KDE in SUSE9.2

Status
Niet open voor verdere reacties.

hjllo

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2002
Ik heb nu een aantal distro's geprobeerd namelijk:mandrake,fedora en ik ben nu blijven steken bij SUSE 9.2 welke voor het beste werkt(mooie grafische interface KDE)

Alles ging prima,tot gisteren.
Normaal wordt er bij het einde van het opstarten KDE geladen en krijg ik het bureaublad.
Maar toen ik gisteren weer LINUX wou opstarten kreeg ik alleen een text modus waarop alle acties werden getoond tijdens het opstarten,met aan het eind de mogelijkheid om in te loggen.Ik heb me toen ingelogt maar kreeg alleen de melding "enjoy suse 9.2"
En verder alleen maar een knipperende cursor(in de terminal stijl)

Hoe kom ik nu weer in KDE??

probeer eens ctrl+alt+f7

of een keer opnieuw starten (reboot commando)

log in als root.
Typ eens kdm of probeer /etc/init.d/kdm restart
Als dit niet lukt typ dan eens startx als dit niet lukt krijg je normaal een foutmelding als je die eens wil geven

CTRL+ALT+F7 geeft alleen een zwart beeld met een knipperende cursor.

En door opnieuw op te starten krijg ik het zelfde.

(De melding was trouwens: have a lot of fun;))

@lamp: ik ga het nu even proberen.

Het commando: "/etc/init.d/kdm restart" geeft "onbekende map of bestand"

de melding na startx:

Fatal server error:
Cannot run in framebuffermode. Please specify busIDs for all framebuffer devices

please consult the X.Org foundation support at: http://wiki.X.Org for help.

Please also the logfile at "/var/log/XOrg.0.log" for aditional information.

XI0: fatal I0 error 104 (connection reset by peer) on X server ":0.0" after 0 requests (0 known processed) with 0 events remaining.

hmmz dan zal je kde ook nooit kunnen opstarten zonder iets te veranderen. Met de file /var/log/XOrg.0.log kan je zien wat er mis is. dus lees het even mischien staat de oplossing er zelfs tussen less /var/log/XOrg.0.log
Normaal moet suse ook een systeem hebben om je videokaart te herconfigureren. Ik heb niet veel ervaring met suse persoonlijk gebruik ik debian met een nvidia kaart dus dat ging heel simpel.

het log file opend ook niet,ik ga zo even een nieuwe install doen,

ik heb getracht SUSE9.2 te verwijderen maar in plaats van dat ik nu weer een gewoon werkende windows partitie heb(ik had een dual boot met XP via grub)krijg ik nu alleen nog een grub commandoline tijdens het opstarten.

Het begon allemaal met niet toegankelijke partities.
Ik kon in eerste instantie verschillende partities(in windows xp) niet meer bereiken/formateren via partition magic.In deze computer werden een aantal partities zelfs aangeduid met een rood kruis.

Ik heb toen geprobeerd alle partities op alle 4 de schijven te verwijderen,behalve de windows xp partitie.
Zo gezegt zo gedaan,maar kennelijk is grub niet in staat om alleen mijn windows partitie te herkenen?????

Toen dacht ik: Ik start gewoon met de xp cd op en dan kan ik of mijn windows herstellen of opnieuw instaleren maar nu start ook de cd niet meer op en blijft nog voor de hardware detectie hangen.

Ik zit dus met een goede windows partitie die op de een of andere manier wordt verkloot door grub.

Hoe krijg ik grub er af??

Om grub te verwijderen kun je even opstarten met windows98 opstartdiskette. Bij de prompt typ je dan:
fdisk /mbr

Je master boot record wordt hierdoor overschreven en zal grub weg zijn.

Zal ook wel werken denk ik. Als je die dos prompt maar krijgt en fdisk uit kunt voeren.

maak een heeeeel goeie backup wanneer je 9.2 nogmaals installeert.

met die opdrachten heb ik dus de boel zo verkloot, dat geen enkele versie van windows zich laat opstarten; zelfs al zag je niet meer dat grub er ooit geweest was. Installeren ging prachtig, tot het moment van opstarten.
lukt ook nooit meer misschien (zoals bij mij, gedwongen linux only systeem)

FDISK van win98, werkt niet meer, fdisk van XP alleen schijnbaar.
fdisk/mbr lijkt het goed te doen, hielp mij voor geen meter.

Je windows programma's doen het soms uitstekend onder wine, alle data zijn te benaderen. Handig dus om 9.2 nogmaals te installeren
goeie backup maken met K3b (vergeet de Joliet-extensies niet) en dan experimenteren (of aanvaarden ...)

mocht je probleem met KDE zich trouwens nog een keer voordoen, kijk of in /etc/inittab nog steeds waarde 5 als opstartparameter staat.
Ook bij mij is dat (onder 9.1 dan) een paar maal spontaan veranderd

Laatst bewerkt:
Ik heb dus eerst een andere harde schijf als master moeten zetten,vervolgens heb ik XP daarop geinstaleerd,en met partition magic heb ik toen de linux/XP schijf(voormalige master)geformateerd,maar zelfs na een format gaf de schijf nog errors(met onbekende bestands indelingen,sectoren ed.)

Ik geloof dat ik de schijf nu weer schoon en geschikt heb voor XP pro (mijn ghost backups van XP werken ook alleen maar op de schijf waar ze zijn gemaakt).

Voor mij geen linux meer voorlopig(en SUSE ging in eerste instantie zo lekker:confused: )

tja, ook jij moest dus die keuze maken.
Voor mij dus geen WinXP meer, alleen op het notebook voor die weinige dingen die ik niet onder Linux kan.

Jouw ervaring erbij doet bij mij trouwens wel de twijfel toenemen, of ik een tweede pc als dual boot wil gaan uitrusten. Niet mijn eigen machine, daarmee dus helemaal voorzichtig.

Succes met je images!

Ook ik heb een dual bootje staan. Ook met Suse trouwens. Ik zit er al heel erg sterk aan te denken om windows nu echt vaarwel te zeggen. Er is eigenlijk niets meer dat ik niet Linux kan.....

Ik gebruik nu eigenlijk al sinds ik begon met pc's linux en windows. Het enige waarvoor ik windows nog gebruik is cd's kopieren met kopie beveiliging active x sites en games. Voor de rest doe ik gewoon weg alles met linux. Als je een tijd bv debian gebruikt ondek je ook gebruiksgemak ik moet niet meer elk program appart gaan upgraden zoals in windows ik update ze gewoon allemaal met twee commando's.

ook ik zie geen reden om verder over te gaan.
het enige wat nog een probleem is, is de camondersteuning in alle gebruikelijke messengers en bepaalde videoconferencing.
Maar er zitten ook wel andere nadelen aan zo'n overgang: al jaren heb ik een licentie op PaintShop Pro. Die moet ik dan gaan vervangen door de GIMP. prachtig programma, maar alles werkt net even of helemaal anders, als het al die mogelijkheden allemaal zou hebben. Met drie vier programma's, die je allemaal moet beoordelen en leren, kom je dan een heel eind. Dan werkt een dualboot (of een tweede systeem) toch wel erg handig.
Da's vast niet het enige programma waarvoor het geldt. Jaren investering in technieken en kennis mag je overboord zetten. Voor andere programma's trouwens juist weer niet, vaak vergelijkbare mogelijkheden, soms meer, soms wat ballast eraf.

Voor sommige programma's loont het trouwens om voordat je tot een overgang beslist al de winversie van open source te oefenen.

Audacity voor geluidsbewerking, OOo hadden allang de dure tegenhangers bij mij vervangen. Dat maakte de overgang een stuk eenvoudiger nog.
Voor spelletjes is de KDE variant van patience superieur aan die van ms. Voor Pingus draaide ik toch al Knoppix.
Na SimCity houdt het spelen voor me op, en dat moet nu op een andere machine.

Dat laat onverlet, dat er voor jullie keuzes aan zitten. Het topic begon met de ellende van gedwongen keuzes, als dat nog kon...
hjllo heeft misschien nog de keuze voor WinXP met veel ellende, bij mij ligt die er niet (meer). Voorbereidingstijd: nihil

Dat ik in principe niet meer terug zou willen is eigenlijk niet relevant in dit kader.
Er is dus bij dualboot onder Suse 9.x gewoon gevaar dat het misgaat. Niet bij iedereen, maar je zult maar net niet bij iedereen zitten.
Een waarschuwing voor installatie is dus wel op zijn plaats.

XP loopt weer als van ouds:D .
Ik doe dus nooit geen dual boot XP/LINUX meer.

Mijn huidige machine komt binnenkort vrij door de aanschaf van een Media center systeem,dus dan kan ik dan weer eens met Linux gaan stoeien ;)(met een linux only bak:D)

Ik vind Linux erg moeilijk en onhandig,vanuit een(mijn) Windows oogpunt.Maar met SUSE had ik toch enigsinds het idee dat ik vooruitgang boekte,dus opgeven doe ik nog niet.

Anyway,het probleem is dus opgelost,bedankt voor de hulp jongens:thumb:

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan