkamer/slaapkamers.

Hoi Bloxke,

voor de maten kan je eigelijk alle kanten op, als je hem maar ruim genoeg maakt. De onderdelen van een PC hebben allemaal standaard maten, dat moet dus niet al te moeilijk zijn. Zo zijn harde schijven en dvd-spelers e.d. allemaal 3,5 inch breed.

Waar je wel even rekening mee moet houden is dat alle onderdelen geaard moeten zijn naar de voeding, normaal gebeurt dat via de kast, maar dat gaat met MDF een beetje moeilijk. Dus even voor elk onderdeel een verbinding maken met de buitenkant van de voeding, en er kan weinig mis gaan.

Succes. Cotje

Echte aarding doe je maar bij 1 punt, de voeding, daar komen alle 0 lijnen bij elkaar, dit i.v.m. met aardlussen.

Overigens hangen ze hier ook aan een niet geaarde contactdoos, dus alles gaat via de netwerk/modem/coaxaansluiting, alhoewel die niet geschikt zijn voor aarding, maar scheelt wel de 115volt halve periode op je kast.

Ok, waar moet ik alles nou op aarden?
Het probleem van de oude kast die ik heb is dat er geen echt frame in zit, en ik vind hem een beetje te smal, dus ik denk dat ik hem helemaal van MDF maak en dan delen van de oude kast gebruik om het moederbord enzo aan vast te maken
Maar wat is nou een goede maat, ik heb er echt geen idee van...

Laatst bewerkt:
De maat ben je redelijk vrij in, alles moet uiteraard wel passen. Als het goed is ga ik van de winter met een nieuw casemod projectje beginnen. Het meredeel zal van MDF gemaakt worden. Ik denk dat ik alleen de moederbord montage plaat van een oude kast ga gebruiken. Zo zit het moerderbord en de kaart goed gemonteerd. Het zal een platte casemod worden.

Nu heb ik ook een ander probleem:
Ik heb mijn kast altijd met de (van voor gezien) linkse kant tegen de muur staan, en een moederbord zit bij ATX toch altijd aan de rechterkant, dan zal ik weinig zien als er een window in komt.
Kan ik het moederbord ook ondersteboven in mijn pc hangen, zodat het aan de linker kant kan en dat de aansluitingen toch achter uit komen???

Ook al is je computer niet aangesloten op een geaard stopcontact, je moet de onderdelen toch aarden. Stel dat er iets gebeurt dan vangt je voeding de klap op en niet bijvoorbeeld je moederbord. Een moederbord is meestal toch twee keer zo duur als een voeding. Dit gaat trouwens niet op bij blikseninslagen e.d. Dan is zoals Lange Pier al zei het binnekomende punt gelijkt gefrituurd, bijvoorbeeld je netwerkkaart of modem.

Je kan je moeder ook ondersteboven hangen. Let er wel goed op dat je dan een goed plan maakt voor de koeling van je systeem. Een moederbord is zo ontworpen dat de onderdelen die het warmst worden (CPU, geheugen, chipset) bovenop je moederbord en dus zeker in de airflow zitten die de voeding en/of de casefans genereren. Waar je ook rekening mee moet houden is dat dan ook je videokaarten ondersteboven zitten en de fans daarvan sneller vuil zullen worden, iets vaker schoonmaken dus :D

Dan heb je mij verkeerd begrepen, aarding is juist de oorzaak dat bij een blikseminslag alles gefrituurd wordt, de 0 is bij de centrale pas geaard.:evil:

Daar heb je die beveiligde tafelcontactdozen voor/tegen, wel die voor/tegen blikseminslag er zijn diverse soorten die dat niet hebben.

Die halve periode van 115 volt staat op een kast die geen aarding heeft, dus op geen enkele manier, maar dat is maar een paar miliampère, zo'n tintelend gevoel als je de kast aanraakt.

Hier vind je de uitleg.

Overigens staan alle apparaten via de 0 lijnen in verbinding met die voeding, vandaar dat je daar de aarding moet plegen, zie ook die link.

Dus aarding van de apparaten afzonderlijk is niet juist, dit i.v.m. aardlussen en ook staan die dingen niet in contact met 230V, dus tevens overbodig, alle storingen worden afgevoerd via de 0 lijnen.

Als ik mijn kast, 20cm breed, 45cm hoog en 50 cm diep maak, past het dan allemaal?

Gr Martijn

Het hangt er vanaf wat je er allemaal in wil plaatsen. Wij kunnen niet bepalen hoe groot je kast moet worden. Je moet ook rekening houden met je koeling.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan