Kent iemand win 8 security system - is dit een troyan?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jantina02

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 aug 2012
Hallo,

Een dochter van een kennis heeft van school een laptop gekregen. Ze heeft hem een paar dagen en vroeg mij om hulp omdat ze een paar dingen niet voor elkaar kreeg.
Toen ik de laptop (met Windows 7 - 64) bekeek, zag ik het volgende:
Internet explorer werd geblokkeerd door win 8 security system, die gaf bericht dat het virusprogramma niet was ingeschakeld. Daarop klikkend ging het "programma" de computer scannen en ontdekte wormen en virussen. Vreemd bij een laptop waar ze nauwelijk mee op internet is geweest, maar misschien dikke pech. Bij klikken op problemen herstellen, kon dit alleen als er een programma aangekocht zou worden. Dit heb ik niet gedaan.
Ik zocht het programma win 8 security system via het configuratiescherm om dit te kunnen verwijderen, maar het komt niet in de programmalijst voor. Aangezien alle virusscanners die ik ken wel in deze lijst voorkomen, denk ik dus dat dit win 8 security system iets niet betrouwbaars is, waarom zou het zich anders verbergen?
Na steeds proberen lukte het mij op internet te komen en daar heb ik CCleaner gedownload en ermee gecleand en het register op problemen gescand. Daarna was het mogelijk redelijk gewoon op internet te surfen. Ik heb Avast gedownload, maar dit moet geregistreerd worden en dat lukte niet. Windows update werkt ook niet. Ik heb een onlinescan gedaan met bitdefender en daar kwam uit: trojan.generic.kdv.708705. Ik kon het niet verwijderen met bitdefender. Ik had de indruk dat mogelijk Win 8 security system dit blokkeerde.
Mijn vragen: Is Win 8 security system deze troyan of zijn het verschillende en hoe kan ik hiermee verder om deze computer operabel te krijgen?

Dank voor uw antwoord en de tips voor verwijdering. Mij is alleen nog niet duidelijk of die Win 8 security system nu een virusprogramma is of zelf een troyan.

Eigenlijk valt deze in de categorie Malware denk ik.
Het is op zich niet schadelijk maar probeert je een waardeloos anti-virus programma te verkopen.

De juiste benaming is Rogue, wat weer iets betekent als misleidend of onbetrouwbaar.

De voorloper van Malwarebytes' Anti-Malware was het programma RogueRemover Pro dat juist werd ontwikkeld om deze rogue programma's te detecteren en te verwijderen omdat erg veel antivirus programma's ze niet detecteerden. Dit komt ook omdat zo'n programma zich niet gedraagt als andere malware (virussen, wormen, trojans, etc), het probeert je met valse meldngen te misleiden, over te halen, een licentie te kopen terwijl er met je systeem niets aan de hand is. Het enige probleem is het rogue programma zelf.

Maar... tegenwoordig komt zo'n rogue programma zelden alleen en wordt er tegelijkertijd ook andere malware geïnstalleerd die veel lastiger te ontdekken is.

Okee, hardstikke duidelijk. Ik ga er dit weekeinde mee aan de slag en zal melden of het is opgelost. Bedankt voor zover.

Ik heb jullie informatie doorgegeven aan de school en die heeft het gebruikt om het probleem op te lossen. Bedankt.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan